مسائل و موضوعات مربوط به حوزه گردشگری و زیرمجموعه‌های آن از جمله صنعت هتلداری را باید در دو سطح داخلی و خارجی به صورت جداگانه مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. کابینه جدید و علی‌الخصوص تیم اقتصادی دولت دوازدهم بایستی این نکته را مدنظر قرار دهند که بر اساس نظر اکثریت کارشناسان و متخصصان امور اقتصادی در عصر امروزی، گردشگری به عنوان چهارمین انقلاب بزرگ بشریت نقش عمده‌ای در توسعه کشورها دارد و از آنجا که گردشگری به عنوان یک پدیده چند وجهی دارای ابعاد مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی و ... است که در نتیجه این توسعه همه‌جانبه و در تمامی زمینه‌ها بروز خواهد نمود. امروزه اقتصاد گردشگری و درآمد حاصل از فعالیت در این حوزه را به عنوان جایگزین صنعت نفت و پتروشیمی معرفی می‌کنند و درآمد حاصل از ورود هر گردشگر را مساوی با صادرات 30 تا 40 بشکه نفت می‌دانند.

از سوی دیگر بایستی این نکته را مورد توجه قرار داد که گردشگری در دنیای امروز نه تنها فقط یک صنعت صرف بلکه به عنوان یک پدیده دارای ارتباط مستقیم با امور سیاسی در سطوح داخلی و بین‌المللی شناخته می‌شود که کوچکترین تحولات سیاسی می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی بر آن داشته باشد. برای مثال می‌توان به تاثیر منفی وقوع حوادث تروریستی بر صنعت گردشگری در کشورهایی نظیر ترکیه، فرانسه و بالعکس تاثیر مثبت توافق بین‌المللی برجام و در پی آن افزایش بی‌سابقه ورود گردشگران به ایران، اشاره داشت.

مهمترین نیاز و خواسته امروز فعالان صنعت گردشگری در سراسر کشور از دولتمردان این است که ترویج فرهنگ گردشگری با استفاده از تبلیغات و بازاریابی از طریق رسانه‌های جمعی و همچنین تسهیل‌سازی امور گردشگری با فراهم آوردن شرایط مشارکت همگانی علی‌الخصوص بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهند. 

سالهاست که در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری شاهد نواقص، کمبودها و اختلافاتی هستیم که بدون شک دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی اصلی این صنعت در کشور، مرجع اصلی حل این مشکلات خواهد بود. برای مثال هتلداران به عنوان بدنه اصلی فعالان گردشگری در کشور با مشکل فعالیت "خانه‌مسافرها" مواجه هستند که با وجود پیگیری و برگزاری جلسات متعدد، هنوز هم به قوت خود باقیست.

در سطح بین‌المللی و مسائل مرتبط با سیاست خارجی، مهمترین مشکل امروز صنعت گردشگری و هتلداری کشور موضوع ارتباط با بازارهای جهانیست که با وجود ارتباط اکثر هتل‌های مطرح کشور با سامانه‌های OTA ( آژانس‌های مسافرتی آنلاین ) برای امکان‌پذیری رزرو آنلاین هتل‌ها در تمامی کشورهای جهان که می‌تواند نقش بسزایی در افزایش ورود گردشگران و در نتیجه افزایش درآمد داشته باشد به دلیل بروز مشکلات در زمینه سوئیفت‌های بانکی و عدم امکان بهره‌برداری از حساب‌های ارزی در دیگر کشورها، این طرح مسکوت مانده است. 

بدون شک رایزنی اعضای کابینه و پیگیری توافقات حاصل شده در برجام که این موضوع را نیز در بر می‌گیرد، مهمترین مطالبه هتلداران خواهد بود.

از سوی دیگر همانطور که پیش از این نیز بارها گفته شده است در صنعت هتلداری نیازمند استفاده از تجربیات گروه‌ها و مجموعه‌های مطرح هتلداری در سطح دنیا هستیم که نه تنها صرفا برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در ساخت هتل بلکه همراه با خود تکنولوژی، آموزش، روش‌های مدیریتی و حتی نیروی انسانی متخصص را وارد کشور کنند.

در پایان و در رابطه با این سوال بایستی عرض کنم که فعالان صنعت گردشگری و هتلداری بیش از هر چیز خواستار ایجاد فضای باز سیاسی از سوی دولت مستقر هستند زیرا همانطور که گفته شد شغل هتلداری به عنوان یک حرفه بین‌المللی ارتباط مستقیم با مسائل سیاسی دارد و کوچکترین مشکلی باعث بروز اختلال در چرخه فعالیت این صنعت خواهد شد.


سید مهدی حسینی؛ مدیرکل هتل هویزه تهران