گروه هتل های ماریوت با اجرای طرحی برای مهمانان خود به طور رسمی از ایشان برای کارمندان بخش خانه داری تقاضای انعام می کند.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که هتلی به طور رسمی از مهمانان خود برای کارمندانش تقاضای انعام کند اما گروه هتل های ماریوت به تازگی این کار را با مشارکت 7500 تا یک هزار هتل خود در امریکا و کانادا به اجرا گذارده است.

در این طرح که با ایده ماریا شریور و گروه مدافعان زن از کالیفرنیا به اجرا درآمده، هتل های برندهایی همچونCourtyard by Marriott, Ritz-Carlton  و Residence Inn در اتاق های خود پاکت هایی را برای مهمانان خود می گذارند تا ایشان بنا بر میل خود انعامی را برای کارمند خانه داری که آن اتاق را آماده کرده است، قرار دهند. در طرح مذکور که 'The Envelope Please' یا "پاکت خوشحال کردن " نام دارد، روی پاکت نامه عبارتی با مضمون " کارمندان بخش خانه داری ما از اینکه اقامت شما را گرم و راحت می سازند، لذت می برند. لطفا برای بیان قدردانی خود از زحمات ایشان هرقدر که مایلید انعام بگذارید" درج و در پائین آن نام کارمند خانه داری مربوطه نگاشته شده است.

توجیه ماریوت برای اجرای چنین طرحی برقراری نوعی عدالت برای کارمندانش است. به این ترتیب که اولا با چنین طرحی مهمانان خواهند دانست که محدودیتی برای پرداخت انعام وجود ندارد و دوم آنکه با توجه به نوع کار افراد شاغل در این بخش - زنان - که برخلاف سایر قسمت های خدماتی همچون دربان، بل بوی، مامور پارکینگ وغیره - مردان - عموما با مهمانان تماس مستقیم ندارند، شانس بهره مندی از انعام مهمانان فراهم می شود.

با این وجود به نظر می رسد از دلایل اصلی اجرای این طرح، میزان دستمزد کم کارمندان این بخش باشد. یکی از اساتید دانشگاه Loyola در نیواورلئان مدعی است که تحقیقات وی نشان می دهد که صنعت مهمان نوازی، صنعتی با پرداخت بالا برای کارکنان خود نیست. دکتر علی بوستامانته در این باره می گوید: وقتی به طور کلی به این صنعت نگاه کنید، متوجه خواهید شد که یکی از ضعیف ترین صنایع ایالت کالیفرنیا و حتی کشور در پرداخت به کارکنان خود است. به طوری که متوسط درآمد در سال 2013 برای کارکنان آن تنها در حدود 25 هزار دلار بوده یعنی بیش ا ز 70 درصد کارمندان این بخش کمتر از 30 هزار دلار در سال درآمد داشته اند.

یکی از وکلای حقوق کار امریکا هم اعتقاد دارد که اجرای این طرح به نظر نوعی کمک هتل ها به درآمد کارمندان بخش خانه داری است بدون آنکه خودشان بخواهند تغییری در میزان پرداخت حقوق آن ها ایجاد کنند. اما در سوی دیگر باب مریسون - مدیر اجرایی انجمن هتل ها و مراکز اقامتی هیلزبورگ کانتی- می گوید که میزان حقوق کارمندان بخش خانه داری در حال تغییر است. به گفته وی، حالا هتل ها از میزان تاثیر کار کارکنان این بخش بر مهمانان آگاه تر شده اند و سعی می کنند آن ها را با مواردی همچون امکان دریافت بیش تر، پاداش و مزایا و حتی اختصاص وعده های غذایی رایگان تشویق کنند.

به هر روی آنچه مسلم است، کمک این طرح به کسب درآمد بیش تر برای کارکنان خانه داری می باشد. در این باره، ماریا شریور- روزنامه نگاری که موسس سازمان Woman's Nation است و ایده مذکور را با هدف حمایت از حقوق زنان شاغل در هتل ها مطرح ساخته، اعتقاد دارد که بسیاری از مهمانان نمی دانند که پرداخت انعام کار مرسومی است و اگر از ایشان سوال کنید، پاسخ خواهند داد که چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟ بنابراین طرح گذاشتن پاکت ها می تواند ساده ترین راه برای پرداخت انعام برای فرد مسوول باشد.

اما در این طرح چقدر برای انعام در نظر گرفته شده است؟ در این باره اگرچه میزان انعام پرداختی بر عهده مهمان گذارده شده است اما انجمن هتل ها و مراکز اقامتی امریکا آن را برای هر شب 5 دلار اعلام کرده حال آنکه Arne Sorenson - مدیرعامل گروه هتل های هیلتون آن را وابسته به درجه اتاق بین 1 تا 5 دلار می داند. با این حال نمی توان حسابی بر روی این رقم باز کرد به طوری که یکی از خانه دارهای هتلی در پنسیلوانیا که برای هر ساعت کار 7.75 دلار دریافت می کند، ادعا دارد که از هر 15 تا 20 مهمان تنها یک نفر، انعام می دهد که آن هم تنها یک یا دو دلار است. از سوی دیگر خانه دار دیگری در فلوریدای جنوبی ادعا دارد که اگرچه حقوق یک ساعت کار وی در حدود 7.5 دلار است اما در برخی تعطیلات او تا 100 دلار در روز انعام دریافت می کرده با این حال میلی برای ادامه شغل خود ندارد و می گوید 8 ساعت کار خسته کننده و نظافت 21 اتاق در روز با درآمد دریافتی جور در نمی آید.

گفتنی است پاکت های مورد اشاره به زودی روزانه در 160 هزار اتاق گروه هتل های ماریوت در امریکا و کانادا گذاشته خواهد شد.


منبع: آرشیو سایت بازار هتل