راه بلد

"رسانه صنعت گردشگری و هتلداری"

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۵ ثبت شده است

تاریخچه و آداب و رسوم شب یلدا

شب یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است از زمانهای گذشته تا به امروز در میان ایرانیان مرسوم بوده است.
این شب به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود. ایرانیان و بسیاری از دیگر اقوام شب یلدا را جشن می گیرند. این شب در نیم کره شمالی با انقلاب زمستانی مصادف است و به همین دلیل از آن زمان به بعد طول روز بیش تر و طول شب کوتاه تر می شود.

ادامه مطلب...
۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۸:۰۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

سامانه نماد اطمینان گردشگری کار خود را آغاز کرد

رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از آغاز به کار سامانه نماد اطمینان گردشگری به نام اختصاری نماد T به صورت آزمایشی در بیست‌ودومین نمایشگاه الکامپ خبر داد.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات، ارتباطات و تحول اداری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در حاشیه بیست‌و‌دومین نمایشگاه الکامپ، خبر داد که سامانه نماد اطمینان گردشگری به نام اختصاری نماد T به صورت آزمایشی در این نمایشگاه کار خود را آغاز کرد.
سید امیرحسین مطلبی در تشریح این سامانه گفت: «اشخاص حقیقی و حقوقی که در فضای مجازی قصد ارائه خدمات گردشگری در حوزه بازاریابی، اطلاع رسانی، تبلیغات و به طور کامل سایر حوزه‌های مربوط به گردشگری را دارند، باید با ثبت‌نام در این سامانه، مجوز نماد T را دریافت کنند.»

ادامه مطلب...
۳۰ آذر ۹۵ ، ۱۷:۳۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

چینی ها گردشگری ایران را دور زدند!

عضو هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران گفت: برخی از گردشگران و تجار چینی به جای اقامت در هتل، آپارتمانهایی را برای اقامت ارزان در تهران اجاره کرده اند که مجوزی برای این کار ندارند.
مصطفی شفیعی شکیب گفت: تعدادی ساختمان در خیابان مطهری، رو به روی پارک ملت، خیابان صابونچی و ... وجود دارد که توسط چینی ها اجاره شده است آنها یک آشپز و یک مسئول چینی هم در این ساختمان ها مستقر کرده اند که توریست ها و یا تجار را در اتاق های آن  مستقر کنند. معمولا این ساختمانهای ۵ و یا ۶ طبقه دارای آپارتمانهای متعدد است و کل ساختمان را در اختیار دارند.
وی با بیان اینکه من از وجود ۶ ساختمان برای اقامت چینی ها در تهران مطلع شده ام افزود: در فرودگاه فردی به دنبال این گروه از افراد می رود و آنها را به این خانه ها می برد. درحالی که این آپارتمانها هیچ مجوزی ندارند و فاقد هر نوع تابلویی هستند. اقامت گردشگران چینی در این ساختمانها درحالی است که از سفر این افراد به ایران و اقامت شان در آپارتمانها هیچ چیزی عاید آژانسدار، هتلدار و یا فعالان گردشگری در ایران نمی شود.

ادامه مطلب...
۲۷ آذر ۹۵ ، ۱۰:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

ایران می‌تواند به قطب گردشگری خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شود

تحلیلگر موسسه تحقیقاتی یورومانیتور معتقد است ایران بنا به شرایطی می‌تواند به قطب اصلی گردشگری خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شود.

 «نیکولا کاسوتیچ»، رئیس بخش خاورمیانه موسسه تحقیقات بازاریابی «یورومانتیور» و تحلیلگر بین‌المللی معتقد است ظرفیت‌های گردشگری ایران با در نظر گرفتن اینکه آن‌ها در حال حاضر در کجا قرار دارند و در آینده‌ای نزدیک می‌توانند به چیزی دست یابند بسیار بالاست. در صورتی که ایران بتواند زیرساخت‌های گردشگری خود را توسعه دهد و با تغیرات کنار بیاید، می‌تواند به کشور پیشگام در عرصه گردشگری در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تبدیل شود.

در گزارش کامل یورومانیتور که با پیش‌بینی رشد قابل ملاحظه‌ گردشگری در ایران تا سال ۲۰۲۵ همراه است به این موضوع نیز اشاره شده است که درآمدهای گردشگری ایران می‌تواند به ۳۵ میلیارد دلار در سال افزایش یابد، این در حالی است که در آمدهای ایران از محل گردشگری هم‌اکنون سالانه به ۸ میلیارد دلار می‌رسد.

ادامه مطلب...
۲۴ آذر ۹۵ ، ۲۲:۳۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

خانه مسافر ، فرصت یا تهدید؟

عدم نظارت برخانه مسافرها، توسعه خانه مسافرها هتلداری و سایر مراکز اقامتی قانونی را با بحران مواجه می کند؛

آنچه که در این خصوص از سوی بسیاری از کارشناسان مطرح شده، آن است که خانه‌های مسافر برای صنعت گردشگری فرصت است یا تهدید و چه تاثیری در حضور و بهره‌مندی قشرهای با تمکن مالی متوسط و کمتر دارد.

برای بررسی این موضوع باید اقدامات زیر ساختی این صنعت نوپا را در نظر گرفت. این موضوع به دلیل بهره‌مندی از سرمایه‌های ملی از اهمیت زیادی برخوردار است و از این رو نگاه سیاست گذاران اقتصادی کشور بدان معطوف شده و بخش خصوصی به عنوان محور، می‌تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد آن داشته باشد.

از آنجا که توسعه زیرساختهای این صنعت اقامتی نیازمند تامین هزینه‌های کلانی است و می بایست در خصوص آن برنامه‌ریزی و نیاز سنجی صورت گیرد، فرآیندهایی همچون جمع‌آوری اطلاعات، بررسی مشکلات و حل آن با ملاحظات اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است و هرگونه برنامه‌ریزی ملزم ومبتنی بر اطلاعات آماری و جامع و نیز برپایه استقلال‌های اقتصادی است که باید توسط کارشناسان و خبرگان آن حرفه انجام شود. 

هر گونه برنامه‌ توسعه در این صنعت می‌بایست با نیاز سنجی و طرح جامع استانی، منطقه‌ای و کشوری به تناسب جایگاه های‌ گردشگری که در هر منطقه وجوددارد صورت گیرد، تا صنعت هتلداری و اماکن اقامتی با توجه به هزینه‌های کلان که در تأمین و ساخت آن دارد، دارای طرح توجیهی اقتصادی باشد، در غیر اینصورت چه سرمایه گذار دولتی و چه خصوصی متضرر و در نتیجه سرمایه‌های ملی به هدر خواهد رفت.

برنامه‌ریزی جهت ایجاد شرایط تأمین مراکز اقامتی از مسئولیتهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است که با طرحی جامع و نیازسنجی می‌بایست نسبت به تأمین آن اقدام شود. متأسفانه چنین رویکردی در سیاستهای سازمان که متولی برنامه‌ریزی صنعت گردشگری است دیده نمی‌شود، ضمن آنکه رشد بی رویه اماکن اقامتی در برخی از شهرها که از قابلیت‌های پذیرش مسافر و یا گردشگر خارجی برخوردار نیست را ایجاد کرده است.

ادامه مطلب...
۲۴ آذر ۹۵ ، ۲۲:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

هتل‌هایی که می‌گویند ساخته‌اند، کجاست؟

رییس جامعه هتلدران ایران گفت: اطلاعات هتل‌هایی که گفته شده به بهره‌برداری رسیده‌اند، در دسترس نیست، ما نمی‌دانیم این هتل‌ها را کجا ساخته‌اند!
طبق آخرین اعلام سعید شیرکوند ـ معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در سه و نیم سال گذشته ۳۰ هتل در کشور به بهره‌برداری رسیده و امسال هم ۱۵ هتل دیگر به چرخه خدمات اقامتی اضافه می‌شود و ۱۲۵ هتل دیگر هم درحال آماده‌سازی و ساخت است.
او قبلا نیز گفته بود که ۱۷۵ هتل چهار و پنج ستاره با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۸۰ درصد در حال ساخت است که تا پایان سال ۱۳۹۶، ۶۵ واحد آن به بهره‌برداری می‌رسد.
مسعود سلطانی‌فر نیز در آخرین حضورش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد؛ ۸۲۰ هتل یک تا پنج ستاره با پیشرفت فیزیکی چهار تا ۹۰ درصد در حال ساخت است که نباید کار آن‌ها متوقف شود. او همچنین به رییس جدید این سازمان توصیه کرد این نهضت هتل‌سازی را که نیاز اصلی بخش گردشگری است ادامه دهد.

اما جشمید حمزه‌زاده معتقد است: آمار هتل‌های بهره‌برداری شده مستند نیست، برای همین از اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری استان‌ها درخواست شده اطلاعات این هتل‌های تازه تاسیس را فهرست‌شده ارائه کنند تا در دسترس دیگران قرار گیرد.

ادامه مطلب...
۲۳ آذر ۹۵ ، ۱۵:۴۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

گردشگری با درآمد ۸ میلیارد دلاری، کجای اقتصاد کشور است؟

نایب رییس اتاق بازرگانی تهران با طرح این پرسش که صنعت گردشگری با هشت میلیارد دلار درآمد در کجای جدول اقتصادی کشور قرار گرفته است؟ گفت:‌ این صنعت با وجود چنین درآمد ارزی، کمتر از یک صنف صادرات نفتی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

مهدی جهانگیری در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق تهران که با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، با ابراز امیدواری برای طولانی شدن دوره مدیریتی «زهرا احمدی‌پور» و تداوم قول و قرارهایی که در این صنعت داده می‌شود، افزود: در شرایط امروز گفتمان و ادبیات دولت و نظام جمهوری اسلامی با دنیای خارج تغییر کرده و مهمترین بخشی که می‌توان اثرات این تغییر را در آن لمس کرد، صنعت گردشگری است. اگر در حاکمیت نیز به این جمع‌بندی برسند که از طریق این صنعت می‌توان دغدغه‌ها را حل کرد، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای اتفاق خواهد افتاد.

ادامه مطلب...
۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۶:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

طرح "تغییر تعطیلات کشور" به کجا رسید؟

معاون گردشگری کشور از ارجاع طرح تغییر تعطیلات به شورای اجتماعی کشور خبر داد و گفت:‌ در صورت تصویب، این طرح به صحن دولت می‌رسد تا بررسی نهایی شود.

مرتضی رحمانی موحد درباره سرانجام این طرح با ایجاد تراکم تعطیلات زمستانه و تابستانه و همچنین تغییر تعطیلات پایان هفته گفت: تعطیلات یکی از زیرساختی‌ترین موضوعات سفر و ساماندهی آن است. این پروژه سه سال است که در دولت مطرح و تاکنون در کمیسیون‌های اجتماعی و فرهنگیِ آن بررسی شده که دستگاه‌هایی با این طرح مخالفت کرده‌اند. وزارت آموزش و پرورش راضی به دست زدن به ترکیب سنتی تعطیلات نیست.

وی که در بیست و چهارمین جلسه کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران حضور یافته بود، افزود: این طرح هم‌اکنون به شورای اجتماعی کشور ارجاع شده که امیدواریم در اولین جلسه به آن رسیدگی شود، مخصوصا" آنکه تمام دستگاه‌ها نظرات‌شان را ارائه کرده‌اند. طرح تغییر تعطیلات در صورت تصویب در شورای اجتماعی به صحن هیئت دولت می‌رود تا بررسی نهایی صورت گیرد.

ادامه مطلب...
۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۵:۴۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

بازی مونوپولی مک دونالد؛ بخرید، بفروشید و برنده شوید!

مک دونالد، بزرگترین رستوران زنجیره ای جهان، در سال 1940 توسط دو برادر به نام های ریچارد و موریس مک دونالد و ری کراک در ایالات متحده آمریکا بنیان گذاشته شد. این رستوران در حال حاضر با بیش از 35000 شعبه در 119 کشور دنیا، روزانه به بیش از 64 میلیون مشتری، خدمات می رساند. حدود 28 سال پیش، یعنی سال 1987، بنیانگذاران اصلی مک دونالد به فکر راهی جدید برای جلب بیشتر مشتری و ایجاد انگیزه درآنها برای ادامه خرید از مک دونالد افتادند. مدیران رستوران به نتیجه جالبی رسیدند، آنها تصمیم گرفتند از یک بازی قدیمی به نام مونوپولی استفاده کنند. بازی جذابی که فکر اقتصادی مشتریان را به تحرک وا می داشت. اصول و قواعد بازی پیاده سازی شده در مک دونالد دقیقاً از اصل بازی مونوپولی تبعیت می کرد و شرکت، تغییرات چندانی در آن نداد.  امّا در طول زمان نام طرح تغییرات بسیاری کرد، از "مونوپولی، بهترین بازی شانس" گرفته تا "فرصت های طلایی" و ...!

بازی مونوپولی مک دونالد، راهی برای افزایش فروش شرکت از طریق قرعه کشی بوده و هست. شرکت قصد داشت تا از طریق این بازی مشتریان بیشتری را به شعبات خود بکشاند.در آن زمان، قوانین کشور آمریکا این اجازه را به مک دونالد نمی داد که کل طرح را به تنهایی به انجام رساند، به همین جهت و برای جلوگیری از تقلب در بازی، مک دونالد با شرکت دیگری به نام  Simon Worldwide Inc. در این زمینه مشارکت نمود. وظیفه شرکت Simon توزیع جوایز بزرگ و اصلی برنامه و نظارت بر روند بازی بود. هر چند ادامه فعالیت این دو شرکت با هم دیری نپایید.

قواعد برنامه درست مانند بازی مونوپولی است. مشتریان در ابتدای کار با خرید از مک دونالد دو بلیط برای شروع بازی دریافت می کردند. اما این روزها شرکت شرط اولیه خرید از مک دونالد را برداشته است و بلیط های ورود مشتریان به بازی همراه با منوی رستوران در اختیار همگان قرار می گیرد.

مشتریان اغلب بازی را در فضای رستوران انجام می دهند. هر چند در سال 2005 شرکت نسخه آنلاین بازی را هم روانه بازار کرد اما  چندان مورد استقبال واقع نشد!  بلیط های ورودی در حکم پول اولیه یا مالکیت یکی از خانه های بازی است که هر شرکت کننده در اختیار دارد. ماجرای بازی در یک شهر اتفاق می افتد. شهری که تمامی قسمت های آن به 40 خانه تقسیم شده است. 40 خانه با رنگ های مختلف و دسته بندی های مشخص. خانه هایی که شامل: مناطق مسکونی، خیابان ها، پارک ها، ادارات آب و برق، ایستگاه های راه آهن، پارکینگ های رایگان، اداره مالیات، صندوق های قرعه کشی، بیمارستان، خیریه، زندان و خانه ای برای شروع بازی می باشد. مشتریان با انداختن تاس خانه به خانه پیش می روند، و به خرید و فروش خانه ها می پردازند. هر یک از خانه ها بسته به رنگ و دسته بندی، قیمت جداگانه ای برای خرید یا فروش دارند. با خرید هر خانه مشتری امتیاز و کوپن جدیدی از مک دونالد دریافت می کند. افراد شرکت کننده بعد از طی هر 40 خانه و شروع دوباره بازی کوپن امتیازی جدیدی به دست می آورند. بازی با خرید، فروش، اجاره، جریمه، کمک به خیریه ها و  پرداخت مالیات پیش می رود. افراد شرکت کننده با پول واقعی خود در بازی شرکت می کنند. این مسأله ریسک شرکت در بازی را بالا برده اما به همان نسبت شانس برنده شدن را نیز لذت بخش تر نموده است.

اهمیت رنگ انتخابی در خانه ها متفاوت است. افراد با به دست آوردن هر خانه بسته به رنگی که دارد از مزایای خرید از فروشگاه متفاوتی بهره مند می شوند. مثلاً اگر مشتری 3 خانه قرمز رنگ بازی که بیشتر شامل خیابان ها و پارک ها می شود را به دست آورد، از طرف شرکت دلتا به مسافرتی رایگان برده می شود!  این جایزه به 20 نفر تعلق می گیرد و احتمال به دست آوردن این سه خانه قرمز در بازی 1 در 250 است! یا با به دست آوردن دو خانه ادارات آب و برق، قبض آب و برق مشتری تا سقف 10000دلار به صورت رایگان پرداخت خواهد شد! این فرصت ویژه تنها نصیب 4 نفر می شود!  ارزش دلاری هر گروه رنگ متفاوت است. مثلاً رنگ های آبی و سبز از همه گران تر و بالاتر و دو رنگ نارنجی و قهوه ای از همه ارزان تر هستند.

سایر جوایزی که مک دونالد برای بازی خود در نظر گرفته است شامل: خرید رایگان از منوی مک دونالد، یک روز بازی رایگان از طرف شرکت Redbox، دریافت ماگ، مگنت، آلبوم عکس، کارت های هدیه با قیمت های مختلف برای خرید از خرده فروشان معروف، عضویت ماهانه در   Huluplus ، جایزه 100000دلاری که تنها یک بار در سال نصیب فرد برنده می شود و در نهایت جایزه نهایی بازی به مبلغ یک میلیون دلار که فرد برنده، به مدت 20 سال، مبلغ 50000 دلار دریافت می کند!! و این رقمی است معادل 1 میلیون دلار ناقابل! این جایزه ویژه به فردی تعلق می گیرد که دو خانه جای پارک رایگان و جاده اصلی شهر را خریده باشد. اگر تنها جای پارک به او رسیده باشد برنده جایزه 100 هزار دلاری خواهد شد. هر یک از این جوایز بسته به امتیاز، کوپن و خانه ای که مشتری خریداری کرده است به افراد تعلق می گیرد.

این نکته را نیز خاطر نشان سازم که تعداد شرکت کنندگان بازی، میلیونی است. افراد هم می توانند به صورت آنلاین، وارد سیستم شده و بازی را شروع کنند یا ادامه دهند و هم می توانند در محیط رستوران بازی کرده و نتیجه و امتیازات خود را در اختیار مسئول مربوطه در شعب رستوران قرار دهند.

قواعد بازی به قدری سخت تنظیم شده اند تا هر فردی به راحتی به جایزه ویژه مسابقه دسترسی نداشته باشد! در عین حال بازی به قدری جذاب است که مشتریان پیوسته پیگیر وضعیت امتیازات خود هستند. مشتریان به رستوران می آیند، غذای خود را سفارش می دهند، سرگرم بازی می شوند، امتیاز جمع می کنند، با بعضی از امتیازات خود از منوی رایگان رستوران بهره مند می شوند و از در کنار هم بودن لذت می برند.

این بازی در هر کشور با زبان و پول رایج همان مملکت برگزار می شود. استقبال از بازی در تمام کشورهای دارای شعبات مک دونالد، فراتر از حد تصور شرکت بوده است. هر ساله میلیون ها نفر از مشتریان مک دونالد از جوایر عادی و ویژه آن بهره مند می شوند. مشتریان از غذا و جوایز خود راضی هستند. شرکت نیز از روند پیش رو رضایت دارد. امّا مدیریت این بازی بین المللی کار چندان ساده ای نیست!  جا به جایی این ارقام میلیون دلاری، جلوگیری از تقلب در بازی، رعایت عدالت و... مسائلی هستند که پلیس بین الملل را نیز وارد کار کرده است!

با این اوصاف، مک دونالد در برنامه وفاداری خود موفق بوده است. رستورانی که عمده غذاهایش آماده و چندان سالم نیستند، این روزها با مشتریان وفادار خود  اوقات خوشی را می گذراند.

مونوپولی مک دونالد را دیگر نباید یک برنامه وفاداری ساده به حساب آورد! یک برنامه که تنها یک شرکت، اجرا کننده آن است. مونوپولی مک دونالد ، یک مونوپولی (انحصار) واقعی و یک طرح وفاداری در سطح بین المللی است، طرحی که  پر است از احتمالات و اعداد و ارقام ریاضی! طرحی پر از محاسبه و فکر! طرحی جذاب که غول بزرگی چون Wall mart را نیز به سمت خود کشانده است.

اکنون و با گذشت 28 سال از آغاز طرح مونوپولی مک دونالد، این شرکت را باید جزء پیشگامان عرصه وفاداری و اجرای بازی های وفاداری برای جلب بیشتر مشتریان، دانست. درست است که مک دونالد در ایران شعبه ای ندارد و هم وطنان ما نمی توانند در این بازی شرکت نمایند. امّا مک دونالد و طرح اجرائی اش نمونه موفقی برای رستوران ها و شرکت های ایرانی می تواند باشد.


در آینده بیشتر در مورد طرح مونوپولی مک دونالد برای شما خواهیم گفت.

۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۹:۲۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

100 شهر رکورد دار گردشگری جهان

در فهرست ۱۰۰ شهر برتر مقصد گردشگری، در میان ۹ شهر اول، ۵ شهر آسیایی و تنها ۳ شهر اروپایی هستند.

رکوردداران این فهرست ١٠٠ تایی، چین با ۸ شهر، ایالات متحده آمریکا با ۷ شهر، ترکیه، هندوستان و تایلند هریک با ۵ شهر، ایتالیا با ۴ شهر، آلمان، امارات متحده عربی و فرانسه نیز هر کدام با ۳ شهر، و همچنین کشورهایی مانند اندونزی، کانادا، ویتنام، کره‌جنوبی، مکزیک، استرالیا، روسیه، تونس، لهستان، عربستان، بلغارستان، مصر، اسرائیل و اسپانیا هر یک با ۲ شهر قرار دارند.

کشورهایی که با یک شهر در این فهرست حضور دارند شامل هنگ کنگ، سنگاپور، انگلستان، ماکائو، تایوان، جمهوری چک، هلند، اتریش، پرو، ژاپن، آفریقای جنوبی، مجارستان، قطر، کنیا، ایرلند، بلژیک، پرتغال، آرژانتین، جمهوری دومینیکن، رومانی، کامبوج، بحرین، آندورا، سوییس، فیلیپین، مراکش، برزیل، اردن و اوکراین می‌شود.

ادامه مطلب...
۱۶ آذر ۹۵ ، ۱۹:۲۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد