خانه‌مسافر بدون شک یکی از مهمترین مشکلات فعلی در بدنه صنعت گردشگری است که نه تنها عملکرد هتل‌ها بلکه تمامی تاسیسات گردشگری را تحت تاثیر خود قرار داده است. بهتر است در قالب چند نکته این موضوع را تشریح نماییم.

1 -  زمانی که گروهی از گردشگران در خانه‌مسافر حضور می‌یابند، علاوه بر اسکان به احتمال زیاد ترجیح می‌دهند تا غذای خود را نیز به صورت خانگی و با استفاده از امکانات موجود در خانه‌مسافر تهیه کند و به رستوران نروند. پس نکته اولی که بایستی بدان توجه داشت این است که ضرر و زیان ناشی از فعالیت خانه‌مسافرها صرفا" متوجه هتلداران نیست.

2 - تمامی فعالان و دست‌اندرکاران صنعت گردشگری و هتلداری کشور از هتلداران بخش دولتی و خصوصی گرفته تا مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاملا" به این موضوع واقف هستند که "خانه‌مسافر" تاثیر منفی بر عملکرد هتل‌ها دارد با این تفاوت که هتلداران اعتراض خود را از طریق رسانه‌های جمعی و نامه‌نگاری به مراجع مربوطه علنی  ولیکن مقامات سازمان میراث فرهنگی با توجه به گسترش روزافزون این واحدهای اقامتی، توانی برای مقابله ندارند و توجه خود را معطوف به ساماندهی نموده‌اند.

3 - در موضوع "خانه‌مسافر" با سه ضلعی هتلدار که متحمل ضرر و زیان شده، صاحب خانه که با توجه به عدم محدودیت قانونی و با هدف تامین اقتصاد خانواده خود وارد این حوزه شده  و سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی بحث اقامت گردشگران در کشور روبه‌رو هستیم که در این میان و برای حل مشکل، سازمان میراث فرهنگی بایستی با ایفای نقش کاتالیزور، رابطه منطقی و معقولی را میان 2 ضلع دیگر برقرار و به نوعی بازی برد – برد را اجرا کند.

4 - به نظر می‌رسد در شرایط فعلی و با همه گیر شدن خانه‌مسافرها در تمامی شهرهای کشور بایستی بحث جلوگیری و ممانعت از فعالیت این واحدهای اقامتی را به طور کلی منتفی دانست. پس در نتیجه بهترین اقدام اجرای ساست‌های مناسب جهت ساماندهی مراکز اقامتی تحت عنوان "خانه‌مسافر" خواهد بود.

5 - در پایان بایستی گفت با توجه به مجموع شرایط و نکاتی که بدان اشاره شد، بهترین راه "اطلاع‌رسانی" مناسب به گردشگران و میهمانان است. به هیچ عنوان نمی‌توان گردشگر را مجبور به انتخاب کرد ولیکن ارائه اطلاعات درست در راستای مقایسه امکانات، مزایا، ویژگی‌ها و ... میان هتل و خانه‌مسافر می‌تواند نقش بسیار مهمی را در شفاف‌سازی و آگاه‌سازی مخاطبان برای گزینش محل اسکان خود را در زمان سفر داشته باشد.