تصمیم گرفتیم پس از یک دوره کاری فشرده شبانه روزی برای استراحت به نقطه ای برویم تا تغییر حال و هوا و آب و هوا برایمان اتفاق بیفتد  و از هتل بیرون نروم و همه امکانات ممکن را در هتل داشته باشم و پس از بررسی و تحلیل کشورهایی که تا کنون رفته بودیم به این نتیجه رسیدیم که تنها جایی بین این چهل کشوری که دیدیم و میشود استراحت کامل و بدون گشت و گذار در بیرون هتل کرد، سواحل جنوب ترکیه است.

و حال جواب این که چرا این اتفاق در سواحل جنوب ترکیه میفتد چیست که همیشه برای همه جالب است و بارها و بارها انتخاب می شود؟

١-سواحل خوب

٢-آب و هوای خوب

٣-قیمت مناسب

٤-راحتی و تفریح

🔹اما داستان چیز دیگری است و به محض رسیدن به فرودگاه آنتالیا دیدیم که همزمان با ما پروازی از بیروت لبنان نشست ، شهری ساحلی که خودش همه چیز دارد و هنوز لذت ساحل بیروت را فراموش نکرده ام ، پس اینها برای چه می آیند ؟ خودشان که ساحل دارند، هوای خوب دارند ؟

و تابلو پروازهای ورودی فرودگاه آنتالیا نظرم را جلب کرد تا ببینم از چه شهرها و کشورهایی به آنتالیا پرواز مستقیم دارند✈️

🔹تقریبا از تمام شهرهای روسیه و حتی شهرهای کوچک روسیه ساعت به ساعت پرواز بود،از تمام شهرهای آلمان ، از فلسطین ، از کویت، از آذربایجان ، از اوکراین و از هلند و نروژ و ...

اگر بخواهم واقع بینانه بگویم اصلا پروازهایی که از ایران بود به چشم نمی آمد و شاید در آنتالیا حداکثر ٥٪‏ از گردشگران ایرانی باشند و بس و این جنجال ها که همه به آنتالیا می روند بی معنی است.

🔹به هتل مکس رویال بِلک آنتالیا که از سوی دوستانم پیشنهاد شده بود رفتیم ، طبق گفته همه،این هتل بهترین در آنتالیا است.

🔹مراد و محمت اَرسوی برادران دوقلویی که توریسم ترکیه را متحول کردند و کارشان را با آژانس مسافرتی ETS تور استانبول آغاز کردند و بعدها هواپیمایی اطلس جت را تاسیس کردند و سپس با تفکر تورگردانی وارد هتل داری شدند و هتل های زنجیره ای VOYAGE را در ترکیه راه اندازی کردند و ٦ سال پیش کامل ترین هتل آنتالیا را در بیش از یک میلیون متر مربع طراحی و با بیش از ١٧ زمین گلف در ساحل بِلک آنتالیا راه اندازی کردند تا حتی پوتین رئیس جمهور روسیه هم برای استراحت در ویلاهای این هتل اقامت داشت.

🔹برادران اَرسوی در تورگردانی خوب فهمیده بودند خواسته مسافران چیست و همه چیز را برای مسافران در این هتل فراهم کرده اند.

🔹تصور گشت و گذار در یک فضای یک میلیون متر مربعی شگفت انگیز است و حال اینکه حتی شغل تمیز کردن عینک هم در این هتل وجود دارد و در کنار دریا به سراغ شما می آیند تا عینک شما را تمیز کنند ، من تا کنون در هیچ هتلی همچین سِمت و شغلی ندیده بودم؟ !

🔹بیش از دو هزار نفر ، ظرفیت اقامت در این هتل است و انواع سوئیت های هتل به همه چیز مجهز است،حتی رایحه ای که شما از بین گزینه ها انتخاب می کنید ، هر روز برایتان در سوئیتتان اسپرِی می شود تا بوی محل اقامتتان را دوست داشته باشین،کلیه امکانات حرفه ای و به روز جهان در سوئیت های هتل با شما همراه است.اصلا در این هتل اتاق نداریم و کوچکترین سوئیت ها ٨٠ متری است،مینی بارهای رایگان که همه چیز دارد.

🔹سازه هتل شبیه کشتی کروز است و دسترسی به همه چیز را ممکن کرده است.بیش از ٢٠ سالن کنفرانس و همایش هتل باعث جذب همایش ها در فصل خلوتی توریستی یعنی زمستان شده است،چرا که در فصل توریستی یعنی تابستان همایشی برگزار نمیشود و این یعنی استفاده بهینه از همه فصل های هتل مکس رویال بِلک ، چرا که گلف بازها هم در اسفند و فروردین و اردیبهشت می آیند و از خرداد توریست ها تا مهر و ...

🔹از دوهزار میهمان هتل ، فقط ٤٠ نفر معادل ٢٪‏ میهمانان ایرانی بودند و بیش از ٦٠٪‏ روس و بقیه آلمانی و اروپایی و عرب و خود ترکیه ای ها

🔹انواع و اقسام غذاها در حدود ١٠ رستوران هتل در کلیه ساعات شبانه روز سرو می شد،هر چه میخواستید وجود داشت،انواع شکلات های ساخت هتل در خانه شکلات،انواع کیک ها،انواع غذاهای دریایی و بین المللی ،انواع میوه ها و بستنی ها و خوارکی های مختلف...

برای کودکان غذاهای ویژه و فضای نشستن خاص کودک هم هست.

🔹به تفریحات و سرگرمی که برسیم میتوانی بولینگ بازی کنی یا بیلیارد و یا به ادونچر پارک بروی و بازی های هیجان انگیز در کنار دایناسورها داشته باشی و یا انواع بازی های پارک آبی  و صد البته ورزش های ساحلی ... حتی برای کودکان ویلچری تاب و الاکلنگ مخصوص داشت و از این همه سرویس در حیرت بودم.

🔹در این هتل همه چیز رایگان است ، یعنی شما فقط مبلغ رزرو اتاق خود معادل هر باب سوئیت دو میلیون تومان برای هر شب و برای دو نفر میدهی و تمام امکانات ممکن در حوزه تفریح و غذا و سرگرمی را دریافت می کنی و هر چه حساب کردم بیش از این مبلغ سرویس ارائه می شد.

🔹در این هتل با ٢٠٠٠ مسافر ، ١٥٠٠ پرسنل ترک ، روس ، ایرانی ، اروپایی کار می کند تا آب در دل شما نَلرزد و همه چیز بر وفق مرادتان باشد، لحظه ای رهایت نمی کنند و مدام با روی خوش به شما می گویند چه چیزی نیاز دارین و همه چیز را به وفور در اختیارت می گذارند. و یک نکته خاص این هتل که از لحظه ورود تا خروج برای شما به زبان کشورتان یکی از کارمندان به عنوان دستیار(assistant)  تعیین می شود تا در طول مدت اقامت در هتل شما را همراهی و راهنمایی کند و پاسخ همه سوالات شما را بدهد ، به عنوان مثال همسرم دچار گلو درد شد و این دستیار تمامی تلاشش را برای بهبود بیماری و انجام اقدامات لازم به عمل آورد و حتی از سوی مدیرکل هتل پیام کتبی در اتاق گذاشته شد مبنی بر اظهار امیدواری مدیر هتل برای خوب شدن حال میهمان  و من تا کنون ندیده بودم که در طول اقامت در هتل ، یکی از کارمندان همزبان به اموراتت رسیدگی کند و یا تحویل و تخلیه اتاق در صورت امکان و بدون شارژ از صبح و یا تا عصر می تواند باشد و استفاده از خدمات هتل قبل از تحویل اتاق و بعد از تخلیه هم تا پایان همان روز میسر است.

🔹در مکس رویال هر شب تئاتر و کنسرت و برنامه و ... هست و گروه های بین المللی برای شما اجراهای بی نظیری را انجام می دهند .

🔹در این هتل با حجاب باشی و بی حجاب ،مسلمان یا یهودی یا مسیحی یا فلسطینی و ... همه با هم دوست و همراه هستند و حتی با مایوی اسلامی به شنا می روند و در کنار هم یک هفته را در آرامش می گذرانند.

🔹اینترنت در همه این فضای عظیم و بزرگ هتل با بیشترین سرعت ممکن برای ٢٠٠٠ میهمان و ١٥٠٠ پرسنل وجود داشت و همه جا آنتن میداد و رایگان و بدون محدودیت


✅ شاید میهمان نوازی بی نظیر هتل داران ترکیه و ارائه بهترین سرویس هتل داری جهان باشد که دلیل حضور این همه توریست از سراسر جهان و به خصوص روسیه و اروپا در آنتالیا و مکس رویال است وگرنه ساحل و تفریح و غذا همه جا هست و باید به این نکته توجه داشته باشیم که چنین سرویسی در کل اروپا و روسیه ارائه نمی شود و سرویس هتل ها کاملا اقتصادی است و از این خبرها نیست که همه چیز مهیا باشد.

🔹یعنی در آنتالیا این هتل ها هستند که توریست جذب می کنند نه جاذبه های تفریحی و تاریخی و مردمی و این هتل ها هستند که جاذبه و در حقیقت مقصد و همه چیز هستند و مسافر در طول یک هفته و حتی برای یک دقیقه هم از هتل خارج نمیشود و فقط استراحت می کنند.

البته آنتالیا فقط برای استراحت است و لذت سفرهای روسیه و اروپا و کانادا و استرالیا و شرق آسیا و گشت و گذار و دیدار از جاذبه ها از صبح تا شب چیز دیگری است.

به امید روزی که میهمان نوازی ایرانی و ارائه بهترین سرویس در هتل ها با ارائه کلیه خدمات بتواند گردشگران جهان را بیش از پیش به ایران جذب کند.


امیرحسین جعفری؛ کارشناس ارشد برنامه ریزی توریسم