غواصی یکی از بهترین و هیجان انگیزترین تفریحات و ورزش های دریایی است. غواصی دریچه ای جدید از شگفتی های طبیعت را بروی علاقه مندان می گشاید که قابل وصف و شرح نیست و تجربه ی آنرا به همه ی گردشگران جزیره زیبای کیش توصیه می کنیم.

بخش اعظم پوشش مرجانی جزیره کیش در سواحل شرقی آن واقع گردیده که هر ساله مورد بازدید بسیاری از علاقه مندان غواصی قرار می گیرد. غواصی در جزیره کیش در تمامی طول سال امکان پذیر بوده و سایت های کم عمق این جزیره برای غواصی تمامی افراد حتی اشخاص مبتدی بسیار مناسب است. همچنین وجود مراکز آموزشی و تفریحی غواصی در کیش این جزیره را تبدیل به قطب غواصی کشور نموده است.

تور غواصی تفریحی همه روزه در سانس های مختلف برای خانم ها و آقایان برگزار می گردد. انجام غواصی برای افراد مبتدی و حتی کسانی که شنا بلد نیستند هم امکان پذیر است. لازم به ذکر است که پیش از شروع غواصی، آموزش های لازم در خصوص آشنایی با اصول اولیه، تجهیزات، علائم و موارد مهم داده می شود.

 

با سایت های غواصی جزیره زیبای کیش بیشتر آشنا شوید؛

 

سایت بیگ کورال

از سایت های زیبای غواصی در جزیره کیش می توان به سایت بیگ کورال اشاره کرد. این ریف مرجانی که در شرق جزیره قرار گرفته است، دارای اکو سیستم غنی و زیبایی می باشد که خیره کننده چشمان هزاران غواص ایرانی و خارجی در طول سال است. عمق این سایت به هنگام مد کامل از 6 تا 8 متر و هنگام جزر کامل کمتر از 5 متر می باشد. این سایت از تنوع فراوانی از آبزیان برخورداراست.

از انواع ماهی ها می توان به جراح، دختر ناخدا، هامور، جاش، ساردین، باراکودا، تن، اژدر ماهی، موری ایل، استون فیش، اسکورپیون، دلقک، ریف شارک و همچنین سفره ماهیان اشاره کرد. انواع لابستر و لاک پشت های پوزه عقابی و پشت سبز، همچنین مرجان های طبقاتی و مغزی و نیز بعضی اوقات انواعی از سافت کورال در این سایت غواصی دیده می شوند. پوشش مرجانی سایت که شمالی – جنوبی و در امتداد ساحل همانند نواری کشیده شده است در جنوب متراکم تر و در شمال کمتر است. برای دسترسی به این سایت می توان از مراکز غواصی موجود و قایق های غواصی استفاده کرده و یا می توان با اتومبیل به ساحل سیمرغ و از آنجا به آسانی به سایت بیگ کورال رسید. این سایت برای اسنورکلینگ و نایت دایو بسیار مناسب است.

همچنین در سایت بیگ کورال صخره های زیرآبی بسیار زیادی پدیدار می گردند که مملو از آبزیان ریز از جمله انواع خرچنگ ها، میگوها و عنکبوت های دریایی بوده که برای عکاسی مایکرو بسیار مناسب است. متأسفانه در سال های اخیر به دلیل عدم توجه به محیط زیست دریایی این منطقه پوشش مرجانی آن بسیار آسیب دیده است.

عواملی نظیر لنگر اندازی، برداشت های غیر مجاز و همچنین پدیده کشند قرمز نیز از عوامل آسیب بود ه است.

 

سایت ژوراسیک پارک

سایت زیبای ژوراسیک پارک نیز که روزی پوشیده از مرجانهای متنوعی بود، امروزه تقریباً تبدیل به کویری در زیر آب گردیده است! باقیمانده این سایت حفره ای است که در عمق 12 متری شرق جزیره کیش واقع گردیده. در اطراف این حفره هنوز هم می توان باقیمانده مرجان های مغزی را دید و از تماشای معدود فرشته ماهیان آن منطقه لذت برد. در درون این حفره چندین هامورماهی بزرگ زندگی می کردند که آنها هم توسط سود جویان طعمه شکم پرستی گردیدند. دسترسی به این منطقه که تنها باقیمانده ریف منقرض شده ژوراسیک پارک است امروزه فقط با استفاده از قایقهای غواصی امکان پذیر است. اگر چه این نقطه دیگر چیزی برای پذیرایی از بازدید کنندگان ندارد ولی بازدید از مناطق تخریب شده توسط بشر خالی از لطف نبوده و امید است موجب عبرت آیندگان گردد.

 

سایت ساترن کرک

از دیگر سایت‌های غواصی در جزیره کیش ساترن کرک یا شکاف جنوبی می‌باشد که بسیار زیبا بوده، اما به دلیل دوری نسبی، کمتر ملاقات کننده‌ای دارد.

این ریف در 3 مایلی جنوب جزیره واقع گردیده و از شکافی تشکیل شده است که تا عمق 22 متری نیز ادامه می‌یابد. دسترسی به این سایت فقط با قایق و با استفاده از مراکز سطح جزیره کیش امکان پذیر است.

از آبزیانی که در این سایت به چشم می‌خورند، می‌توان دسته‌های بزرگ باراکودا، بلک تیپ و خفاش ماهیان را نام برد. با توجه به جریان آب این منطقه، غواصی در این سایت نیاز به تجربه و تبحر فراوان داشته و جهت افراد تازه کار مناسب نیست.

 

سایت کشتی داما

این کشتی باربری سنگالی که در عمق 33 متری آب‌های جنوب شرقی کیش آرمیده است در یکی از شب‌های پاییزی سال 1384 به دلیل آبگرفتگی موتورخانه، اعلام وضعیت بحرانی نمود، اما از درخواست کمک سر باز زده و صبح روز بعد به دلایل نامعلومی غرق و برای همیشه معمای مرموز خود را به اعماق برد. در تحقیقات بعدی مشخص گردید که به مدارک کشتی دستبرده شده و کشتی 10 سال جوان تر از تاریخ ساخت خود معرفی گردیده است. این دلیلی کافی برای عدم پرداخت بیمه کشتی و بار موجود در آن (سینک آشپزخانه، سرامیک و تخته)‌ توسط شرکت‌های بیمه بود. در هر صورت این کشتی اکنون پس از گذشت کوتاه مدتی که در اعماق آرمیده است تبدیل به زیستگاهی مصنوعی برای آبزیان و همچنین سایت جدیدی برای غواصی گردیده است.

غواصی در اطراف این کشتی مغروق که در فاصله 4 مایلی از جزیره به پهلوی راست خود خوابیده است، نیاز به تبحر خاصی نداشته اما جهت ورود به بدنه کشتی، فراگرفتن دوره تخصصی کشتی‌های غرق شده الزامیست.

ورود به بدنه کشتی از طریق پنجره کابین فرماندهی امکان‌پذیر است و عبور از راهروی پشتی کابین فرماندهی و ورود از طریق درب آن، شما را به آشپزخانه و خوابگاه هدایت می‌نماید. پروانه کشتی نیز که مکان مناسبی جهت عکاسی به شمار می‌رود در عمق 30 متری قرار دارد. از آبزیان این منطقه می‌توان خفاش ماهیان، باراکودا، انواع سنگسر، سرخو و نیز اژدرماهیان را نام برد. دستیابی به این کشتی مغروق که مکان زیبا و مناسبی برای آموزش دوره تخصصی کشتی‌های غرق شده می‌باشد فقط با قایق‌های غواصی امکانپذیر است.

 

سایت کلبه هور

این سایت که در غربی ترین بخش جزیره کیش که به آن دماغه نیز می گویند واقع گردیده است. سایت کلبه هور نیز از نقاط مساعد غواصی در جزیره کیش و به خصوص به هنگام وزش بادهای شرقی که غواصی در سواحل شرقی جزیره کیش را نامساعد می نماید می باشد.

ورود به سایت از طریق ساحل کوچک جنوب آن و یا از طریق پرتگاه صخره ای غرب آن امکان پذیر است. بستر سایت صخره ای بوده و از آبزیان آن می توان هامور، سرخو، سنگسر، انواع صدف ها و لاک پشت ها را نام برد. همچنین در ساحل جنوبی آن (محل ورود و خروج به سایت) غاری کوچک به طول 5 متر وجود داشته که عبور از آن به هنگام مد کامل بسیار لذت بخش خواهد بود. عمق سایت غواصی کلبه هور از شمال به جنوب بیشتر گردیده و تا 8 متر نیز ادامه دارد. رویال راک مجموعه ای از چند صخره گرانیتی بزرگ و کوچک است که در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ پس از به گل نشستن بارج حامل صخره های گرانیتی که توسط یدک کش بلژیکی بنام سی رویال از عمان به بحرین حمل می گردید و در مسیر خود دچار طوفان شده و به سواحل آرام جزیره کیش پناه آورده بود به درون آب ریخته شد. این سایت بسیار سریعتر از آنچه متوقع بود تبدیل به زیستگاه بسیار زیبائی گردید و به دلیل بستر شنی منطقه که عاری از هرگونه پناهگاه برای آبزیان است . مکانی بسیار مساعد برای جذب انواع ماهی و دیگر آبزیان شد. شاید بتوان از این سایت به عنوان نخستین زیستگاه مصنوعی منطقه یاد کرد.

 

سایت رویال راک

این سایت در عمق 9 متری آب های شرق جزیره کیش و در مجاورت اسکله هتل ماریناپارک، تقریباً روبروی برج های دوقلوی کیش و در فاصله 250 متری قرار گرفته است. از ماهیان این منطقه میتوان گونه هایی از فرشته ماهیان و پروانه ماهیان را نام برد. همچنین دو قطعه شقایق با دلقک ماهیان خود نیز به این سایت انتقال داده شده است که مطمئناً در سال های آتی از بهترین سایت های مرجانی و غواصی جزیره کیش خواهد بود.

 

سایت کشتی یونانی

در غرب جزیره زیبای کیش و در نزدیکی مجتمع غروب کیش، کشتی عظیم الجثه ای در سواحل نیلگون آرمیده که به کشتی یونانی معروف شده است. این کشتی در سال 1322 توسط شرکت ویلیام همیلتون در بندر گلاسکو ساخته شد. وزن کشتی در هنگام ساخت 7061 تن و طول آن 136 متر بوده است. این کشتی که یکی از جاذبه های جزیره کیش می باشد، از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد. در تاریخ چهارم مرداد ماه 1345 این کشتی که از بندر امام خمینی عازم یونان بوده به گل نشست و هشتاد روز تلاش اورینوکو، یدک ‌کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید. اطلاعات بدست آمده از شرکت بیمه لویدز لندن نشان دهنده این است که این کشتی در زمان به گل نشستن متعلق به کشور یونان بوده است. این کشتی در سال های بین 1338 تا یکسال قبل از این حادثه، در مالکیت خطوط کشتیرانی ایران در تردد بوده است و نام های قبلی کشتی ، به ترتیب شیپور امپراطور، ناتورالیست، سیروس فارس، همدان و در هنگام به گل نشستن کولااف بوده است. علت به گل نشستن کشتی همچنان در پرده ای از ابهام است. همچنین حق بیمه بسیار زیاد کشتی نزد شرکت لویدز انگلستان شائبه های زیادی را ایجاد نموده است.

اما آنچه که به این کشتی فرسوده غول پیکر اهمیت می دهد، موقعیت آن در غرب جزیره و در هنگام غروب خورشید است. غروب خورشید در سواحل کیش از مناظر بسیار جذاب و تماشایی است. درخشش آخرین شعاع های نور خورشید بر پهنه آسمان، طیف رنگ های زرد و قرمز و نارنجی و سایه روشن های لکه های ریز و درشت ابر، تابلویی چنان زیبا و خیال انگیز را در پشت کشتی یونانی پدید می آورد که نظیرآن را کمتر می توان یافت. از این روست که هر روزه گروه زیادی از گردشگران و مشتاقان با دوربین هایشان به محل کشتی یونانی می روند و به تماشا و عکسبرداری از این منظره زیبا و خیال انگیز می پردازند.

غواصی در این مکان نیز علیرغم آنکه کمتر از سایت های دیگر مورد توجه قرار گرفته است خالی از لطف نمی باشد. این سایت نیز از نقاط مساعد غواصی در جزیره کیش به هنگام وزش باد های شرقی و نامساعد بودن سواحل شرق جزیره کیش است. اگرچه عمق 4 تا 5 متری آب در این سایت نیاز به تجهیزات غواصی را محسوس نمی نماید و حس کنجکاوی شما با استفاده از اسنورکلینگ ارضا خواهد گردید، اما لذت بازدید از پروانه این کشتی بسیار مشهور به هنگام غواصی وصف ناشدنی است. عمق آب در قسمت پروانه 8 متر بوده و بستر اطراف این کشتی به گل نشسته پوشیده از آهن آلات و قطعات فولادی می باشد. جالب است بدانید که وجود اکسید آهن در این منطقه باعث سرخ فام شدن شن های اطراف کشتی یونانی گردیده است.

ورود به سایت از طریق پله های تعبیه شده در پارک ساحلی مقابل کشتی تسهیل گردیده و به آسانی با شنا بر روی سطح آب در عرض چند دقیقه می توان به زنجیر لنگر رسید . همچنین بازدید از درون کشتی نیز از حفره شمالی آن امکانپذیر است . البته ورود به بدنه آن به دلیل پوسیدگی می تواند خطرناک باشد.

 

سایت کنیون

اما سایت غواصی کنیون نیز دره ای زیر آبی در جنوب غربی جزیره کیش در میان ساترن کرک و کشتی یونانی می باشد که با توجه به بستر صخره ای خود زیستگاه مناسبی برای گونه های مختلف آبزی گردیده است.

عمق این سایت مابین 17 تا 21 متر بوده و در این سایت گاهی کوسه های بلک تیپ نیز مشاهده گردیده اند . تقریباً این سایت با توجه به دوری از ساحل از تخریب بدور مانده است و امید است که با توجه به بستر مناسب خود به سایتی پربازدید در آینده تبدیل شود. دسترسی به این منطقه نیز فقط با قایق امکان پذیر است.