راه بلد

"رسانه صنعت گردشگری و هتلداری"

۲۱ مطلب در دی ۱۳۹۵ ثبت شده است

نگاه نگران فردوسی به ثبت جهانی آرامگاهش

جلسه‌ هم‌اندیشی مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس و شهردار جدید منطقه ۱۲ مشهد با هدف «ساماندهی شهر تاریخی توس» و رفع موانع ثبت جهانی آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی درحالی برگزار شد که به نظر راهکاری برای حل مشکلاتِ مربوطه ارائه نشده است.
هر چند در این جلسه که سه روز قبل (۲۵ دی) برگزار شد، مشکلات معمول این محوطه‌ی ارزشمند مورد توجه قرار گرفت، اما با توجه به صحبت‌های منتشرشده از سوی رسانه‌ی سازمان میراث فرهنگی، به نظر می‌رسد هیچ صحبت جدی یا راهکاری برای برطرف کردن مشکلات در این زمینه مطرح نشده است.

ادامه مطلب...
۲۸ دی ۹۵ ، ۱۸:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

پیگرد قانونی تورهای بدون راهنما

مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری تاکید کرد: طبق مبانی قانونی و مصوبه دولت، اجرای تور بدون راهنما ممنوع است و در صورت شکایت، پیگرد قانونی می‌شود.
ولی تیموری گفت: همواره تاکید شده در تورهای گردشگری، حضور راهنمای مجاز و دارای کارت از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری الزامی است. موضع ما نیز در این‌باره کاملا مشخص و شفاف است.
وی یادآور شد: در هر بسته سفر باید یک راهنما و فردی به عنوان سرپرست تور (تورلیدر) حضور داشته باشد. مسؤولیت و وظایف این دو کاملا متفاوت از یکدیگر است، اما متاسفانه در برخی تورها، این مسؤولیت ها به یک شخص محول می شود که البته جذابیت های اقتصادی عامل اصلی آن است، اما این اقدام پیامدهای منفی به دنبال دارد، چرا که راهنمای تور در طول سفر دچار کار طاقت فرسا می شود و علاوه بر ارائه اطلاعات به گردشگر باید خواسته ها و نیازهای گردشگر را هم تامین کند و مشغول خدمات دهی در جریان سفر شود.

ادامه مطلب...
۲۷ دی ۹۵ ، ۱۷:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

هشدار در خصوص گسترش آپارتمان های بدون مجوز برای اسکان مسافران خارجی

رئیس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان های استان تهران در خصوص گسترش آپارتما‌های بدون مجوز برای اسکان مسافران خارجی و عدم نظارت بر آنها هشدار داد.
محمدعلی فرخ‌مهر  با اشاره به وضعیت نظارت بر امور گردشگران گفت: ورود گردشگر انفرادی و گروهی به ایران ابتدا به نهادهایی که در مبادی ورودی هستند مرتبط است سپس به بخش های دیگر اعم از آژانس ها، تورگردان ها و در نهایت،حوزه های اقامتی مانند هتل ها برای ارائه خدمات به گردشگران پیش بینی شده است.
وی با اشاره به مشکلات نظارت در زمینه‌های اقامتی برای هتل‌ها اظهار کرد: در این زمینه، اتحادیه جنبه‌های نظارتی در محور قوانین و ضوابط خود را در حوزه امنیتی و یا چارچوب‌های استاندارد هتل ها در شرایطی انجام می دهد که بخشی از آن مربوط به نظارت‌های دوره ای اتحادیه باشد که با توجه به موضوع، در حوزه اجرایی اتحادیه و یا به نهادهای مرتبط منعکس می شود.
فرخ مهر با اشاره به چگونگی نظارت اتحادیه بر اماکن غیرمجاز اظهار کرد: این اماکن، با شیوه‌های مختلف در قالب‌های اقامتگاهایی شبیه پانسیون و یا آپارتمانهای گروهی که پذیرش های متفاوتی را دارند، توسط اتحادیه با رصدهایی که صورت می‌پذیرد به نهادهای متولی ونظارتی منعکس می‌شود.

ادامه مطلب...
۱۹ دی ۹۵ ، ۱۷:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

پیش بینی تلگراف درباره بازار سفر سال 2017

با آغاز سال 2017 همانند سال‌های گذشته پیش‌بینی‌های مختلفی از وضعیت سال آینده جهان در نشریه‌های مختلف و معتبر ارائه شده است. روزنامه دیلی‌تلگراف نیز در این خصوص دست به انتشار برخی پیش‌بینی‌ها در مورد روند سفر و شهرهای برتر مقصد گردشگری در سال 2017 زده و به تغییر شکل سفرهای لوکس نیز در برخی کشورها اشاره کرده؛ مقاصدی که جای ایران در میان آنها خالی است.
دبیر بخش سفر این روزنامه با اشاره به پیش‌بینی‌های سال 2016 خود از وضعیت سفر می‌نویسد: «زمانی که 12 ماه قبل، پیش‌بینی‌های سفر را برای سال 2016 می‌نوشتم، پوند استرلینگ (واحد پول انگلستان) در اوج هفت ساله خود در برابر یورو قرار داشت.»
نیک ترند ادامه می‌دهد: «در آن زمان با خوشحالی اشاره کردم که هتل جذابی در بارسلون که قیمت آن 200 یورو در شبانه روز بود، از 192 پوند در سال 2009 به 143 پوند کاهش یافته بود؛ درحالی‌که قیمت وعده غذایی دو نفره در «تراتوریای ونیز» نیز از 77 پوند به 57 پوند تنزل پیدا کرده بود. سپس برگزیت رخ داد و ارزش پوند کاهش یافت و ارزش یورو در برابر پوند به شدت بالا رفت.» وی در ادامه نوشته خود در مورد روند سفر در سال 2017 نیز چنین اشاره می‌کند: «برای اسکی‌بازها تفریحگاه‌های اتریش و ایتالیا در سال 2017 می‌توانند جایگزین فرانسه شوند.
همچنین این احتمال وجود دارد که بسیاری از افراد از مقاصد کلاسیک مانند رم یا ونیز صرف‌نظر و به جای آن مقاصدی ارزان نظیر بوداپست، کراکوف و لیسبون را انتخاب کنند.»

ادامه مطلب...
۱۹ دی ۹۵ ، ۱۵:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

با روزی 35 هزار تومان ایرانگردی می کنم!

«کوروش علیزاده» جوان ایرانی است که با موتورسیکلتش ایرانگردی می‌کند و جزو اولین توریست‌هایی در کشور است که با موتور سیکلت به مسافرت می‌رود.
رفتن مسیرهای تکراری و دنبال کردن کلیشه‌ها این روزهای یکی از بزرگ‌ترین خصیصه‌های ما ایرانی‌ها به حساب می‌آید به شکلی که می‌شود نمود بیرونی این معضل را در بخش‌های گوناگون زندگی پیدا کرد؛ تا جایی که گاه این تصورات کلیشه‌ای اجازه نمی‌دهد که در انتخاب‌های روزمره به گزینه‌های دیگر هم فکر کنیم.
سفر کردن هم یکی از آن‌هاست؛ پدیده‌ای که همه آدم‌ها به واسطه آن می‌توانند یکی از لذت بخش ترین تجربه‌های زندگی را بچشند. اما در این میان تصور کلیشه‌ای که برای سفر کردن بیشتر ما وجود دارد این است که فکر می‌کنیم برای سفر کردن حتماً باید از قبل تشریفات زیادی را در نظر بگیریم و خرج‌های گزافی بتراشیم؛
اما «کورش علیزاده» یکی از آدم‌هایی است که در این ایام به خاطر شیوه متفاوت سفرهایش مثال نقض همه این ادعاهاست. او این روزها با موتور سیکلتش مشغول ایرانگردی است و به نقاط مختلف کشور سفر کرده و با آدمهایی از اقلیم‌های متفاوت معاشرت کرده است. به سراغ او رفتیم تا برایمان از ایرانگردی و از سفرهایش بگوید؛ سفرهایی که او معتقد است برای انجام آن لازم نیست از قشر مرفه جامعه بود.

ادامه مطلب...
۱۸ دی ۹۵ ، ۲۱:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

درخشش برند گردشگری ایران در اسپانیا

نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در اسپانیا گفت: هیاهوی رسانه‌ای ایجاد شده درباره نام ایران در اسپانیا باعث شده تا به غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور توجه ویژه شود.
محمد محمدی‌راد که مسئولیت هماهنگی غرفه ایران در نمایشگاه فیتور اسپانیا را بر عهده دارد به گفت: امسال غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا که توسط کانون جهانگردی و اتومبیل رانی برگزار می شود از نظر مساحت بزرگتر از سال گذشته است و برنامه‌های مختلفی در کنار آن برگزار می‌شود از جمله مراسم شب ایرانی که به گفته رایزن جدید بازرگانی و سفیر ایران در اسپانیا از چند وزیر این کشور برای شرکت در این برنامه دعوت شده است. بنابراین امسال حضورمان در نمایشگاه فیتور پررنگ‌تر خواهد بود.
وی ادامه داد: سروصدایی که بعد از برداشته شدن تحریم‌ها درباره ایران شد، هیاهویی را درباره نام ایران ایجاد کرده و حتی در مجله‌های اسپانیایی مدام درباره ایران مطلب نوشته می‌شود. اکنون ایران به یک برند در اسپانیا تبدیل شده و درباره ایران و سفر به ایران حرف‌های زیادی زده می‌شود. بنابراین در نمایشگاه فیتور امسال به غرفه ایران توجه زیادی می‌شود و این هنر ماست که بتوانیم در چنین نمایشگاهی به خوبی حضور پیدا کنیم.

ادامه مطلب...
۱۶ دی ۹۵ ، ۱۶:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

پتانسیل ایران برای راه اندازی بوتیک هتل ها

هتلداری از زیرشاخه‌های اصلی صنعت گردشگری است. یک اصل مهم در این صنعت ارائه خدمات پذیرایی به میهمانان متناسب با نیاز آنان است تا علاوه بر شرایط مناسب اقامت، تجربه‌ای متفاوت از حضور در یک مکان اقامتی خاص نیز برای آنان حاصل شود.
در این صنعت، رضایت مشتری مهم‌ترین سلاح رقابتی به منظور سودآوری است و در این راستا بسیاری از صاحبان هتل‌ها با به‌کارگیری شیوه‌های متفاوت طراحی داخلی و طراحی خدمات سعی می‌کنند زمینه تجربه حضوری متفاوت را برای مشتریان خود فراهم کنند؛ این رویکرد منجر به پدیدآمدن هتل‌هایی متفاوت با نام «بوتیک‌هتل»‌ در سراسر جهان شده است. بوتیک‌‌هتل‌ها خود به انواع هتل‌های تاریخی- فرهنگی، هتل‌های طبیعی و هتل‌های لوکس تقسیم می‌شوند. کشورمان ایران از قطب‌های گردشگری فرهنگی به شمار می‌رود و گردشگری آن نیز در درجه اول رویکرد فرهنگی دارد؛ به عبارتی گردشگران با هدف بهره‌مندی از خدمات لوکس به ایران سفر نمی‌کنند، بلکه می‌آیند تا با تاریخ و فرهنگ کشورمان آشنا شوند.

ادامه مطلب...
۱۶ دی ۹۵ ، ۱۶:۲۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

پرونده “خانه های غیرمجاز چینی ها” به جریان افتاد.

معاون گردشگری استان تهران از ارجاع پرونده خانه‌های غیرمجاز چینی‌ها به کمیسیون ارتقاء گردشگران خارجی برای تصمیم‌گیری نهایی و فوری خبر داد.
خانه هایی که «علی رفیعی» موضوعش را با ایسنا در میان گذاشته، در اصل اقامتگاه‌های کارگران و دانشجویان رشته‌های زبان فارسی و دروس قرآنی چین است که در اختیار دیگر هموطنان‌شان قرار داده می‌شود، گردشگران و تاجرانی چینی که به ایران سفر می‌کنند و در خانه‌هایی که از هیچ مرکزی مجوز رسمی ندارند، اقامت می‌کنند.
به گفته یکی از راهنمایان ایرانیِ چینی‌زبان، تا به حال ۱۰ واحد از این خانه‌ها فقط در شهر تهران شناسایی شده است.
در این میان خانه‌های دیگری هم شناسایی شده‌اند که ظاهرشان مسکونی، اما کاربری اصلی‌شان هتل است. اقامتگاه‌های غیرمجازی که توسط چینی‌های مقیم ایران و دور از چشم دیگران اداره می‌شود.

ادامه مطلب...
۱۴ دی ۹۵ ، ۱۸:۳۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

برنامه ششم توسعه با حضور تشکل های گردشگری بررسی شد؛

نشست رییس فراکسیون گردشگری مجلس با روسای تشکل های گردشگری درحالی برگزار شد که رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی گفت: نمایندگان مجلس دیر به فکر نظرخواهی از تشکلها افتادند.
نشست مشترک رییس فراکسیون گردشگری مجلس و چند تن از نمایندگان مجلس با روسای تشکل های صنفی، شامگاه روز ۱۱ دی ماه، در محل دفتر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران برگزار شد و برنامه ششم توسعه در حوزه گردشگری مورد بررسی قرار گرفت.
جبار کوچکی نژاد، رییس فراکسیون گردشگری مجلس با تاکید بر اتمام تنظیم برنامه ششم توسعه و عدم امکان تغییر و اضافه کردن در موارد آن، اظهار داشت: «برنامه ششم توسعه یک برنامه پنج ساله است. احکامی که در کمیسیون تلفیق تصویب شده نیز آماده شده است و تشکل های صنفی فقط در سه مورد می توانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند تا در صحن علنی مجلس مطرح شود»

ادامه مطلب...
۱۲ دی ۹۵ ، ۱۷:۵۹ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

فقط یک رای تا بازگشت الواح هخامنشی به ایران باقی مانده است.

فرآیند بازگرداندن الواح هخامنشی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، روندی که برای بازگشت این اشیاء طی شده غیرقابل بازگشت است و فقط یک رای دیگر تا ورود این اشیاء تاریخی فاصله داریم.
محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول تاریخی گفت: فرآیندی که برای بازگرداندن الواح هخامنشی طی شده است غیرقابل بازگشت است و فقط یک رای دیگر تا بازگشت این اشیاء به کشور باقی مانده است.
وی با بیان اینکه باقیمانده الواح هخامنشی در آینده نزدیک به کشورمان تحویل داده می‌شود، اضافه کرد: پیگیری و تلاش برای بازگرداندن اشیاء تاریخی ایران که به کشورهای دیگر قاچاق شده است، جزء رسالت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی است، اما نکته اینجاست که با کشف این اشیاء ما می‌توانیم فرآیند بازگرداندن را در پیش بگیریم.

ادامه مطلب...
۱۲ دی ۹۵ ، ۱۷:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد