ایده ایر بی ان بی از "یک اتاق و یک صبحانه" در زیر یک شیروانی در آمریکا به ذهن موسسان این سرویس خلاقانه آمد. برایان و جو، از موسسان این سایت همواره علاقه مند بودند تا فرصت هایی را برای معرفی و عرضه خانه های خالی در آمریکا به مخاطبان فراهم کنند که این طرح نو، زمینه راه اندازی یک کسب و کار الکترونیکی موفق را فراهم کرد. آنها شرکتAir Bed & Breakfast  را ثبت کردند، اما از مارچ 2009 میلادی،Airbedandbreakfast.com  با مختصر کردن نام کسب و کار خود به ایر بی ان بی دات کام، فعالیت جدی را از روزهای آخر نخستین دهه قرن بیست و یکم آغاز کردند. در ابتدای سال ۲۰۱۲ شعبه پاریس، میلان، بارسلونا، کپنهاگ، مسکو و سائو پائولو شرکت هم افتتاح شدند. دیگر Airbnb جهانی شده بود و از استرالیا گرفته تا تایلند و اندونزی هم در قلمرو فعالیت‌های شرکت قرار گرفته بودند. 

6 تا 12 درصد کل گردش مالی بین خریدار و فروشنده محل اجاره، توسط این سایت برداشته می شود. البته برای عملیات کردیت کارت، 3 درصد کارمزد از اجاره گیرنده دریافت می شود. 75 درصد مکان های اجاره داده شده در این سایت، خارج از آمریکا بوده اند و در سال 2013 این پورتال برای بیش از 6 میلیون نفر در سراسر جهان خانه های ارزان قیمت رافراهم کرده است. هرکس میتواند با یک تلفن و پست الکترونیک معتبر، در این سایت پروفایل شخصی ساخته و از خدمات آن استفاده کند. البته از سال 2013 میلادی به این سو، اسکن ID کارت نیز برای متقاضیان استفاده از خدمات و ارسال آن اجباری شده است تا میزان اعتماد به خدمات سایت و کاربرانش افزایش یابد. 

Airbnb  اپلیکیشن اندروید و iOS  هم دارد، اپلیکیشنی که بیش از یک میلیون بار دانلود شده است و حدود یک چهارم ترافیک سایت، از طریق همین اپلیکیشن ایجاد می‌شود.

یکی از پتانسیل های سایت ایر بی ان بی، کمک به توسعه و رونق بخشی به اقتصادهای مختلف بوده است. یعنی یکی از ماموریت های این پورتال، فرصت آفرینی های دیجیتالی برای کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری در دنیا بوده است. اقتصاد مشارکتی دیجیتالی، قطعا" در سال های آینده یکی از بحث های مهم اقتصاد دانان جهان خواهد شد و به تاثیر آن بر روی افزایش رشد ناخالص داخلی توجه خواهند کرد. 

چه کسی فکر می کرد که کارآفرینی دیجیتالی موبایلی در کشور در حال توسعه کنیا، سیلیکون ساوانای آن را به این اندازه توسعه دهد که بر روی بیزینس های متنوع تاثیر گذاشته باشد. اقتصاد مشارکتی دیجیتالی که توسط ایر بی آن بی بنانهاده شده است یک فرصت خلاقانه است به کسب و کارهایی که به نوعی با این کسب و کار در تعامل هستند. همانند رایان ایر که وقتی بلیطی را رزرو می کنید، خدمات دهندگان اجاره خودرو، بلیط های تخفیف مکان های گردشگری و ده ها کسب و کار مرتبط نیز سر و کله شان پیدا می شود. 

ایر بی ان بی هم توانسته است با کسب و کارهای دیگر در فضای وب مشارکت کند. مثلا" سایت هایی که رفت و روب خانه شما را قبل از اجاره به متقاضیان اجاره ایر بی ان بی انجام می دهند یا شرکتهای حمل و نقل که میهمانان را به خانه شما انتقال می دهند یا پرتال هایی مانند "گستی" که پیش تر SuperHost نام داشت، در واقع مدیریت امور گردشگری را به افراد آموزش می دهند. این سایت، یک سیستم مدیریت حساب مخاطبان ایر بی ان بی است که به اجاره دهندگان کمک می کند که همه ی وظایف مدیریتش را به موقع هماهنگ می کند.

البته شرکت های بیمه را نیز باید به این حوزه اضافه کرد که کار بیمه محل های اجاره شده را انجام می دهد. همه اینها، مدل هایی از اقتصاد مشارکتی دیجیتالی در فضای به هم پیوسته تور جهان گستر است. یک دهکده جهانی واقعی که با گوگل و ایر بی ان بی و شبکه های اجتماعی موبایلی و اینترنتی قابل رویت و تصور است. ارتباط سایت با شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک سبب شده است تا به اشتراک گذاری اطلاعات توسط کاربران فیس بوک در باره خدمات ایر بی ان بی، زمینه رشد خدمات آن را سبب شود. 

در سال های اخیر بیش از 300 میلیون کاربر فیس بوک درباره خدمات این سایت، عکس ها و مطالب و محتوای مختلف این پرتال، به تبادل اطلاعات پرداختند که نقش زیادی در رونق فعالیت های پرتال داشته است و مظهری از اقتصاد مشارکتی دیجیتالی می باشد. هزاران فایل ویدئویی درباره این سایت در شبکه های به اشتراک گذاری تصاویر و ویدئو، خود دلیل دیگری بر اهمیت اقتصاد مشارکتی در اقتصاد آنلاین است. سایت گستی یا میهمان پذیری!! در واقع فرصتی را برای اجاره دهندگان فراهم می کند تا به مدیریت خدمات محل اقامت خود بپردازند. این سایت به امور تمیز کردن خانه، پاسخ به پرسش های مشتریان و مسائلی از این دست به طور تخصصی می پردازد که شاید در تخصص و حرفه اجاره دهندگان نباشد. تنها 3 درصد کل دریافتی اجاره دهندگان از اجاره گیرندگان، به عنوان حق العمل این سایت برداشته می شود که البته تا کنون با استقبال صدها هزار نفر در سراسر جهان مواجه شده است. این خدمت در 240 شهر در 32 کشور جهان ارائه می گردد. 


فعالات کسب و کار های اینترنتی، سایت airbnb را در واقع تجسم هتلداری شهروندی در دنیای مدرن می دانند که از طریق تور جهان گستر (اینترنت) به معرفی ظرفیت ها و قابلیتهای مختلف برای علاقمندان می پردازد. این تعریف درستی از این پورتال است. 

ایر بی ان ابی در اوت 2008 میلادی در سانفرانسیسکو راه اندازی شد و به صورت آنلاین، صاحبان خانه ها و آپارتمان های خالی در سراسر جهان را مجاب می کند تا در زمان های مورد علاقه خود، این مکان ها را به میهمانان و گردشگران از سراسر جهان اجاره بدهند. بررسی ها نشان می دهد که تا نوامبر 2012 میلادی، حدود 300 هزار مکان در 32 هزار شهر دنیا در این پرتال ثبت شده است که امروزه این رقم بسیار افزایش یافته است. از یک اتاق در نیویورک تا سوئیتی در تایلند و حتی جزیره خصوصی در فلان منطقه دنیا از 30 دلار تا شبی 2000 دلار در این پورتال برای علاقمندان با سلیقه ها و بودجه های مختلف تدارک دیده شده است. 

یکی از امتیازات موفق این سایت در قیاس با دیگر سایت های مشابه در این موضوع است که کاربران می توانند نسبت به نقد و ارائه پیشنهاد درباره محل های اقامت معرفی شده اقدام کنند و این موضوع بر رتبه و ارزش و جذابیت محل اقامت معرفی شده می افزاید. این سایت، هر مکانی که قابل اجاره دادن به مخاطبان باشد را ارائه می کند. می خواهد یک هواپیمای کوچک در کنار پارک ملی کوبا باشد یا کشتی پهلو گرفته در استکهلم سوئد. مهم نیست. مهم آن است که شما بتوانید با هزینه کم، اقامت خوبی را در شهر مورد نظر خود داشته باشید.

روند فعالیت در سایت، بسیار ساده است. کافی است همان طور که گفته شد، یک پست الکترونیک معتبر، یک کد کاربری، یک تلفن برای پاسخ گویی و اسکن کارت شناسایی خود را دراختیار داشته باشید. فرآیند تایید زمان بر نیست. یک پروفایل ساده می تواند ظرف مدت کوتاهی در سایت ایجاد شود. اگر اجاره دهنده محل اقامت باشید، می توانید حداکثر 24 عکس از جهت ها و منظره های مختلف محلی که می خواهید اجاره بدهید در سایت قرار بدهید و بر اساس آپشن هایی که در سایت تعبیه شده است، مشخصات خانه را در پروفایل به همراه قیمت ارائه کنید. هیچ چیزی تا شما تایید نهایی نکنید، بر روی سایت منتشر نمی شود. شما می توانید قیمت محل مورد اجاره را به صورت اقامت یک شب، هفتگی، ماهانه یا فصلی تغییر دهید. عناوین و توضیحاتی که ارائه می کنید، نقش زیادی در جست وجوی کاربران برای انتخاب بهترین محل اقامت تبلیغ شده در سایت خواهد داشت. شما می توانید درباره خودتان به عنوان اجاره دهده محل اقامت، تصویری و متنی معرفی داشته باشید. میهمانان و خریداران محل های اقامت اجاره ای، می توانند با اجاره دهندگان در تماس مستقیم آنلاین و تلفنی باشند. اگر درخواست اجاره ای را دریافت کردید، تنها 24 ساعت فرصت دارید تا نسبت به تایید یا رد درخواست اجاره درخواست دهنده اقدام کنید. سیستم اپلیکیشن موبایلی سایت برای مخاطبانش در واقع فرصتی است تا از روی گوشی های هوشمند که بیش تر بر اساس ios- androd تعبیه شده است، به مشاهده فرصت های محل اجاره در سراسر جهان بپردازند و یک محل اقامت را از زوایای مختلف مشاهده کنند، در کنار بررسی نظرات دیگر استفاده کننده کان از این محل اقامت.

از طریق سیستم موقعیت یاب جهانی یا ژئولوکیشن، کاربران می توانند از طریق نرم افزار ایر بی ان بی، بهترین مکان های اقامت را به طور خودکار بر روی نقشه مشاهده کنند و بر روی آن کلیک کرده و نقاط را بررسی کنند. 

این یک قانون شناخته شده در این سایت است که همه کاربران باید یک کد شناسسایی و کارت شناسایی معتبر باشند.

همانند آمازون که برای شما wish list تهیه می کند تا موارد مورد علاقه خود را در آن قرار داده و بعدا از خدمات و محصولات انتخاب شده استفاده کنید، این سایت نیز لیست آرزوها و علاقه مندی ها را تهیه کرده است که از ژوئن 2012 به شما امکان می دهد تا کاتالوگی از مکان هایی که علاقمند به بازدید هستید را ملاحظه کنید. حتی شما می توانید این لیست آروزها را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته و قبل از انتخاب، نظرات آن ها را نیز دریافت کنید. قطعا" کسب نظرات افراد خبره، می تواند شما را در انتخاب یا عدم انتخاب مکان خوب یا اولویت دهی اثربخش آن یاری کند. 

بیش از 45 درصد کاربران این سایت، از لیست آرزوها و خدمات آن برای پیدا کردن بهترین مکان اقامت استفاده می کنند. این نکته عملیاتی جالبی برای رونق فعالیت های وب سایت ها می باشد که کارآفرینان جوان ایرانی نیز باید در کسب و کار خود در عرصه اقتصاد مشارکتی و فضای تعاملی دیجیتالی بهره بگیرند. تیم توسعه محصول سایت، سیستم info scrolling system در اختیار کاربران قرار داد که به آن ها اجازه می دهد تا با لیست آرزوها مشارکت کرده بدون آنکه پورتال، تجارب کاربران را slow down کند. البته اینکه یک فرد محلی را از طریق سایت اجاره کند و بعدا" این مکان را ترک نکند، مشکلاتی را برای اجاره دهندگان ایجاد کرده که این موضوع در آمریکا بارها مشاهده شده است و مشکلاتی را برای اجاره دهنده بوجود آورده. 

البته اگر شما بخواهید از طریق اکانت خود در فیس بوک به این سایت متصل شوید، در صورتی که کم تر از 100 دوست داشته باشید، چنین عملی امکان پذیر نخواهد بود و در فرایند  verification system "Verified ID  قرار نخواهد گرفت. وقتی نام شهر مورد نظر و مدت زمانی که قصد دارید در آن شهر اقامت داشته باشید در باکس جست وجوی سایت وارد می کنید، موارد مختلفی برای اجاره به شما معرفی می شود. اما پس از آن، امکان ویرایش و مدیریت اطلاعات معرفی شده را در اختیار دارید. مثلا می توانید تاریخ check in- check out  را تغییر دهید تا بر اساس بودجه خود از 10 دلار تا بیش از 1000 دلار به ازای هر شب اقامت، مکان های مورد نظر را به ترتیب بودجه ای که می خواهید پرداخت نمایید مرتب سازی کنید. همچنین نوع مکان اقامت از یک اتاق و مکان share شده مانند هاستل تا یک خانه مجلل ویلایی را انتخاب کنید. به محض آن که نام یک شهر را وارد می کنید، می توانید در نقشه سمت راست صفحه، کلیه مکان های قابل اجاره در شهری که وارد کردید را ملاحظه کنید و تنها با یک کلیک بر روی منطقه شهری در شهر مورد نظر وارد شده و مکان مربوطه را به صورت تصویری ببینید. 

یکی از قابلیت های معرفی محل های موجود برای اقامت در این سایت این است که شما می توانید اطلاعات اجاره دهنده را نیز داشته باشید و با آن تعامل کنید. یکی دیگر از خدمات سایت ایر بی ان بی به مخاطبان این است که مکانی را که برای اقامت انتخاب یا جست و جو می کنند، سایت به طور خودکار، قابلیت های گردشگری، اقامتی، تفریحی و خدماتی اطراف محل را نیز به مشتریان و کاربران معرفی می کند تا از ظرفیت ها و فرصت های اطراف ان مکان مورد نظر اطلاع داشته باشند. 

اگر دنبال اقامت در مکان های خاصی مانند مدارس قدیمی، خانه های قرن 18، یا ویلاهای بدون سقف در آسیا و یا خانه های بسیار مجلل هستید، ایر بی ان بی پیشنهادات جالبی برای شما دارد. 

یکی از خدمات جالب و کم تر بررسی شده این سایت، برای فعالان تجاری است که قصد دارند در قالب گروه یا تیم هایی برای شرکت در نمایشگاه ها، بازدیدهای صنعتی و تجاری به نقطه خاصی در دنیا مسافرت کنند. کارآفرینی دیجیتالی ایر بی ان بی برای این دسته از متقاضیان نیز خدماتی معرفی کرده و در قالب خدمات مدیریت تجاری در دسترس است. به هر حال، استارت آپی به نام ایر بی ان بی، فرصتی مغتم برای توسعه خدمات گردشگری در عرصه وب است که مدل موفقی در این عرصه به شمار می رود.