قیمت‌گذاری هتل‌ها و خدماتی که همراه این نرخ ارائه می‌شود همواره از مباحث و موضوعات مهم صنعت هتلداری در سراسر دنیا بوده است. در این گزارش نگاهی داریم به مکانیزم‌های قیمت‌گذاری هتل در آمریکا و کشورهای اروپایی. با ما همراه باشید؛

در دنیا سازمان‌های غیردولتی و خصوصی وجود دارند که بر اساس معیارهای استاندارد شده به ‌طور منظم کیفیت و امکانات هتل‌ها را می‌سنجند. این سازمان‌ها امتیاز هتل‌ها و قیمت اتاق‌هایشان را تعیین می‌کنند. سازمان‌هایی مانند «سندیکای خودروی آمریکا» که یکی از زمینه‌های فعالیتش، سفر است و موسسه «فوربز تراول» در آمریکا که مسافران با شناخت از سیستم‌ آنها، هتل مورد نظرشان را با خیالی آسوده انتخاب می‌کنند.

در این شرایط مسافران برای مطمئن شدن از ویژگی‌های هتل‌هایی که می‌خواهند انتخاب ‌کنند، قبل از رزرو اتاق، نظرات کاربران قبلی را در سایت‌های رزرو آنلاین می‌خوانند و این اطمینان مسافران را نسبت به واقعی بودن امتیاز هتل‌ها از بین می‌برد.

در همین حال، سال 2015 بود که دولت فرانسه قانونی را به تصویب رساند و طبق آن، یکسان‌سازی نرخ هتل‌ها ممنوع اعلام شد.  این قانون درحالی به تصویب رسید که پیش از آن برای فراهم کردن امکان مقایسه و رقابتی بودن بازار هتل‌ها در سایت‌های رزرو آنلاین، از سال 2010 نرخ هتل‌ها یکسان‌سازی و برترین نرخ موجود (BAR) که کمترین یا عمومی‌ترین قیمت برای هر اتاق در یک شب بود، اعلام می‌شد.

حالا این قانون باعث خارج شدن هتل‌های فرانسه از سیستم‌های آنلاین شده و دولت این کشور اعلام کرده است گردشگران و مسافران باید برای رزرو هتل‌ها به‌طور مستقیم از طریق سایت خود هتل‌ها اقدام و اتاق مورد نظرشان را رزرو کنند.

از سوی دیگر، دولت آلمان نیز رزرو هتل به صورت آنلاین را ممنوع اعلام کرده و اجازه نمی‌دهد از واژه‌هایی مثل «برترین نرخ موجود» در سیستم‌های آنلاین رزرو هتل استفاده شود.

 به گفته کارشناسان، این تغییرات باعث واقعی‌تر شدن قیمت هتل‌ها در آلمان و فرانسه شده است و مدیران هتل‌ها می‌توانند آزادانه بدون در نظر گرفتن حق کمیسیون برای شرکت‌های آنلاین، قیمت واقعی اتاق‌های خود را در وب‌سایت‌های خود اعلام کنند. همچنین به‌دلیل قرار نگرفتن در فضای رقابتی کاذب برای کاهش قیمت‌ها و اجباری که برای رسیدن به کف قیمت اعلام‌شده وجود داشت، کیفیت اتاق‌ها نیز افزایش یافته‌است؛ چه اینکه پیش از این، مدیران هتل‌ها برای رسیدن به کمترین قیمت اعلام‌شده، کیفیت را پایین می‌آوردند تا در بازار رقابتی قیمت‌ها انتخاب شوند. بعد از تصویب این قوانین، هتل‌ها قیمت‌های واقعی خود را در وب‌سایت‌های ‌شان قرار می‌دهند و با مردم وارد ارتباط مستقیم می‌شوند. این ارتباط مستقیم نه‌تنها باعث افزایش حس اعتماد مردم خواهد شد بلکه باعث تنظیم بهتر قیمت براساس نیاز مشتری می‌شود.

با این‌همه استفاده از سایت های رزرو آنلاین هتل، همیشه اولین گزینه برای مسافران بین‌المللی است. به همین خاطر آمریکا نیز با وضع قوانینی، هتل‌هایش را وارد این بازار رقابتی کرده اما کنترل برترین نرخ را در اختیار این سایت‌ها نگذاشته است. در واقع سایت های اینترنتی رزرو هتل باید برای حفظ بقای خود انعطاف بیشتری در اعلام قیمت‌ها داشته باشند و به هتل‌ها اجازه دهند نرخ واقعی‌شان را اعلام کنند. چنین روندی باعث ایجاد بازار رقابتی در کیفیت خواهد شد و هتل‌ها نیز می‌توانند مشتریان دائمی برای خودشان پیدا کنند. / هتل جار