مونسان در مراسم تودیع و معارفه معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی: برنامه‌ بالادستی 4ساله سازمان میراث‌فرهنگی به‌زودی ابلاغ می‌شود/ گردشگری نقش مهمی در اشتغال و رونق اقتصادی کشور دارد

عصر امروز 4 شهریور 96 مراسم تودیع و تکریم مرتضی رحمانی‌موحد و معارفه محمد محب‌خدایی معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی برگزار شد.

علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت: «حوزه گردشگری یکی از بخش‌های مهم در دنیای امروز محسوب می‌شود، و آن‌قدر مهم است که امروزه از این بخش به‌عنوان صنعت یاد می‌کنند. صنعت گردشگری در پیش‌بینی همه فعالان اقتصادی از دنیای امروز مسیر رشد خود را ادامه خواهد داد. 

با توجه به تحولاتی که در فناوری صورت گرفته است بسیاری از بخش‌های اقتصادی جابه‌جا می‌شوند یا از بین می‌روند و جای خود را به بخش‌های جدیدی می‌دهند. با رشد فناوری حتی فعالان اقتصادی در آینده پیش‌بینی‌های چندان روشنی برای بخش‌هایی نظیر بیمه‌ها و بانک‌ها که جزو بخش‌های مهم اقتصاد محسوب می‌شوند در نظر نمی‌گیرند اما بخش گردشگری را همچنان بخشی روبه‌رشد می‌دانند.»

او افزود: «کشور ما با وجود همه پتانسیل‌های ذاتی که چه در بخش هویت فرهنگی، آثار تاریخی، بوم‌گردی و طبیعت‌گردی دارد دارای رتبه مناسبی در حوزه گردشگری نیست. حتی آمارها در سطح منطقه نشان می‌دهد کشورهایی با هویت‌های محدود، تاریخ محدود و جغرافیای محدودتر در نزدیکی ما ده‌ها برابر بیشتر از ایران در زمینه پذیرش گردشگران خارجی موفق هستند و از این صنعت درآمد کلانی کسب می‌کنند. این جای تأسف دارد که کشور ما با این همه ظرفیت نتوانسته جایگاه خود را حتی در سطح منطقه پیدا کند.»


با دو بال میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی می‌توانیم بخش گردشگری را به پرواز در بیاوریم


مونسان تأکید کرد: «با دو بال میراث‌فرهنگی و صنایع‌دستی می‌توانیم بخش گردشگری را به پرواز در بیاوریم، اگر همه (چه بخش دولتی و چه بخش‌های غیردولتی) دست به دست هم دهیم این اتفاق خواهد افتاد. من از همکارانم در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خواستم که هم‌افزایی بخش‌ها را به‌صورت جدی در دستور کار قرار دهند تا با همکاری نزدیک، تعامل سازنده و با استفاده از پشتوانه علمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری بتوانیم با تکیه بر آثار تاریخی‌‌فرهنگی و هویتمان و رشد صنایع‌دستی رونق دو چندانی را در بخش گردشگری ایجاد کنیم.»

او تصریح کرد: «امیدواریم دولت دوازدهم بتواند همچنان مسیر رشد دولت یازدهم را طی کند و مسیری تحول‌گرا داشته باشد. سعی بر این است که بتوانیم در سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اقتصاد گردشگری را ایجاد کنیم و سامان بدهیم. زیرا با توجه به صحبت‌های رئیس‌جمهوری در روز رأی اعتماد به وزرای کابینه دوازدهم نشان داد که کل بودجه دولت محدود است و دولت قرار است با 150هزار میلیارد تومان کارها را پیش ببرد. هر بخشی که خود را به بودجه دولتی گره بزند نمی‌تواند کاری از پیش ببرد، در نتیجه باید مسیر جدیدی را ایجاد کنیم و بخش گردشگری را رونق دهیم تا در بتوانیم در اقتصاد کشور نقش ایفا کنیم.»

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به مقایسه صنعت گردشگری با نفت گفت: «این مقایسه مقایسه درستی است، ظرفیت بسیار خوبی در این حوزه وجود دارد، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هرچقدر بتواند در حوزه اقتصادی در کشور جایگاه گردشگری را بالا ببرد جدی گرفته می‌شود و در ترازهای بالا قرار خواهد گرفت.»

او با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به منطقه آزاد کیش و افتتاح چندین پروژه بزرگ در منطقه آزاد کیش گفت: «به‌عنوان مثال یک نیروگاه در کیش برای 50 نفر اشتغال ایجاد کرد، اما یک هتل و یک پارک آبی در کیش به ترتیب برای 120 و 400 نفر اشتغال ایجاد کرد، با مقایسه میزان اشتغالی که این پروژه‌ها ایجاد کردند، مشخص شد که بخش گردشگری می‌تواند نقش مهم و اثر‌گذاری در حوزه اشتغال کشور و رونق اقتصادی در کشور باشد، گردشگری به‌ویژه در شهرهای کوچک می‌تواند خود را به‌سرعت نشان دهد.»

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: «ما می‌توانیم جایگاه خود را ارتقا دهیم. اگر این جایگاه ارتقا پیدا کند ما در صدر اولویت‌ها و سیاست‌ها قرار خواهیم گرفت، و این سرعت رشد دو چندان خواهد شد. از همه می‌خواهم که با کمک هم بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.»

او از تدوین یک برنامه بالادستی برای 4 سال آینده خبر داد و گفت: «این برنامه 20 روز تا یک ماه آینده به‌زودی در اختیار معاونت‌ها و دستگاه‌های برون‌سازمانی قرار خواهد گرفت، از معاونان و مدیران کل نیز خواسته شد که بر اساس این برنامه‌های بالادستی، برنامه‌های اجرایی خود را تدوین کنند.»

مونسان ضمن تشکر از رحمانی‌موحد گفت: «برای او آروزی موفقیت می‌کنم، در چهار سال گذشته بر اساس همکاری‌های نزدیکی که داشتیم شاهد تلاش‌ها و پیگیری‌های بی‌وقفه او بودم، در آینده نیز از تجربیات او در حوزه گردشگری بهره خواهیم برد. محمد محب‌خدایی نیز تجربه خوبی در حوزه گردشگری داشت، او انسانی خلاق و پرتلاش است امیدوارم با این دو خصوصیت و همراهی بخش‌های دولتی و غیردولتی بتواند تحولاتی را در حوزه گردشگری ایجاد کند تا شاهد مسیری رو به رشد را در حوزه گردشگری کشور باشیم.» / میراث آریا، مهر