برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری بخصوص ITB برلین یکی از پرحاشیه‌ترین‌ها در حوزه گردشگری ماه‌های گذشته بود با این وجود معاون گردشگری تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: «ان شاالله بهتر خواهد شد.»

یکی از دغدغه‌های همیشگی فعالان گردشگری چگونگی حضور در مجامع بین‌المللی و نمایشگاه‌ّهای گردشگری است.

سالهاست مباحث مختلفی از چگونگی انتخاب مجری گرفته تا غرفه سازی و هزینه‌های حضور فعالان گردشگری و حمایت دولتی از نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری مطرح می‌شود اما ساز و کار و برنامه مشخصی در این خصوص تدوین نشده‌است.

اما نبود مدیریتی صحیح در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی در سال 2016 بیش از گذشته نمود پیدا کرد و صد البته به دلیل مصادف شدن آن با اخبار نوروزی به فراموشی سپرده شد. 

 

این اخبار از چگونگی انتخاب مجریان برگزاری آغاز شد و در نهایت معاونت گردشگری اعلام کرد که برگزاری نمایشگاه BIT میلان به کانون جهانگردی و اتومبیل رانی سپرده شده‌است و سازمان منطقه آزاد کیش نیز به عنوان مجری برگزاری نمایشگاه ITB برلین معرفی شد. با معرفی منطقه آزاد قشم به عنوان مجری برگزار کننده نمایشگاه مسکو، سه قطب یا بازوی اجرایی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری معرفی شدند تا سه بازار قدرتمند گردشگری را در دست گیرند.

از همان ابتدا نقدهای بسیاری درخصوص انتخاب مجریان نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح شد و مباحثی همچون تجربه آنها در برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی و علم آنها نسبت به بازارها و غرفه‌سازی و ارتباطشان با فعالان گردشگری در نظر گرفته‌شد اما در نهایت حرف آخر را معاونت گردشگری زد و کیش و قشم و کانون جهانگردی و اتومبیل رانی به عنوان مجریان نمایشگاه‌‌های بین‌المللی معرفی شدند.

درحالی قرعه‌ ITB به نام سازمان منطقه آزاد کیش زده شد که این انتخاب از همان روزهای نخست با اعتراض شرکت‌کنندگان ایرانی همراه بود.آنها معتقد بودند، این انتخاب نادرست است، چرا که کیش، سابقه‌ای در برپایی غرفه‌های گردشگری در نمایشگاه‌های بین‌المللی خارج از ایران ندارد و حاضر نیست به نظرات سایر شرکت‌کنندگان که مسبوق به تجربه بودند، توجهی نشان دهد و در برنامه‌ریزی و پیگیری امور، منظم نبوده است.

سرانجام این انتخاب، اینطور شد که چهار روز تا برگزاری نمایشگاه گردشگری آلمان، خبر رسید کامیون حامل تجهیزات غرفه‌ ایران در کشور رومانی تصادف کرده و محموله‌های آن خسارت دیده است. طراح و غرفه‌ساز نیز تا روز چهارشنبه 19 اسفندماه موفق نشدند ویزا بگیرند و خود را به نمایشگاه برسانند! در حالی‌که سایر کشورها آماده‌ آغاز مهمترین رویداد گردشگری جهان بودند که هر سال، توسط صدراعظم آلمان با همراهی مقامات برخی کشورها افتتاح می‌شود. در نتیجه از غرفه‌سازان ITB کمک گرفته شد تا یک‌روز مانده به این افتتاح، سالن 1180 متری ایران را آماده کنند.

البته حرف و حدیث‌ها تنها به برگزاری نمایشگاه ITB  که اوج دردسرهای برگزار کننده بود ختم نمی‌شود چراکه کانون جهانگردی و اتومبیل رانی نیز در برگزاری BIT میلان امور را به پیمانکار سپرده بود که خود خارج از سیاست‌های منعقد شده در قراردادشان بود و در عین حال یکی از نقدهایی که به غرفه سازی ایران در این نمایشگاه وارد بود استفاده از عناصر و رنگ‌هایی بود که با فرهنگ ایران سنخیت نداشت.

در نهایت امر هنگامی که از «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری خواستار پاسخ به چرایی وقوع چنین اتفاقاتی در برگزاری نمایشگاه‌های گردشگری و چرایی انتخاب چنین برگزار کنندگانی شدیم بدون آنکه پاسخ روشنی دریافت کنیم تنها به این جمله بسنده شد: «اون بحث مفصلی دارد و در حال برنامه ریزی برای سال آینده هستیم و حداکثر تا یک ماه آینده اعلام خواهیم کرد.»

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است با توجه به تجربه‌ای که کسب شده‌است، شاهد برگزاری مناقصه و انتخاب برگزار کننده‌ای مناسب باشیم گفت: «قطعا مسیر و روش ما به سمت بهتر شدن است.»

البته رحمانی موحد در پاسخ به این سوال که لطفا" مشخص مطرح کنید که آیا شاهد تغییر خواهیم بود به روال پاسخ‌های گذشته خود طفره رفت و تنها به گفتن این جمله بسنده کرد: «ان شاالله بهتر خواهد شد.»

خبرگزاری میراث فرهنگی