در بسیاری از موارد استفاده از تور مسافرتی اجتناب‌ناپذیر است؛ مواردی مثل سفر به یک کشور خارجی برای اولین بار یا سفر به برخی مقاصد گردشگری در دنیا که بدون حضور در تورهای گردشگری، امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

برخی از آژانس‌‌های مسافرتی، تنها فروشنده‌ی‌ بلیت هستند که به دو دسته‌ی نماینده‌‌ی مستقیم هواپیمایی مورد نظر و آژانس واسطه تقسیم می‌شوند. برخی دیگر از آژانس‌ها علاوه بر فروش بلیت، خدمات تور مسافرتی را نیز ارائه می‌دهند. این آژانس‌ها نیز گاهی خود برگزار‌کننده‌ی تور هستند و گاهی واسطه‌‌ی فروش تور مسافرتی و نماینده‌ی یک آژانس داخلی دیگر هستند.

آژانس های برگزار کننده تور مسافرتی بعضی با یک کارگزار در کشور مقصد قرارداد دارند و مسافران را در اختیار آنها می‌گذارند. بعضی دیگر با یک کارگزار در کشور مقصد قرارداد دارند، اما در طول سفر یک لیدر (راهنما)  از طرف خودشان می‌فرستند و از کارگزار، یک لیدر محلی درخواست می‌کنند و کارگزار نیز علاوه بر لیدر، کار‌های کشور مقصد مانند رزرو هتل را انجام می‌دهد. بعضی از آژانس‌ها نیز با هیچ کارگزاری در کشور مقصد، قرارداد ندارند. بنابراین یک لیدر از طرف خود می‌فرستند که تمام کار‌های کشور مقصد مانند رزرو هتل را با هماهنگی قبلی آژانس مبدا یا یک واسطه انجام ‌دهد.

از دید متخصصان امر گردشگری، آژانس قابل اعتماد، آژانسی است که بین جای هتل در شهر و امکانات هتل از یک ‌سو و تخفیف‌‌هایی که می‌تواند برحسب شرایط از هتل بگیرد از سوی دیگر، مصالح مسافر را هم لحاظ کند.

انواع تور های گردشگری ها را می توان بطور معمول به شکل زیر دسته بندی نمود:


1) تور گردشگری فرهنگی


2) تور گردشگری تاریخی


3) تور گردشگری طبیعت


4) تور گردشگری تفریحی


5) تور گردشگری تجاری و کاری


6) تور گردشگری درمانی 


و ...


انتخاب یک تور مسافرتی مناسب

نکات مورد توجه پیش از تصمیم گیری به شرح زیر اند:


سابقه و اعتبار آژانس مسافرتی


برای انتخاب تور مسافرتی باید به سابقه و شهرت شرکت برگزار کننده توجه کنید. همیشه بزرگ‌ترین و گران‌ترین آژانس‌ها لزوما بهترین انتخاب نیستند. گاهی شرکت‌های کوچک نیز خدمات خوب با قیمت مناسبی ارائه می کنند. در این زمینه می توانید از تجربیات سایر افراد کمک بگیرید.


هزینه‌ها


درباره‌ی اینکه این هزینه‌های پرداختی صرف چه خدماتی می‌شود پرس‌و‌جو کنید و اطمینان حاصل کنید که به اندازه‌ی مبلغی که می‌پردازید، خدمات مناسبی دریافت می‌کنید. همچنین درباره‌ی هزینه‌هایی که ممکن است در طول سفر از شما درخواست شود، سوال کنید.


راهنمای تور مسافرتی


اطمینان حاصل کنید که آژانس مورد نظر از راهنمای تور مسافرتی مجرب و مطلع استفاده می‌کند. یک راهنمای خوب باید کاملا به زبان مقصد تسلط داشته باشد، در سفر و گردشگری به اندازه‌ی کافی باتجربه باشد و مهارت کافی را در زمینه‌ی کمک های اولیه و مدیریت زمان و گروه کسب کرده باشد.


امنیت


اطمینان حاصل کنید که شرکت مورد نظر، قوانین و الزامات امنیتی کشور مبدا و مقصد را رعایت می‌کند.


برنامه‌ریزی


برنامه‌ریزی سفر را از قبل دریافت کنید و توری را انتخاب کنید که در این زمینه اعتدال را رعایت کرده باشد. فعالیت‌های تفریحی زیاد یا بیکار ماندن در طول روز، هر دو می‌تواند سفر شما را ملال‌آور کند.


تماس با شرکت


پس از تعیین مواردی که برای سفر انتظار دارید بایستی با آژانس های مورد نظر خود تماس بگیرید. اولین تماس شما با شرکت بسیار حائز اهمیت است. کارمند شرکت باید رفتار دوستانه‌ای داشته باشد و برای پاسخگویی به سوالات شما آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشد. هنگامی که آنان به جزئیات کوچکی درباره روش مسافرت شما می‌پردازند، متوجه خواهید شد که واقعا به دنبال تهیه‌ی بسته‌ی مسافرتی مناسبی برای جلب رضایت شما هستند.


عقد قرار داد با شرکت


بین شما و آژانس برگزار‌کننده‌ی تور مسافرتی ، حتما قراردادی کتبی منعقد شود و درآن باید جزئیات سفر شما درج شود. تاریخ رفت و برگشت، هتل محل اقامت، ارائه‌ی خدماتی چون صبحانه، ناهار و شام، ترانسفر فرودگاهی، راهنمای تور مسافرتی ، بیمه‌ی مسافران، نوع وسیله‌ی رفت‌و‌آمد و… از جمله مواردی است باید در قرارداد قید شود. بطور معمول این قرارداد در دو نسخه تنظیم می‌شود که یک نسخه متعلق به مسافر است. در قرارداد باید شرایط ابطال تور هم به‌طور کامل قید شود.


۱- قرارداد منعقده فیمابین شما و آژانس ثبت نام کننده می بایست حتماً دارای مهر آژانس و امضاء مدیر و یا نماینده آن باشد.


۲- به یاد داشته باشید که حتماً در ازای پرداخت وجه، رسید معتبر که بر روی ورقه سربرگ دار و ممهور به مهر آژانس ثبت نام کننده است دریافت دارید.


۳- درصورتیکه تور مسافرتی مورد نظر شما نیاز به ویزا دارد و برای اخذ آن لازم است پاسپورت شما در اختیار آژانس ثبت نام کننده قرارگیرد حتماً در ازای ارائه پاسپورت، رسید معتبر که بر روی ورقه سربرگ دار ممهور به مهر آژانس ثبت نام کننده است دریافت دارید.


۴- به توضیحات شفاهی آژانس ثبت نام کننده که در رابطه با شرح خدمات تور نوروزی انتخابی شما ارائه می گردد اکتفا ننمائید و هر آنچه گفته می شود را در متن قرارداد لحاظ نمائید.


۵- این حق شماست که از برنامه سفر قبل از ثبت نام آگاهی داشته باشید بنابراین هنگام عقد قرارداد آنرا از آژانس ثبت نام کننده بخواهید.


۶- بر اساس مقررات سازمان میراث فرهنگى، صنایع‌دستى و گردشگرى بیمه کردن تمامی مسافران شرکت کننده در تور الزامی می باشد بنابراین از بیمه بودن خود هنگام ثبت نام در تورهای نوروزی اطلاع حاصل نموده و از آژانس ثبت نام کننده بخواهید که در قرارداد به آن اشاره نماید.


۷- برگزاری جلسه توجیهی قبل از اجرای برنامه سفر در مسیر های دور ضروری بوده و می بایست توسط آژانس مجری اجرا گردد.


۸- داشتن راهنمای تور مسافرتی (تور لیدر) از ضروریات هر تور گردشگری بوده و می بایست این مهم در قرارداد مربوطه لحاظ گردد.


ویژگی های راهنمای تور


راهنمای تور مسافرتی باید توانایی جذب مسافران را داشته باشد


راهنمای تور مسافرتی باید منطقه را به خوبی بشناسد


راهنمای تور باید به زبان منطقه مورد نظر آشنایی داشته باشد


راهنمای تور مسافرتی باید باهوش و دارای تحصیلات باشد


راهنمای تور باید در کمک های اولیه مهارت داشته باشد


دروغ های آژانسی را بشناسید


بسته کامل


هنگام خرید بسته سفر حتما تمام جزئیات، شرایط و برنامه سفر را به صورت مکتوب دریافت کنید تا در صورتی که هر یک از بندهای قرارداد شما اجرا نشد، بتوانید ادعای خسارت کنید. دانستن تعداد وعده‌های غذایی و نوع آنها، سایت‌های گردشگری مورد بازدید، نوع محل اقامت و چگونگی ارائه آنها و… اهمیت زیادی در کیفیت سفر شما دارد.


عاشق مقصد می‌شوید


گاه فروشندگان تور مسافرتی با داخل‌کردن سلیقه شخصی یا حتی به دروغ شما را متقاعد می‌کنند تجربه‌ای منحصر‌به‌فرد داشته و از مقصد خود نهایت لذت را می‌برید. لذا بهتر است پیرامون مقصدتان کمی تحقیق کنید. ممکن است آداب و رسوم، غذاهای محلی، اقلیم مقصد یا حتی فعالیت‌هایی که در برنامه سفر گنجانده شده برایتان مطلوب و قابل انجام‌دادن نباشد.


بیمه‌های سلامت


بهتر است تحقیق کنید بیمه سفر شما شامل چه مواردی می‌شود و در صورت بروز هر مشکلی چگونه و تحت چه شرایطی از شما حمایت می‌شود. بهتر است ریز خدمات بیمه‌ای را به صورت مکتوب از آژانس مسافرتی دریافت کنید.


خرید


زیاد به نصیحت‌هایی که هنگام خرید از جانب راهنمای سفر به شما ارائه می‌شود، اعتماد نکنید. در بسیاری از موارد، گردشگران به سمت فروشگاه‌هایی از پیش تعیین‌شده راهنمایی می‌شوند که نه‌تنها محصولاتی با کیفیت ندارند، بلکه از تنوع نیز برخوردار نیستند. بهتر است از فروشگاه‌هایی خرید کنید که خودتان تائیدش می‌کنید.