چه بخواهیم و چه نخواهیم تکنولوژی در حال تغییر دادن چهره زندگی ماست این روزها به کمک تکنولوژی بسیاری از کارها را می توان راحت تر و حتی ارزانتر پیشبرد. هرچند که پدران و مادران ما هنوز باور ندارند بتوان تنها با چند کلیک ساده یک اتومبیل و یا یک وعده غذا سفارش داد. تاثیر تکنولوژی در خصوص سفر هم همین وضع را دارد، به صورتی که شاید بتوان گفت تکنولوژی شیوه سفر کردن را به کلی تغییر داده است. کافی ست سفر بدون نقشه گوگل یا بدون وب سایت ها و پلتفرم های رزرو هتل و هواپیما را تصور کنید تا مطمئن شوید تکنولوژی این روزها بخش جدایی ناپذیر سفر است. هرچند که سفر به شیوه های قدیمی و بدون حضور پررنگ تکنولوژی هم جذابیت و زیبایی های خود را داشته است.

با ما همراه باشید تا کمی بیشتر در خصوص تاثیر تکنولوژی در سفر های امروزی بدانیم.


تکنولوژی در سفر، آن را امکان پذیرتر می کند


امروزه دسترسی ما به همه چیز در نوک انگشتانمان قرار دارد! میتوانیم به راحتی و بدون تماس با آژانس ها، پروازها را مقایسه کنیم. این به این معنی ست که شما امکان دسترسی به بهترین و ارزان ترین پرواز را خواهید داشت. برای این کار بد نیست به وب سایت ها و پلتفرم های مختلفی مثل Skyscanner سری بزنید. برای بسیاری از جهانگردها وجود اپلیکشن های خرید و مقایسه بلیط ها یک چیز ضروری ست! همچنین در خصوص جابه جایی های درون شهری، وجود پلتفرم هایی مثل UBER و یا اسنپ کار را برای مسافران بسیار ارزان تر و راحت تر از قبل کرده است.

دوستی با محیط زیست

زمانی شما ناچار بودید بلیط هواپیما، کپی پاسپورت یا برگه رزور هتل خود را چاپ کنید. امروزه دیجیتالی شدن خیلی از اینها باعث شده درختان کمتری برای تولید کاغذ قطع شوند. گشتی در اینترنت بزنید و ببینید چطور میتوانید از گوشی موبایل و یا لب تاپ تان استفاده های بهتری بکنید. با این کار قطعا شما هم به جمع دوست داران محیط زیست میپیوندید.


مثل آب خوردن برنامه ریزی کنید


از رزور بلیط قطار گرفته تا انتخاب یک اتاق در هتل. این روزها دسترسی به اطلاعات برای برنامه ریزی یک سفر با گذشته قابل مقایسه نیست. بی شمار وبلاگ نویس هر روزه ردیفی از توصیه و ترفند ها را در اختیار شما قرار میدهند که میتواند روال تصمیم گیری و برنامه ریزی شما را راحت تر کند. مثلا تصمیم گرفته اید در مورد اقامتتان در شهری که مد نظر دارید جستجو کنید. کافی ست به پلتفرم های متنوع از Airbnb و Couchsurfing گرفته تا وب سایت های رزور هتل سری بزنید تا متوجه شوید دست شما در انتخاب و مقایسه بین آنها چقدر یاز است. این به معنی این است که شما تصمیم گرفته اید تا از تکنولوژی در سفر استفاده کنید!


فناوری شیوه ما در انجام کارها را تغییر می دهد


تابه حال سری به TripAdvisor زدید؟ پیش از این اطلاعات در خصوص شرکت های گردشگری، مکان ها و حتی اشخاص منحصر به وب سایت شخصی آنها و دنیایی بود که در دستان خودشان قرار داشت. اما حالا شما میتوانید با پیوستن به این وب سایت و گشت زدن در فروم ها و دسته بندی های مختلف آن، نظر افرادی از تمام دنیا را در خصوص موضوعی که مد نظرتان است را جویا شوید.


لحظه ها را به راحتی ثبت کنید


تصور کنید مارکوپولو زمانی دور دنیا را گشته است اما امروز حتی یک عکس هم از او موجود نیست! خوشبختانه امروز با وجود تاثیر تکنولوژی در سفر بازی به شکل دیگری ست و شما قادرید هر لحظ از سفر را به راحتی ثبت کنید. متاسفانه حافظه ما آنقدرها قوی نیست که در مورد هر مرحله از سفر، جزئیات و تصاویر دقیقی را به خاطر بسپارد. یک دوربین دیجیتال تا حد زیادی این ضعف شما را پوشش میدهد و باعث میشود حتی وقتی سالها بعد به تصاویر سفرتان نگاه می کنید حسابی ذوق زده شوید.

علاوه بر این شما میتوانید این تصاویر و حال و هوای آن لحظه را به راحتی با دوستانتان به اشتراک بگذارید. البته سعی کنید در طول سفر بیشتر از هرچیزی به لذت بردن از آن بپردازید و شلوغ کاری در شبکه های اجتماعی را به وقت دیگری موکول کنید!


ارتباط راحت تر درطول سفر


سالها قبل اگر در طول سفر کسی را ملاقات میکردید رسم بر این بود که شماره موبایل او را روی تکه کاغذی بنویسید. چالش جدید از همین جا شروع میشد! حالا بایستی کاغذ را جایی قرار میدادید که گم نشود و یا احتمالا از بین نرود! اما گویا این روزاها به هرکسی که بر میخورید، به احتمال زیاد اکانت فیسبوک، اینستاگرام و یا تلگرامی دارد که خیال شما را از بابت گم نکردن مشخصات او راحت میکند. و یا مثلا کافی ست قبل از ورود به یک شهر سری به Couchsurfing یا MeetUp بزنید تا با کسانی که در آنجا هستند و یا زمانی به آنجا سر زده اند ارتباط برقرار کنید.


سبک تر سفر کنیم!


امروزه به لطف بکارگیری تکنولوژی در سفر لازم نیست برای کتاب خواندن و یا گوش دادن موسیقی در سفر دغدغه ای در مورد فضا داشته باشیم. شاید زمان آن گذشته که برای گوش دادن به موسیقی یک CD Player و برای کتاب خواندن نسخه کاغذی آن را به همراه داشته باشید. یک حساب Spotify یا یک کتاب خوان سبک Kindle کافی ست تا شما در هرجا به هزاران قطعه موسیقی و هزاران جلد کتاب دسترسی آسانی داشته باشید.


زمان را ذخیره کنید!


برای کسی که در سفر به سر میبرد، زمان مانند پولی که به همراه دارد یک سرمایه جدی به حساب می آید. با این تفاوت که زمان به عقب بر نمیگردد و هدر دادن آن قابل جبران نیست. پس دست بکار شوید و لیستی از کارهایی که میتوانید در طول سفر به شکل غیر حضوری انجام دهید تهیه کنید. برای مثال به جای سر و کله زدن با کارمندان آژانس در دفاتر شلوغ آنها، بهتر است از ایمیل استفاده کنید و یا بجای اینکه تا آن سر شهر رفته و بلیط اتوبوس روزرو کنید تنها با صرفه چند دقیقه وقت و انجام خرید اینترنتی، برای سفر خود زمان بیشتری ذخیره کنید! ما اغلب به بسیاری از مزیت هایی که فناوری برای ما به ارمغان آورده عادت نداریم و یا از آن اجتناب میکنیم! اما چه بهتر که شما از این مزیت ها بهره ببرید و در ازای آن پول و زمان بیشتری حفظ کنید!


سفر کنید و در حلقه دوستان و خانواده بمانید


بارها شده ساعت ها از بی اطلاعی در خصوص یکی از اعضای خانواده و یا دوستان رنج برده ایم . این شرایط به مراتب سخت تر است اگر او در سفر و در جایی دورتر از شما باشد. سرویس های اطلاع رسانی و پبام رسان های اینترنتی به قدری گسترش یافته اند که این روزها هرجای دنیا هم که باشیم میتوانیم هرزمان با ارسال یک پیام دلگرم کننده به والدین، آنها در خصوص وضعیتمان باخبر سازیم. بسیاری از پیام رسان ها حتی این امکان را دارند که موقعیت جغرافیایی مان را برای دوستان و یا خانواده ارسال کنیم. به نظر میرسد حتی به نسبت یک دهه پیش، تکنولوژی در سفر پیشرفت چشم گیری داشته است.

درحالی که مدام از مزیت های بکارگیری تکنولوژی در سفر میگوییم، به خاطر داشته باشیم سفر به شکل سنتی و به دور از همه نوآوری ها هنوز هم دوست داران و علاقمندان خود را دارد. برخی ادعا میکنند تکنولوژی به شکل امروزی آن لطمه جدی به تجربه و لذت سفر خواهد زد. درعوض عده ی بسیاری معتقداند تمام اینها به نحوه رویکرد و استفاده ما از تکنولوژی بستگی دارد. یکی از خطاهای رایج در سفر غرق شدن در فضای شبکه های اجتماعی و به اشتراک گذاری دیوانه وار تمام جزئیات است. به یاد نبرید، ما برای لمس دنیای ناشناخته و آشنایی با مردم، فرهنگ ها و سرزمین های دیگر دنیا، دل به جاده زده ایم و قرار نیست به جای آن زمان و انرژی مان را در شبکه های اجتماعی اسیر کنیم.