معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر ضرورت برنامه‌ریزی مدون و زمانبندی شده برای 178 روز باقی مانده تا رویداد «تبریز 2018» تأکید کرد.

‌زهرا احمدی‌پور در نشست مشترک ستاد ملی سیاستگذاری و ستاد برنامه‌ریزی و اجرایی استانی تبریز 2018، با بیان اینکه در گزارشات کارگروه‌ها زمان‌بندی‌ها لحاظ نشده‌اند و فقط در حد پیشنهاد است، گفت: برای روزهای باقی مانده تا شروع رویداد تبریز 2018 به برنامه‌ریزی زمانبندی شده و مدون نیاز داریم تا امکان رصد و پیشرفت کار به طور دقیق مشخص شود.

وی ادامه داد: به منظور میزبانی از مراسم‌ بین المللی در تبریز، نیاز است دعوت‌نامه‌ها از چند ماه قبل به کشورهای مختلف ارسال شود و تبریز به نمایندگی از کل ایران میزبان خواهد بود.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد، نیازمند مشارکت تمامی استان‌ها هستیم و این یک رویداد بین المللی است.

وی توجه اساسی به تبلیغات و بازاریابی در خصوص تبریز 2018 را از ضروریات دانست و افزود: تمامی شبکه‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای کشور باید به تبلیغات 2018 بپردازند تا هر مسافر ورودی از هر نقطه‌ی کشور هنگام ورود به ایران در مورد این رویداد آگاهی داشته باشد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تبلیغات تبریز 2018 در فرودگاه‌ها و مبادی ورودی کشور را مهم دانست.

وی تاکید کرد: باید بر روی لباس‌های بازیکنان تیم ملی، لوگوی تبریز 2018 چاپ شود و ورزشکاران کشور مبلغ این رویداد باشند.

احمدی‌پور تبریز را شهری با قدمت کهن دانست و افزود: تبریز را فقط به عنوان یک شهر معرفی نکنیم بلکه تبریز موقعیت بسیار استراتژیک و نقش موثری در توسعه گردشگری کشور دارد.

وی تاکید کرد: بخش مهمی از برگزاری تبریز 2018 را باید به بخش خصوصی محول کنیم تا پشتیبان اصلی این رویداد باشند؛ به طوری که در مدیریت پنج محور گردشگری مشارکت داشته باشند.

احمدی‌پور تاکید کرد: از لحاظ جابجایی اعتبارات دولتی مشکلی نداریم ولی برای تامین اعتبارات باید برنامه های دقیق تک تک کارگروه‌ها مشخص شوند.

احمدی‌پور ادامه داد: الان دیگر زمان پیشنهادات نیست بلکه زمان برنامه‌ریزی و شروع کار است.

وی به ظرفیت‌های بالای استان در گردشگری اشاره کرد و افزود: هرگونه بهانه تراشی برای رسیدن به اهداف تعیین شده در تبریز 2018 مورد قبول نیست و باید به بهترین شکل ممکن این رویداد را برگزار کنیم؛ چرا که انتخاب دیگر شهرهای کشور برای رویدادهای بین‌المللی به نحوه میزبانی از رویداد تبریز 2018 وابسته است و این رویداد به عنوان یک شروع خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: رئیس جمهور کشور و دولت تدبیر و امید تاکید ویژه به صنعت گردشگری دارند و ایران ظرفیت‌های بالایی از لحاظ طبیعی و تاریخی دارد. / ایسنا


معاون گردشگری کشور: تبریز 2018 نماد ملی ایران در یک همکاری بین المللی است


معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: تبریز 2018 نماد ملی ایران در یک همکاری بین المللی بوده و وظیفه ما همکاری و برنامه ریزی لازم برای تحقق آن است.

مرتضی رحمانی موحد روز چهارشنبه در نشست تخصصی معاونان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ها افزود: بر اساس طرح تصویب شده در هیات وزیران به عنوان ستاد اجرایی ملی و ستاد استانی تبریز 2018، چارچوب برنامه ها نیز به طور تخصصی تعیین شده است.

وی اظهار کرد: امسال علاوه بر این که در تبریز موضوع پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در پیش است، در راستای تحقق آن زیرساخت های لازم در سطح دولت و وزارت مربوطه به طور کامل در سیاست های کاری قرار گرفته است. 

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآوری کرد: سیاست گذاری دولت استفاده از این رویداد برای تاثیر گذاری در حوزه فرهنگی و اقتصادی به ویژه در رونق کسب و کار به صورت آشکار است.

رحمانی موحد با بیان اینکه توسعه فناوری در راستای کاری حوزه گردشگری قرار گرفته است، ادامه داد: اگر این موضوع در اولویت قرار گیرد ایده ها و ابتکارهای جدید تبدیل به زنجیره خدمات و طرح تجاری سازی در سطح گسترده ای قرار می گیرد تا بتوان از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کرد. 

وی حمایت از استارت آپ ها ( شرکت های نوپا) را از جمله برنامه های مورد حمایت در این رویداد اعلام کرد و گفت: حمایت از این شرکت ها باید به عنوان یکی از روش های توسعه و رونق گردشگری مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رحمانی موحد، افزود: هدف معاونت گردشگری کشور حمایت و عملی کردن طرح های جدید مرتبط با فناوری و توسعه پایدار است.

به گزارش ایرنا، سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این نشست گفت: با توجه به برگزاری رویداد تبریز ۲۰۱۸ در سال جاری، از اواخر امسال برنامه های این رویداد به صورت عملیاتی آغاز می شود. 

لیلا اژدری افزود: با توجه به رویکردی که در معاونت گردشگری وجود دارد باید بتوان از ظرفیت های استانی در این رویداد استفاده و این ظرفیت ها را در سطح بین المللی معرفی کرد. 

وی اظهار کرد: به علت اهمیت رویداد تبریز ۲۰۱۸، کنفرانسی بین المللی در اواخر سال ۲۰۱۸ با مشارکت سازمان جهانی گردشگری در تبریز برگزار می شود.

سرپرست دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یادآوری کرد: در همین راستا از تمامی استان ها خواسته شده تا برنامه تورهای تلفیقی خود را هرچه زودتر به تبریز اعلام کنند تا برنامه ریزی های لازم انجام شود. 

اژدری ادامه داد: امسال توسعه پایدار گردشگری که از برنامه های مهم سازمان است در اولویت کاری قرار داشته ولی بسیاری از فعالیت ها در استان ها و دستگاه های مرتبط در راستای توسعه پایدار گردشگری انجام نمی شود.

وی بر استفاده از ظرفیت های استانی برای معرفی این رویداد در سطح بین المللی تاکید کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: با توجه به انتخاب تبریز در سال 2018 به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، صنعت گردشگری می تواند فرصت مغتنمی برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی کشور و این استان تبدیل شود.

مرتضی آبدار افزود: براساس سیاست های استانداری در مورد تبریز 2018، شش مسیر گردشگری در استان تعیین شده و در راستای توسعه اهداف این رویداد مهم طرح هایی به ارزش بیش از 10 هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده که در راستای گردشگری این شهر اجرا می شود.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی معاونان گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان های کشور در تبریز برگزار شد.

در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که دی ماه سال 1394 در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر برگزار شد، شهر تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 انتخاب شد. 

انتخاب شهر نمونه گردشگری کشورهای اسلامی از سال 2015 و به پیشنهاد سازمان کنفرانس اسلامی معروف به سازمان همکاری کشورهای اسلامی کلید خورد. / ایرنا