اکوتوریسم یا بوم‌گردشگری یا طبیعت‌گردی، گونه‌ای از گردشگری است که در آن گردشگران برای دیدار از مناطق طبیعی نامسکون و دست‌نخوردهٔ جهان سفر می‌کنند و به تماشای گیاهان و پرندگان و ماهی‌ها و دیگر جانوران می‌پردازند.

البته در اکوتوریسم صرفاً دیدار مطرح نیست بلکه آموزش محیط زیست و نفع رسانی به جوامع محلی و غیره ضروری و واجب است.

به این‌گونه از گردشگران که به دیدار از بوم سامانه و طبیعت زنده می‌پردازند، نام اکوتوریست یا بوم گردشگر داده شده است. بسیاری از کشورها بخش هنگفتی از درآمد خود را از بوم گردشگران خارجی تأمین می‌کنند. «در ایران توسط فرهنگستان معادل طبیعت گردی نام گذاری شده است که با توجه به ظهور زمین‌گردشگری در چند دههٔ اخیر در ایران و جهان این واژه با معادل سازی طبیعت‌گردی صحیح نخواهد بود و بهتر است اکوتوریسم را معادل بوم گردشگری نامید»

در ادامه نگاهی داریم به مهم ترین لوازم و تجهیزات مورد نیاز برای طبیعت گردی .

۱: کوله پشتی


مهم ترین قسمت از لوازم ضروری، کوله پشتی شما خواهد بود. انتخاب بهترین کوله پشتی برای شما تا حد زیادی به اسکلت بدنی شما بستگی دارد. به هر حال به عنوان یک قاعده، بهتر است یک کوله پشتی کوچکتر بخرید تا شما را از داشتن یک بسته بندی بیش از حد سنگین محافظت کند. همه کیف های زیر سایز متوسط کیف های نظامی هستند که برای حمل تمام ملزومات به اندازه کافی بزرگ می باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چیدن بهتر کوله پشتی برای شما، می توانید به صفحات چگونه در مورد کوله پشتی مراجعه کنید.


۲: چادر (خیمه) سبک


یک چادر سبک کاملا ضروری نیست اما می تواند یک سطح مطلوب راحتی را در محیط های بسیاری فراهم آورد.


۳: کیسه خواب سبک


در حالیکه داشتن یک چادر اختیاری است، یک کیسه خواب از ضروریات است اگر شما قصد دارید در خیابان بخوابید. در حالت ایده آل کیسه خواب شما باید دارای وزنی بین ۱ تا ۱٫۴ کیلو باشد و حداقل شما را در دمای صفر درجه سانتی گراد گرم نگه دارد.


۴: چاقوی چند کاره جیبی


چاقوی چند کاره برای شما یک جعبه ابزار در جاده ها محسوب می شود. از آن بعنوان چاقو بزرگ، چاقو کوچک، چوب پنبه باز کن، درب باز کن کنسرو، درب بازکن قوطی، سیم لخت کن، صاف کن، جا کلیدی، مو چین، خلال و جهت ساخت نیزه با چوب ضروری می باشد.


۵: چراغ قوه یا مهتابی شارژی


داشتن چراغ قوه یا مهتابی شارژی برای مسافرت ضروری است. از آن نه تنها برای روشن ساختن شب، بلکه می توان برای راه اندازی چادر و یا حرکت در جنگل و همچنین جهت علامت دادن برای کمک گرفتن استفاده کرد.


۶: کیسه مشمعی بزرگ یا پوشش کوله پشتی


داشتن کیسه زباله به دو دلیل مهم است: اول برای حفظ اموال خود از خیس شدن در باران سنگین و دوم برای پنهان کردن کوله پشتی و وسایل خود. با پوشاندن کوله پشتی و وسایل با کیسه مشمعی، شانس به سرقت رفتن آن را در مسافرت کاهش می دهیم.


۷: طناب کوچک


همیشه داشتن طناب یک وسیله کارا به نظر می رسد. از آن می توان در هنگامی که دسته کوله پشتی شما پاره شده است برای نگهداشتن کوله پشتی وسایل به همراه شخصی دیگر و یا برای ساخت یک پناهگاه محکم در صورت نیاز استفاده کرد.


۸: بادگیر


مهم نیست که در چه آب و هوایی در حال مسافرت هستید یا بیرون از چادر در هوای سرد قرار گرفته اید. با استفاده از بادگیر که با لایه های از کیسه های پلاستیک تقویت شده است می توانید ادامه زندگی دهید. این بادگیر با خاصیت ضد آبی، بدن شما را خشک و گرم نگه می دارد. در کل این بادگیرها از سه لایه تشکیل شده است :

– لایه زیرین که بطور مستقیم با پوست در تماس است.

– لایه میانی که وظیفه گرم کردن بدن را دارد.

– لایه سوم که بدن و سایر لایه ها را در مقابل باد و باران و برف محافظت می کند.


۹: قرص های تصفیه آب


قرص های تصفیه آب یک ایده عالی است اگر شما قصد یک سفر طولانی مدت در بیابان دارید. همچنین یک ایده بسیار عالی است. برای کشورهای در حال توسعه که کیفیت آب بسیار پایینی دارند. این قرص ها به جلوگیری از اسهال و دیگر بیماریها منتقله از راه آب کمک می کند.


۱۰: سیستم تصفیه آب


این سیستم گران تر است اما بسیار موثر است. این دستگاه ها با استفاده از باتری شارژی کار میکنند. این روش نه تنها باکتری ها بلکه آلودگی های آب را می کشد. این روش بهترین راه حل برای محافظت کامل در برابربیماری های منتقله از راه آب است.


۱۱: رادیو


یک رادیو با باتری شارژ شده در شب های مسافرت در چادر یا در هوای آزاد و زیر نور ماه واقعا جذاب و سرگرم کننده می باشد.


۱۲: فندک


فندک یکی از وسایل ضروری جهت تهیه آتش برای گرمایش یا طبخ غذا می باشد. به نظر فندک چخماقی مناسب ترین گزینه است زیرا نیاز به شارژ گاز فندک یا نیاز به برق ندارد.


نکات و هشدارها


موارد ذکر شده از ضروری ترین وسایلی است که شما باید برای مسافرت در طبیعت به همراه داشته باشید تا سفر خوبی را پیش رو داشته باشید. هر شخصی بسته به نیاز شخصی خود می تواند این موارد را کم یا زیاد کند.