باید توجه داشت بر خلاف اینکه محیط هتل مکانی جهت برآورده شدن اکثر نیازها و پاسخگوی درخواست مهمانان است؛ برای شاغلین در هتل، خود محلی پر از استرس و فشار کاری می باشد.
کارمندان (اداری و اجرایی) که در بخشهای مختلف از هتل مشغول به فعالیت هستند، همچون حلقههای زنجیر وابسته به هم و تأثیر پذیر از یکدیگر هستند بنابراین بایستی دارای شرایط رفتاری ویژه ای از جمله ایجاد روابط مؤثر ، توانایی کنترل احساسات منفی در محل کار را دارا بوده و در هر شرایطی لبخند بر لب داشته باشند.
در این راستا مدیران میانی باید مهمترین ۷مهارتهای شغل هتلداری (ایجاد روابط مؤثر، کنترل احساسات منفی) را به کارکنان خود آموزش داده و تداوم مراقبه نمایند که کارکنان فشار عصبی و عوامل منفی را در محیط هتل از خود دور کنند تا بتوانند پر انرژی و با رضایت کامل شغلی خدمات خود را به مهمانان ارائه دهند.
برای افزایش و تقویت احساس مثبت و کاهش احساسات منفی راهکارهایی وجود دارد که به برخی اشاره میشود:
تخلیه احساسات منفی به صورت سالم نظیر گریه کردن و فریاد زدن و یا خالی کردن خشم،
مهمانی رفتن و دید و بازدید، دوش گرفتن، گردش و مسافرت، انجام کارهای هنری، برقراری ارتباط اجتماعی و درد دل کردن، ورزش و کمک به هم نوع را می توان پیشنهاد کرد.
با این راهکارها میتوان کارکنان را فعال و سرزنده و شاداب در محیط کار به فعالیت واداشت.
علاوه بر موارد فوق ارتباط دوستانه مدیران با کارکنان موجب میشود که عادات و احساسات منفی ردیابی شود و برای کسب احساسات مثبت راه حلهای مناسب اندیشیده شود. به عنوان نمونه یکی از راه کارهایی که منجر به سرزندگی و نشاط در پرسنل میشود و محیط هتل را برای مهمانان دلپذیر مینماید اجرای دورههای آموزشی مهارتهای زندگی مانند:
مدیریت استرس ،کنترل خشم، تحلیل رفتار متقابل و .... میباشد.
این راهکارها میتواند بسیاری از مسائل و مشکلات کارکنان را در محیطهای کاری مرتفع کرده و در نهایت رضایتمندی مهمانان (دریافت کننده خدمت) و کارکنان (ارائه دهنده خدمت) را توأم به همراه داشته باشد.
محمدعلی امید؛ کارشناس مدیریت هتلداری