تاکید وزارت خزانهداری آمریکا (اوفک) بر این موضوع که وارد کردن هر هواپیمای جدید به ایران باید با مجوز این نهاد باشد، باعث شده فرآیند نهایی شدن مذاکرات ایران با شرکتهایی مانند ایرباس و بوئینگ طولانیتر از حد معمول شود.
پس از ماهها مذاکره برای حل این مشکلات حالا وزیر راه و شهرسازی با امیدواری زیادی از نتیجه بخش شدن مذاکرات سخن میگوید، هرچند آخوندی نیز مانند دیگر مقامهای ایرانی اطلاع دقیقی از زمان دریافت مجوز نهایی «اوفک» ندارد، اما اعلام کرده ایران بحث تأمین مالی هواپیماهای جدید را با ایرباس تمام کرده و این موضوع گامی مهم در جریان مذاکرات طرفین خواهد بود.
آخوندی همچنین گفت که با نهایی شدن این مذاکرات مقامات ایرباس پس از پایان آگوست (۱۰ شهریورماه) به ایران میآیند و قرارداد نهایی را ثبت میکنند. این در شرایطی است که هنوز مجوز اوفک صادر نشده و نمایندگان ایرباس پیگیری این امر را نیز در دستور کار خود دارد.
هرچند طرف ایرانی هنوز امیدوار است تا پیش از پایان سال ۲۰۱۶ امکان وارد کردن نخستین هواپیماهای نو ایران فراهم شود، اما با توجه به این که طرف آمریکایی هنوز هیچ برنامه خاصی برای صدور مجوز نهایی به هواپیما سازهای بزرگ ارائه نکرده، باید دید آیا این خوشبینی در عمل به جایی خواهد رسید یا نه. ایران اعلام کرده نخستین هواپیماهای خود را در پاییز امسال تحویل میگیرد و باید دید در پایان پاییز چند هواپیما برای شمردن وجود خواهد داشت. / ایسنا