گردشگری به عنوان یک پدیده چند وجهی مطرح بوده و دارای ابعاد اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است که ارتباط مستقیم با توسعه پایدار اقتصادی دارد و طبعاً میتواند در هر کدام از محورهای یاد شده نقش آفرینی نماید. با توجه به استعدادهای بالقوه و پژوهش های انجام شده توسط کارشناسان این صنعت و اساتید دانشگاهی و برنامهریزی متولیان امر، این موضوع میتواند به شکلی کاربردی بروز پیدا کند.
صاحب نظران و اندیشمندان در علم اقتصاد معتقدند، زمینه توسعه پایدار در حوزه گردشگری در هر یک از کشورها، در وهله اول تبلیغات مناسب است که می تواند تاثیری بسزا در جذب سرمایه گذاری و متعاقب آن ایجاد جاذبه های گردشگری طبق الگوهای جهانی داشته باشد.
برای مثال در نمایشگاه بینالمللی فیتور 2013 در مادرید اسپانیا که عمده تمرکز آن روی توسعه پایدار در بخش "گردشگری سبز" (که از محیط زیست نشعت میگیرد) بود، این موضوع بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و آغازی شد بر موجی به عنوان "هتل های سبز". برخی هتل ها تلاش کردند تا با ارائه غذاهای گیاهی ارگانیک، استفاده از اقلام و لوازم تجدید پذیر، تامین انرژی توسط سوخت های غیرفسیلی و صرفه جویی در استفاده از منابع طبیعی و ...، برند جدید گردشگری و هتلداری سبز را بیش از پیش توسعه دهند.
در دوره دیگر جاذبههای اکوتوریسم، بوم گردشگری ، طبیعت گردی محور جذب گردشگران سایر کشورها گردید و یا در بخش اکوسیستم جاذبههای گونه های خاص پرندگان و جانوران جذب گردشگر خاص خود را ایجاد مینماید. همانگونه که در حوزه گردشگری سلامت یا ورزشی استعدادهای هر کشور در حوزه گردشگری طرح میگردد .
ملاحظه میفرمائید پژوهشگران و نوآوران در این صنعت با نگاه اقتصاد گردشگری ارائه دهنده طرح های جدید را ابداء مینمایند و با بهرهگیری از پتانسیلهایهر کشور جاذبههای جدید ایجاد مینمایند تا بدین طریق اقتصاد پایدار صنعت گردشگری را قوام بخشند.
واژه حلال ابتدا برای محصولات حلال در غذا مطرح و جهت استانداردسازی آن از سال 2010 دراستانبول ترکیه آغاز و به محصولات حلال در حوزههای مواد بهداشتی آرایشی و سایر موارد اضافه گردید.
اما آنچه که امروزه گردشگری حلال یا گردشگری اسلامی نامیده میشود بعنوان یک برند در صنعت گردشگری مطرح است و بیش از آنکه به خواستگاه مذهبی و فرهنگی مرتبط باشد نگاه اقتصادی دارد که با بهرهبرداری از آنچه که گردشگر مسلمان نیاز بدان دارد وکشورهای پیشگامشدند و برای استفاده از گشایش اقتصادی جهت رونق ان هدفمند حرکت نمودند و هر یک از این کشورها با هدفی که مشخص کردهاند
بخشی از این درآمد رو به رشد را به خود اختصاص دادند و کشورهایی مثل مالزی و ترکیه پیشتار در این گروه هستند.
و اما آنچه امروز عنوان حلال برای گردشگری حلال در هتلهای ایران مطرح میگردد، در ایرانی که خود امالقری اسلام است و اصل در آن رعایت احکام اسلام، اصول شریعت اسلام میباشد و خود شامل قبور ائمه و فرزندان آنها می باشد و باعث جذب و حضور گردشگران زیادی میشود و با پتانسیل بالای قطب گردشگری حلال در میان مسلمانان جهان است اعطای گواهینامه حلال گردشگری به هتلهای ایرانی مانند این است که سهواً یا عمداً سوار بر موجی ساخته و پرداخته کشورهایی است که ضوابط و معیار های اسلامی به صورت کامل در آنها رعایت نمی شود.
آیا متولیان امر هیچ تأمل در آنچه بر اجرای آن مصر هستند نمودهاند و چه توجیهی نسبت به اجرای این طرح دارند؟ آیا تا کنون هتلهای ایران فاقد ارائه خدمات و غذا و سایر مواردی که در گردشگری حلال بدان اشاره شده نبودهاند؟ آیا غذای غیر حلال در آن طبخ و سرو میگردد آیا هتلها و اماکن ذیربط اشاعه دهنده خلاف شرع مقدس بوده آیا تلقی از نصب پلاک حلال برای هتلها جز آنچه گفته شد استنباط دیگری خواهد داشت؟ ایرانی که مقصدی بذات سراسر حلال برای گردشگران مسلمان است و موقعیتی استثنایی در میان کشورهای اسلامی دارد؟ آیا بدلیل عدم برنامهریزی و انجام اجرای مدون در بروزرسانی و توانمند نمودن بیش از پیش پتانسیلها که درحوزه اکوتوریسم، طبیعت گردی در حوزه اکوسیستم که گونههای پرندگان و جانواران استثنایی دارد و در حوزه علم و ادب و اندیشمندان، فرهنگ غنی ایرانی اسلامی شعرایی که سرآمد شعرای جهان هستند، زبان و ادبیات فارسی که هر روز به دپارتمانهای دانشگاهی کشورها اضافه میشود تأمل شده آیا به گردشگری سلامت که در کوتاه مدت رشد چشمگیری داشته از دریچه ایران اسلامی بدان نگاه شده، که امنیت خاطر برای استفاده کنندگان گردشگری سلامت موجب حضور آنها در ایران شده آیا این ایران اسلامی نبوده که این ذخایر و منابع غنی فرهنگی ادبی و نشر اسلام را مخصوصاَ پس از انقلاب اسلامی امالقری اسلامی را کسب نموده آیا میتوان سر درب دروازههای آن بنویسند این کشور حلال و اسلامی شد؟
آیا میتوان ضعف در جذب گردشگری و درآمد حدود سه درصد ایران را از گردشگری حلال سالانه 160 میلیارد دلار، به دلیل عدم اجرای شریعت اسلامی و آداب شرعی دانست؟
در نهایت باید عرض کنم آنچه که موجب رشد گردشگر و جاذبه ایران اسلامی خواهد شد فضای جدید فکر و اندیشه و تحقیق در استعدادهای بالقوه ایران است و امید است پیش از آنکه بر موجی که دیگران ایجاد کردهاند سوار شویم خود طرحی نو و برندی از توانمندیهای ایران با ساز و کارهای جدید و شیوههای جدید تبلیغاتی و بازاریابی مدرن خود را به جهانیان بنمایانیم تا با تاریخچه کهن ایران اسلامی دریچه جدید دیگری برای صنعت گردشگری کشور شود.