بازاریابی  گردشگری رسانه های  اجتماعی یکی از روش های تاثیر گذار بازاریابی است. پسندیدن و میل به اشتراک گذاری پیام های رسانه اجتماعی در حوزه گردشگری  می تواند سبب افزایش اثرات انسجام محبوبیت و انتشار پیام شود. پیامهای ترغیب کننده (به عنوان مثال کیفیت ، محبوبیت و جذابیت پست ها)  در خصوص صنعت گردشگری و هتلداری کشور چگونه می توانند موجب شود  که کاربران اینترنت بر روی چنین پیام هایی کلیک کرده و آنها را در فعالیت های بازاریابی رسانه اجتماعی به اشتراک گذارند.  سه نوع یاد شده  از پیام های ترغیب کننده برای پسندیدن و به اشتراک گذاشتن پیام های ارسال شده از اهمیت زیادی برخوردار هستند و در  محبوبیت پست ها ضرورت دارند . علاوه بر این، پیام ها دارای ویژگی های مختلفی بوده و گروه های کاربری دارای رفتار متفاوتی برای برقراری ارتباط می باشند.

از آنجایی که تعداد اعضای آنلاین و زمان مرورگری سایت ها افزایش پیدا کرده، شبکه به یک کانال بازاریابی قدرتمند تبدیل شده است. تنها پیام های ملموس و ترغیب کننده هستند که می توانند سبب تغییر نگرش کاربران و القاء روابط متقابل مشتاقانه شوند . بازاریابی رسانه های اجتماعی که با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، واتش آپ ، تلگرام و وبلاگ ها سبب فعال سازی و به اشتراک گذاری محتویات، انتشار اطلاعات، ایجاد ارتباطات و انسجام محبوبیت می شود، از جمله روش های بازاریابی موثر امروزی است.اتصالات خودکار بازاریابی رسانه های اجتماعی به راحتی سبب گسترش پیام می شود. مقیاس رسانه های اجتماعی نیز باعث ایجاد اثرات هم افزایی شده و آن را به نوعی ابزار ارتباطی قدرتمند برای دستیابی به اهداف گردشگری  تبدیل می کند. بنابراین، مدیران بازاریابی باید کاربران اینترنت را متقاعد کنند تا به طور خود به خود پیام ها را با بستگان، همکاران و یا دوستان به اشتراک گذارند. بنابراین، انتشار موثر اطلاعات یک فاکتور اساسی در موفقیت بازاریابی رسانه های اجتماعی بوده و کاربران اینترنت را به منظور تسهیل تبلیغات برتر در حوزه  صنعت گردشگری  تشویق می کند. 


استفاده از پیام های ترغیب کننده برای تغییر رفتار کاربر اینترنت

متقاعد سازی در واقع نوعی تلاش فعالانه است که سبب تغییر اعمال و باورهای گیرنده از طریق عبارات منطقی و معقول می شود . پیام های ترغیب کننده بر منافع و ارتباط با گیرنده ها تمرکز دارند. 

عبارات مصطلح یکی از استراتژی های  مهم بازاریابی  هستند که رفتارهای کاربر اینترنت را تحت تاثیر قرار می دهند. کاربران به دلیل مشکوک بودن تبلیغات سنتی، دوستان قابل اعتماد و یا حتی اطلاعاتی را که از منابع آنلاین ناآشنا دریافت کرده اند، ترجیح می دهند. سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک ؛ واتس آپ ، تلگرام  (پسندیدن، نظر دادن و به اشتراک گذاری) و یا یوتیوب (پسندیدن و نپسندیدن) بیان نظرات و احساسات کاربران را امکان پذیر کرده اند و به اشتراک گذاری نظرات در گردشگری خصوصا در صنعت هتلداری یکی از قدرتمند ترین ابزار انتخاب مقصد گردشگری و در نهایت انتخاب محل اقامت می باشد .  


فن آوری ارتباطات، انسجام و اثرات انتشار

امروزه فن آوری های ارتباطی دو طرفه هستند. هر دو مدیران بازاریابی گردشگری  و کاربران اینترنت (گردشگران) به ارائه پیام ها، هدف قرار دادن افراد و تعهدات اجتماعی می پردازند که شامل پیوندها و یا روابط میان آنها می باشد. فن آوری های ارتباطی مانند پلی مسیر رسیدن به انتخاب گردشگر را شکل می دهد و میسر می سازد  همچنین برای تحت تاثیر قراردادن افکار عمومی، وبلاگ ها برای به اشتراک گذاری پیام های شخصی  و رسانه های اجتماعی هدفمند و تعاملی می توانند دستیابی به انتشار پیام و انسجام محبوبیت را افزایش دهند.


سید حسین میررضی / دکتری رسانه