معاون گردشگری از تشکیل کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتلها و این معاونت در راستای دستیابی به نقطه مطلوب در امر ارزیابی و درجهبندی هتلهای کشور خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مرتضی رحمانیموحد در نشست هماندیشی با هیأت مدیره جامعه هتلداران و ارزیابان استانداردسازی استانهای کشور که در محل معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: با توجه به اهمیت فرآیند استانداردسازی واحدهای اقامتی و ارتقای سطح خدمات، دستیابی به افزایش سرعت امور، کاهش دغدغهها و حرکت به سوی نقطه مطلوب ارزیابی و درجه بندی واحدهای اقامتی، همواره جزو اولویتهای اجرایی این حوزه قرار دارد.
وی اظهار کرد: بر همین اساس با هدف تدوین سیاستهای سه عنصر ساختار، ضوابط و فرآیند ارزیابی و درجهبندی هتل ها، کارگروهی مشترک بین جامعه هتلداران، ارزیابان هتلها و معاونت گردشگری تشکیل میشود.
رحمانیموحد همچنین با بیان اینکه نیاز است هتلداران کشور بیش از پیش توانمند شوند، اظهار کرد: یافتن بهترین راه، اجرا و اداره کار و نیز به کارگیری نظام خودارزیابی میتواند ضمن ایجاد رقابت در افزایش ضریب اشغال واحدها و نیز افزایش میزان رضایتمندی مسافران موثر واقع شود.
وی یادآور شد: در حوزه کیفیت خدمات با مفروضات ثابت به معنای ضوابط، قوانین و دستورالعملهای بالادستی و متغیرهایی متناسب با شرایط جاری و واقعیتها رو به رو هستیم که برای ایجاد تناسب مطلوب و رفع چالشهای احتمالی میتوان با واگذاری امور تخصصی و حرفهای به جامعه هتلداران در تسریع روند ارتقا کیفیت خدمات مؤثرتر عمل کرد.
رحمانی موحد در ادامه هتلداری را قدیمیترین حلقه زنجیره گردشگری نامید و گفت: قرار گرفتن این شاخه در رده صنعت، نمایانگر ویژگیهای متمایز هتلداری به شمار میآید که متاسفانه روند بلوغ و توسعه آن در ایران با کندی همراه بوده است.
وی افزود: ضمن پذیرش شرایط موجود میتوان با پرهیز از نقد امکانات حال حاضر و عدم مقایسه دائمی آن با صنعت موفق هتلداری در کشورهای پیشرفته، راهکاری جمعی برای افزایش کیفیت خدمات هتلهای کشور و در پی آن افزایش ضریب اشغال و درآمدزایی واحدهای مربوطه در نظر گرفت.
رحمانی موحد همچنین کیفیت خدمات گردشگری را نمادی از اندرون کشورها و درجهبندی کیفیت خدمات را تکلیفی حاکمیتی خواند و تصریح کرد: وقتی گردشگران از حلقههای صنعت گردشگری همانند هتلها، حمل و نقل و ... استفاده میکنند، میزان رضایتمندی خود را به کشور مربوطه، فرهنگ و مهماننوازی عمومی و در نهایت حاکمیت آن نسبت میدهند، در نتیجه نوع خدمات این حوزه و کسب رضایتمندی مشتری از جایگاه و اهمیت بالایی برخوردار است.
معاون گردشگری بر بهره برداری از تجربیات، انباشت دانش و جایگاه حقوقی موجود میان فعالان تخصصی این حوزه و جامعه هتلداران و همچنین تعریف فرآیند ارتباط و کسب مشاوره در زمینه استانداردسازی تاکید کرد.