راه بلد

"رسانه صنعت گردشگری و هتلداری"

۱۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

سند جامع گردشگری نهایی می‌شود؛

معاون رئیس‌جمهوری در نشستی با فعالان حوزه گردشگری فارس گفت: سند جامع گردشگری را در سال اول توسعه ششم نهایی می‌کنیم.

زهرا احمدی‌پور در جمع فعالان گردشگری فارس افزود: تهیه سند جامع گردشگری در دستورکار قرار گرفته و ما بنا داریم در سال اول برنامه ششم توسعه این سند را نهایی کنیم.

او افزود: تمام اطلاعات مربوط به مطالعات قبلی این سند را طبقه‌بندی کرده‌ایم و کارگروه‌هایی با حضور دانشگاهیان، صاحب‌نظران، بخش خصوصی و بدنه کارشناسی سازمان درحال مطالعه و بررسی این سند هستند. این سند ابتدا به‌صورت پایلوت در چند استان اجرا می‌شود. همچنین در حوزه کارشناسی و تأمین منابع مالی از سازمان جهانی گردشگری برای اجرای این طرح درخواست حمایت و پشتیبانی کرده‌ایم.

احمدی‌پور اضافه کرد: همه وجوه دولت با اجرای طرح تعطیلات آخر هفته موافق‌اند. با اجرای این طرح می‌توانیم به رونق گردشگری منطقه‌ای امیدوار باشیم.

ادامه مطلب...
۳۱ فروردين ۹۶ ، ۲۱:۰۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

کروز ایرانی و نیازسنجی در حوزه گردشگری دریایی

اوایل فروردین‌ماه بود که خبر پهلوگیری یک فروند کشتی کروز اقیانوس‌پیما مجهز به امکانات تفریحی و رفاهی در بندر جزیره کیش در خبرگزاری‌ها منتشر شد. بنابر اعلام مسئولان، این کشتی مسافربری با قابلیت فراهم آوردن سفر ایمن، برای سفرهای تفریحی داخل کشور به کار گرفته خواهد شد و قرار است در ابتدا در مسیر کیش به قشم و بالعکس و پس از آن در مسیر سایر بنادر حوزه خلیج فارس تردد داشته باشد. 

هدف از بکارگیری این کشتی که مسئولان از آن با عنوان بزرگ‌ترین کشتی گردشگری ایران یاد کرده و کارکردی مشابه کشتی‌های کروز برای آن قائل شده‌اند، رونق گردشگری دریایی است و به این منظور تعداد 1600 صندلی و 417 تخت اقامتی برای آن در نظر گرفته شده است. 

همچنین این کشتی قابلیت جابه‌جایی همزمان بیش از 200 خودرو را داراست و 3500 متر مربع فضای رستوران، 2 سالن سینما، کتابخانه، اتاق مطالعه، سالن برگزاری همایش و اتاق بازی برای کودکان و آشپزخانه ایرانی از دیگر امکانات آن است. 

ادامه مطلب...
۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۰۴ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

فقر راهنمای گردشگری در ایران

رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان گفت: 7000 راهنمای رسمی در کشور وجود دارد، درحالیکه وقتی فصل گردشگری فرا می‌رسد به شدت دچار فقر راهنمای حرفه‌ای می‌شویم، چون از آن خیلِ جمعیت شاید کمتر از 300 نفر توانمند باشند.

ابراهیم پورفرج این مطلب را درحالی در نشست خبری که با همراهی دیگر اعضای هیات مدیره جامعه تورگردانان برگزار شد، مطرح کرد که از تفاهم با جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برای ارتقاء سطح دانش و زبان تخصصی راهنمایان تور و جبران این خلاء خبر داد.

او گفت: با آن‌که راهنمایان گردشگری پیش از دریافت کارت رسمی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، دوره‌های آموزشی را در موسسه‌های دارای مجوز همین سازمان می‌گذرانند، اما اغلب توانمند و یا آماده‌ی اجرای تور نیستند. دانش زبان انگلیسی بسیاری از آن‌ها صفر است، اصلا نمی‌دانیم در این موسسه‌های آموزش راهنمایان تور که این همه هم پول می‌گیرند، چه چیزی یاد می‌دهند. همین چند وقت پیش برای برگزاری یک دوره آموزشی حرفه‌ای با بیش از ۳۰۰ راهنمای داوطلب مصاحبه کردم که به جرأت می‌توانم بگوییم فقط چهارنفرشان توانمند بودند و  در تورهای گردشگری می‌توان از حضورشان بهره برد و یا با خیالی آسوده آن‌ها را با گردشگران خارجی همراه کرد.

ادامه مطلب...
۲۸ فروردين ۹۶ ، ۱۳:۳۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

خواسته های مجازی میهمانان هتل

سرویس دهندگان در صنعت هتلداری و گردشگری باید بیش از پیش به سلایق و علائق مختلف توجه کنند و خواسته های آنان را به تحقق برسانند.

با نگاهی به تکنولوژی ها و فناوری هایی که در مسیر پیش روی ما به سوی آینده وجود دارد، می توانیم به خوبی درک کنیم که فصل و زمان پرداختن و توجه به علائق و انگیزه ها و رویکردهای گروه مخاطبان مختلف فرا رسیده است. سرویس دهندگان در صنعت هتلداری و گردشگری باید بیش از پیش به سلایق و علائق مختلف توجه کنند و خواسته های آنان را به تحقق برسانند. در این نوشتار بیشتر روی صحبت با هتلداران است.

هتلداران همزمان با اینکه سرویس های سرگرمی و ارتباطی جدیدی را برای میهمانان خود جست و جو می کنند، بسیار مهم است که بدانند کدام یک از راهکارهایی که می یابند با هتل و میهمانان آن متناسب و منطبق است. قادر ساختن میهمانان هتل به ارسال و انتشار محتوای دلخواهشان در اینترنت و فضاها و شبکه های مجازی از دستگاه موبایل و از طریق تلویزیون موجود در اتاق، یک اولویت کاری برای هتل هاست.

بررسی روحیات گوناگون میهمانان مختلف در هتل های دنیا به ما نشان می دهد که این موضوع یک موضوع کاملا اولویت دار و موردانتظار برای میهمانان هتل و به خصوص میهمانان رده سنی نوجوان و جوان است که ما از آنها به عنوان نسل هزاره یاد می کنیم. به همین جهت بسیار مهم و حیاتی است که راهکاری که هتلداران انتخاب می کنند اهداف زیر را دنبال کند تا بتواند در دنیای کنونی صنعت هتلداری موفقیت را به دنبال داشته باشد:

ادامه مطلب...
۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۲۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

برخوردقانونی با اقدامات هنجارشکنانه اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه!

شورای هماهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کرمانشاه خواستار پیگیری قانونی و برخورد با تخلفات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از حوزه وظایف این مجموعه شد.

به گزارش مهر، اولین نشست شورای هماهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر  استان کرمانشاه در سال جدید با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه، رئیس کل دادگستری، فرمانده انتظامی، فرمانده سپاه حضرت نبی اکرم (ص) و... در دفتر امام جمعه کرمانشاه برگزار شد.

بخش قابل توجهی از زمان این جلسه به بررسی عملکرد خارج از حوزه وظایف اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری  استان کرمانشاه و برگزاری برنامه های مغایر با احکام دینی اختصاص یافت. اقداماتی که گفته شد باعث باز ماندن این مجموعه از حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی استان شده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه مسئولین جمهوری اسلامی حق توجیه مفسده را ندارند اظهار داشت: میراث فرهنگی توضیح بدهد که برای ارتقاء میراث تاریخی و فرهنگی چه کرده است و اقدامات اخیر چه سنخیتی با حوزه وظایف این مجموعه دارد.

ادامه مطلب...
۲۷ فروردين ۹۶ ، ۱۸:۲۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

جدال میراث فرهنگی با بنیاد مستضعفان بر سر مالکیت کاخ‌های سلطنتی ایران

معاون میراث‌ فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی تأکید کرده است: «در تمام دنیا نیز مدیریت کاخ‌موزه‌ها بر عهده سازمان‌های تخصصی است، ضمن اینکه تجربه نشان می‌دهد، هر فضای فرهنگی که از نظر مالکیت بلاتکلیف مانده ضرر دیده است، که به ‌‎عنوان مثال، می‌توان به کاخ مروارید و باغ رامسر اشاره کرد. بر خلاف برخی نهادها، نگاه سازمان میراث‌فرهنگی به مجموعه موزه‌ها و کاخ‌موزه‌ها اقتصادی نیست.»

ادامه مطلب...
۲۳ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۲۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

قطر 2022؛ فرصتی برای اقتصاد و گردشگری ایران

میزبانی جام جهانی فوتبال پیشکش؛ آیا برای «قطر 2022» کاری می ‎کنیم؟!

در حالی که قطری ها شبانه روز در تلاشند کشور خود را آماده میزبانی یکی از مهم ترین رویدادهای سال 2022 میلادی کنند، جا دارد از مسئولان کشورمان بپرسیم، ما برای این رویداد چه تدارکی خواهیم دید؟ آیا میزبانی قطر از جام جهانی فوتبال برای همسایگانِ این کشور کوچک، امتیازاتی نخواهد داشت؟ اگر دارد، این امتیازات چیست و تا چه اندازه برای بهره بردن از آنها آمادگی داریم و اگر نه، چگونه می شود کاری کرد که ما نیز در این خوان نعمت که قرار است در همسایگی مان پهن شود، بهره مند شویم؟

ادامه مطلب...
۲۰ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۲۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

ورود نخستین هواپیمای بوئینگ تا یک ماه آینده

نخستین هواپیما از ۸۰ فروند هواپیمایی که ایران ایر با بوئینگ بر سر خرید آنها به توافق رسیده، تا یک ماه آینده به ایران می‌آید؛ این هواپیما، مرجوعی ترکیش ایر است.

وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک) مجوز فروش ۱۸۰ فروند هواپیمای ایرباس و بوئینگ به ایران را تائید کرده و بر این اساس نخستین فروند هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ از هواپیماهای خریداری شده از سوی ایران ایر تا یک ماه آینده وارد ناوگان هواپیمایی شرکت هما خواهد شد. قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ، شامل ۸۰ فروند انواع هواپیماهای مسافری کوتاه برد، میان برد و بلندبرد است که این هواپیما (۷۷۷) جزء هواپیماهای بلندبرد محسوب می شود.

نخستین فروند بوئینگ ۷۷۷ که قرار است بزودی به ایران تحویل داده شود، مرجوعی از شرکت ترکیش ایرلاین (شرکت هواپیمایی دولتی ترکیه) است که پس از انصراف این شرکت از خرید آن، شرکت بوئینگ آن را به ایران تحویل خواهد داد.

ادامه مطلب...
۲۰ فروردين ۹۶ ، ۱۵:۵۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

ایران؛ ارزان‌ترین مقصد سفر جهان

صعود ۴ پله‌ای ایران در رقابت‌پذیری توریسم؛

ایران در تازه‌ترین گزارش رقابت‌پذیری مجمع جهانی اقتصاد به رتبه 93 رسید. مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود به بررسی وضعیت رقابت‌پذیری بخش سفر و گردشگری در مناطق و کشورهای مختلف جهان پرداخته است. این گزارش که از سوی این سازمان معتبر بین‌المللی منتشر می‌شود، با استفاده از نماگر‌های مختلفی وضعیت زیرساخت‌های خدمات گردشگری و زیرساخت‌های زمینی، بنادر و هوایی، منابع فرهنگی و سفرهای تجاری، منابع طبیعی، پایداری زیست‌محیطی، رقابت‌پذیری قیمتی، آزاد بودن دسترسی در سطح بین‌الملل، اولویت بخش سفر و گردشگری، میزان آمادگی بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات، منابع انسانی و نیروی کار، سلامت، ایمنی و امنیت و نیز محیط کسب‌وکار را در کشورهای مختلف اندازه‌گیری کرده و سپس با مقایسه آنها نوعی رتبه‌بندی فراهم می‌کند.

گزارش این سازمان در سال 2017 نشان می‌دهد که اسپانیا، فرانسه و آلمان همچنان به ترتیب در صدر برترین کشورها از نظر رقابت‌پذیری گردشگری قرار دارند و ژاپن نسبت به گزارش سال 2015 از جایگاه نهم به رتبه چهارم انتقال یافته است. ایالات متحده نیز شاهد سقوط دو پله‌ای بوده و ششم شده و بریتانیا همچنان در مقام پنجم باقی مانده است. در میان کشورهای همسایه و خاورمیانه نیز امارات متحده عربی با 5 پله سقوط در گزارش جدید به رتبه 29 رسیده، اما همچنان برترین کشور منطقه است. پس از امارات، قطر نیز با 4 پله سقوط به جایگاه 47 رسیده است، بحرین بدون تغییر در رتبه 60 مانده، 

ادامه مطلب...
۱۹ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۱۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

درخواست دوستداران میراث فرهنگی مراغه‌ای از معاون رئیس‌جمهور؛ «لطفا دستور دهید اعلام جرم کنند»

«خواهشمند است دستور فوری صادر کنید تا حوزه حقوقی سازمان میراث فرهنگی نسبت به گودبرداری در حریم گنبد کبود، اعلام جرم کرده و از تداوم تخریب و خسارات وارده جلوگیری کنند و با تشکیل کمیته کارشناسان و پذیرش عضویت نماینده این انجمن در آن کمیته، همه ‌ابعاد موضوع مورد بررسی شود.»

به دنبال روند گودبرداری در محدوده برج مدور و گنبد کبود در مراغه، انجمن دوستداران گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان مراغه در نامه‌ای خطاب به زهرا احمدی‌پور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گرشگردی درخواست کردند تا وی با اعلام دستور فوری به بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی، نسبت به اتفاق در حال انجام در این حریم تاریخی اعلام جرم کرده و از تداومِ تخریب و وارد شدن خسارات بیشتر به این مجموعه‌ی تاریخی جلوگیری کند.

در این نامه آمده است: «به دنبال گودبرداری وسیع و بدون ملاحظه شرکت عمران و بهسازی مراغه در حریم دو اثر فاخر ثبت ملی شده در نخستین گروه آثار ملی کشور (در جوار و روی دو شالوده برج‌مقبره دیگر پیرامون آثار یاد شده که این محوطه نیز ثبتی است) و گسترش دامنه اعتراض مردمی،کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر و سازمان‌های مردم‌نهاد و ورود مستقیم دادستان، تهاجم گسترده به شکل عملیات گودبرداری متوقف و راه حل مدیریتی و بازدید میدانی آقای آبدار مدیرکل استان و هیأت کارشناسان همراه و برپایی جلسه هم‌اندیشی با مدیرعامل و کارشناسان شرکت عمران و بهسازی تاکنون به نتیجه مشخصی منجر نشده است.

ادامه مطلب...
۱۹ فروردين ۹۶ ، ۱۹:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد