بوتیک هتل به عنوان یک مفهوم ساختار شکن نسبت به هتلهای استاندارد در بین هتلها و اقامتگاههای کشور روز به روز در حال گسترش است. واژهای در ابتدا قریب که روز به روز مراکز بیشتری را شامل می شود. در این میان شهرهای کاشان، یزد و شیراز بیشترین اقامتگاهها و هتلها را با این عنوان در خود جای داده اند. تعریف دقیق هتل بوتیک در میان صاحبان و پیشکسوتان این صنعت در همه جای دنیا متفاوت است، اما بهرحال اکثر گردانندگان، سازندگان و صاحبان هتل ها بر مشخصه هایی از قبیل آنچه در این مقاله عنوان میشود توافق دارند.
معماری و طراحی:
دارای سبک بودن، تمایز و صمیمیت از موارد کلیدی در معماری و طراحی بوتیک هتل ها هستند. چنین شاخصه هایی نظر تعداد قابل توجهی از مشتریان را که به دنبال ملکی خاص هستند به خود جلب میکند.
بوتیک هتل ها ضرورتاً پایبند استانداردهای مشخصی نیستند؛ تعریف کردن و داشتن تم برای این دسته از هتل ها از عوامل مهم و تعیین کننده برای موفقیت است. خیلی از بوتیک هتل ها برای هر اتاق مهمان تمی جداگانه تعریف می کنند که این هر بار اقامت در آن هتل را به تجربه ای متفاوت حتی برای مهمان های قدیمی تبدیل می کند.
به عنوان مثال هتل کتابخوانه در شهر نیویورک تم هایی مختلف از تم موسیقی گرفته تا تم عاشقانه برای هر اتاقش در نظر گرفته.بسیاری از هتلداران با بازسازی هتل های قدیمی و مرمت آن ها کاربری بوتیک هتل ها را به این بناها می دهند. در شرایطی که نوگرایی و طراحیهای جدید در زمانی کوتاه محبوبیت زیادی پیدا می کند بوتیک هتل ها با ترکیب عناصر قدیمی و محبوبیتشان را حفظ میکنند.
خدمات:
مساله ای که در رابطه با ماهیت بوتیک هتل ها نامعین است، این است که آیا اندازه و متراژ اهمیت دارد؟
بسیاری از هتلداران سرشناس بر این باورند که بوتیک هتل ها ملک هایی هستند که تعداد اتاقهای آنها نبایست از 150 اتاق بیشتر باشد. چرا که آنچه بوتیک هتل ها را از سایر هتل ها متمایز می کند رابطه ی صمیمانه بین کارکنان هتل و مهمانها ست، در بسیاری از این دست هتل ها بر مطلع بودن تمام خدمه ی هتل از نام هر مهمان تاکید می شود که این در هتلی با وسعت زیاد به سختی می تواند انجام پذیرد.
با این حال ایان شراگر، موسس و مدیر هتل های ایان شراگر، که در حال حاضر حدود سه هزار اتاق مهمان در 9 ساختمان را شامل می شود، نظری خلاف این نظر غالباً پذیرفته شده در رابطه با بوتیک هتل ها دارد.
وی با در نظر گرفتن افرادی که جذب خلاقیت می شوند تفاوت بوتیک هتل ها را در روش و شیوه ی کار می داند و اندازه ی هتل را مهم نمی داند. شخصی سازی کردن تشریفات هتل در هتل های شراگر به خصوص در هتل های عظیمی مثل پارامونت هتل (با 594 اتاق مهمان) و یا هتل هنری هادسون (با 821 اتاق مهمان) اهمیتی ندارد و در عوض هتل های شراگر تاکید زیادی بر جلب کردن توجه مهمانان شان با خلق فضایی که تمام حواس را متوجه خود می کند دارند؛ و این از طریق معماری، طراحی داخلی، رنگ های به کاربرده شده، نورپردازی، هنر و موسیقی انجام میگیرد.
جامعه هدف:
بوتیک هتل های زیادی هدف شان جذب مسافران بین سن 20 تا اواسط 50 سالگی است که درآمد حدودی متوسط به بالا دارند.
وجه تمایز بوتیک هتل ها صمیمیت و طراحی محور بودن آن هاست و این ها سبب می شود بوتیک هتل ها از سایر هتل های عظیم زنجیره ای که به مهمان حین اقامت خدمات شخصی سازی شده می دهند مجزا شوند.
اما بیشتر از تمام این ها مشخصه های به خصوصی برای تعریف بوتیک هتل ها وجود دارد.
شاخص دکوراسیون نقشی اساسی در ایجاد حس شخصی و ایجاد محیطی حساب شده در بوتیک هتل ها را داراست. استفاده از متریال هایی با کیفیت بالا، اثاثیه طراحی شده و … جهت خلق تصویر بصری به یاد ماندنی به کار می روند. در حالی که تشریفاتی مثل فهرستی از انواع بالش ها، حمام های مجلل یا میز توالت های ساخت دست سبب ایجاد فضایی لوکس و سرشار از آسایش می شوند.
جهت اطمینان حاصل کردن از جلب رضایت مشتریان باهوش و مدگرا، بوتیک هتل ها آخرین تکنولوژی های روز، عناصر تزئینی متغایر و فضایی ویژه را ارائه می دهند. ویژگی متعارف دیگری از این اقامتگاه های منحصر به فرد توجه زیاد آن ها به جزئیات است. یک بوتیک هتل معتبر و شناخته شده وقت زیادی را برای انتخاب مرغوب ترین پارچه ها، بهترین و تازه ترین مواد غذایی و چیدمان اتاق هایش به طور مجزا و متفاوت از هم اختصاص میدهد.
و متریال مورد استفاده در دکوراسیون داخلی ش را از منابع محلی تامین میکند.
انواع بوتیک هتل ها
اگرچه که بوتیک هتل ها در سبک های متنوع و نرخ های پرداختی مختلف ساخته می شوند، اما اغلب آن ها ویژگی های مشترکی دارند. بوتیک هتل ها چه فوق مدرن باشند، چه قدیمی و یا ترکیبی از هر دو، با تاکید بر مبحث زیبایی شناختی استاندارد جدیدی از آسایش و خدمات را ارئه می دهند.
هتل سون
یکی از نمونه های برجسته ی بوتیک هتل های مدرن هتل سون پاریس است، جایی که از مهمان ها با اتاق هایی با تم های منحصر بفرد، دکور هایی غیرمتعارف و ساخته هایی بی یاد ماندنی مثل تخت های شناور، وانهای حمامی که در هوا معلق است و سقفهایی که با ستارهها روشن می شود استقبال می کند.
بوتیک هتل ونیتو
از طرف دیگر بوتیک هتل های تاریخی جذابیت های دنیای کهن و ویژگی های بخصوص ادوار مختلف را به طریقی که جادو و شکوه آن زمان ها نیز حفظ شود با تسهیلات دنیای مدرن ترکیب می کند.
با پایبندی به همین میراث، حسی قوی از مکانی که در آن هستید به شما القا می شود. غذاهای با کیفیت بالا و تزئینات، اتاق هایی که شما را به سفری در گذر تاریخ می برند و گرما و راحتی منزل شخصی تان را به شما میدهند.
هتل بوتیک ونیتو مختص قرن چهاردهم در سرت یا تورن، که در قسمتی از آمستردام در خانه های متعلق به قرن 17 واقع شده است، اثباتیست بر اینکه هتل های تاریخی به قطع در دسته بندی بوتیک هتل ها قرار می گیرند. همینطور نمونههای موفق تبدیل خانههای تاریخی در ایران با الگو گرفتن از گروه هتلهای پارادورس مانند هتل سرای عامریها گواه این مدعاست.
بامبو ایندا
در سال های اخیر بوتیک هتل های روستایی زیادی مشاهده می شوند که سبب می شوند اقامت در مناطق روستایی به تجربه ای جدید تبدیل شود.
یکی از این موارد بامبو ایندا است، مجموعه ای کج و معوج از خانه های آنتیک سبک جاوا در منطقه ی اوباد بالی که از مهمانان با کنج های ویژه ای برای استراحت، منوهای شخصی سازی شده و ارائه ی تجربه ای اصیل از روستای بالی پذیرایی میکند.
اتاق های شیکی که برای هر شخص جداگانه تزئین شده اند، خودمانی بودن حس و حال محیط و غذاهای محلی باشکوه مثل ca’s Xorc که غذاییست به قدمت دویست ساله تهیه شده از زیتون، همهی اینها هتلهای روستایی را در دسته هتل بوتیک ها قرار میدهند.
ژنراتور پاریس
بوتیک هتل ها را می توان در دسته های لوکس، متوسط و اقتصادی دسته بندی کرد.
هتل بوتیک های شیک و در عین حال با قیمت مناسب گزینه ی مناسبی هستند برای اقامت مشتریان شیفتهی تکنولوژی روز که به دنبال تجربه های ویژه هستند و در عین حال می خواهند فرهنگ محلی منطقه را نیز حین سفر تجربه کنند. هتل هایی از قبیل ماما شلتر و مهمانسراهای جنراتور که در شهرهای مدرن واقع شده اند می دانند که دقیقا چگونه با ارائهی طراحی های جالب، تسهیلات هوشمند و فضاهای جمعی بدیع برای مشتریانشان رضایت بخش باشند.
گریس سانتورینی
در آن سوی این طیف بوتیک هتلهای اعیانی با ویژگیهای قابل توجه از مهمانانشان پذیرایی می کنند. به مانند خیاطخانه های دارای سبک (مزون سوکه در پاریس)، سوئیت های غار مانند دیدنی (غارهای اعلای کایاکاپی در ترکیه)، حمام های روباز (کازا الول-والتا) و استخرهای خوف انگیز بی پایان (گریس سانتورینی) علاوه بر این بیشتر آن ها بخصوصیاتی چون آبگرم، رستوران های ستاره دار میشلین و طراحی های داخلی منحصر به فرد آراسته شده به پارچه های فاخر، هنر افسانه وار و فناوری هنرمندانه به رخ دیگران می کشند.
آخرین و اما نه کم اهمیت ترین هتل بوتیک ها، هتل هایی هستند که تم مختص به خود را دارند و به مهمانان طراحی و تسهیلاتی براساس مفاهیم و موضوعات متنوع از هنر و مد گرفته تا ورزش، فیلم و شراب عرضه می کنند.
این سازه ها معمولا یک تم انتخاب می کنند و خدمات و دکوراسیون را بر محور همان تم و مفهوم تعیین میکنند با این حال در این هتل ها اتاقهای با تم های جداگانه هم وجود دارند تا مهمانان در هر بار اقامت در این هتل بتوانند اتاقی با تم متفاوت از قبلی کرایه کنند.
طراحی سازهی ink48
واقع در میدتاون منهتن شهر نیویورک به مثابه ی تاییدیه ای است به ساختمان پیشین واقع در همان محل؛ با اتاق هایی که فضایی صنعتی دارند، رستورانی که پرینت نام دارد و میکدهای در بالای پشت بام به اسم The Press Lounge
هتل گاتهام در منچستر که در محل یکی از شعب پیشین بانک میدلند واقع شده، برای کیسه های حمل لباسهای خشکشویی از کیسه های پول استفاده می کند، در این هتل چراغ های بانک و کلاه های بولر به چشم می خورد.هتل جذاب سکرت واقع در پاریس که برای طراحی اتاقهایش از وقایع مهم پاریس الهام گرفته شده و همچنین هتل vice versa که این هتل نیز در پایتخت فرانسه قرار گرفته و مهمانان بهنگام ورود به آن می بایستی متن هفت گناه کبیره را ادا کنند. به طور کلی بوتیک هتل ها به عنوان مکانهایی شخصی شده با قابلیت تغییر در نظر گرفته می شوند. مهم ترین شاخصه ی توصیف کننده ی بوتیک هتل ها در نظر گرفتن جنبه ی فرهنگی، تاریخی و زیبایی شناسی آن هاست و همچنین این که این بوتیک هتل ها شعبه های مختلف ندارند و نحوه ی ارائه ی خدماتی که می دهند فقط مختص همان هتل است.
از سایر شاخصه های مهم بوتیک هتل ها می توانن به فضاهای عمومی این هتل ها مثل اتاق نشیمن و کتابخوانه هایی با اتاقهای عمومی و قابلیتهای بسیار و اسباب و وسایل ویژه داخل این اتاقها اشاره کرد.
حال و با توجه به بازار رو به رشد گردشگری در ایران نیاز به تعریف جایگاه بوتیک هتلها با توجه سلایق جدید در این بازار رو به رشد بسیار محسوس است. تا آنجا که هر روز شاهد معرفی مفهومی جدید در اقامتگاهها هستیم که در چارچوب استاندارد تعریف شده بین المللی به عنوان بوتیکهتل جای می گیرند، در صورتی که بوتیک هتل هنوز خود تعریف سازمانی و مصوبی پیدا نکرده است.