با اعتماد نمایندگان مجلس به مسعود سلطانی‌فر و اعطای تصدی وزارت ورزش به او، حالا نوبت رئیس‌جمهور است تا با انتخاب رئیس جدید برای سازمان میراث فرهنگی، این اعتماد را بی‌پاسخ نگذارد؛ فعلا همه معاونان سازمان در اتاق‌هایشان مشغول امور روزمره‌اند تا کاری روی زمین نماند.

رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اکنون در کسوت وزیر ورزش و جوانان در نخستین روز کاری به اصفهان سفر کرده و قرار است ورزشگاه نقش جهان پس از ۲۲ سال بلاتکلیفی، تنها ساعاتی پس از صدور حکم رئیس جمهور برای «سلطانی‌فر»، به دست وی افتتاح شود.

اما در فاصله چندصد کیلومتریِ او، در تهران، سازمان میراث فرهنگی امروز (چهارشنبه) را در بلاتکلیفی سپری می‌کند و معلوم نیست اگر قرار باشد تصمیمی برای این سازمان گرفته شود، چه کسی بهتر از بقیه می‌تواند تدبیر کند؟

این  در حالیست که به محض مطرح شدن نام «سلطانی‌فر» برای تصدی وزارت ورزش، بیانیه‌ها و نامه‌های مختلفی برای معرفی کاندیداهای احتمالی ریاست سازمان میراث فرهنگی نوشته شدند و "هرکسی از ظن خود"، تا به امروز درخواست‌هایی را مطرح و البته پیشنهادهایی را نیز به رئیس جمهور ارائه کرده‌اند. 

برای اطلاع از وضعیت کنونی حاکم بر سازمان با زند بهرامی، رئیس دفتر حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تماس  گرفتیم، اما وی با اظهار بی‌اطلاعی از هر اتفاقی می‌گوید: «در جلسه هستم و نمی‌توانم صحبت کنم.»

«حمید ضیایی پرور»، مدیرکل روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی نیز در این‌باره می‌گوید:‌ تا این لحظه فردی به صورت قطعی معرفی نشده است. براساس وظایفِ رئیس جمهور، ما نیز مانند بقیه دوستان منتظریم، اما به عنوان مسئول روابط عمومی این سازمان نمی‌توانم درباره‌ی شنیده‌های غیر رسمی اظهار نظر کنم، هر چند اسم‌های زیادی شنیده می‌شود.

او درباره‌ی وضعیت امروز (چهارشنبه)‌ سازمان نیز توضیح می‌دهد: همه‌ معاونان در اتاق‌های خود هستند و به کارهای مربوط به حوزه‌های خود رسیدگی می‌کنند و کارها روال عادی خود را دارد.

وی با تاکید بر این‌که هر معاونتی در حوزه‌ی تخصصی خود کارهایش را انجام می‌دهد، ادامه می‌دهد: مواردی که شخصا باید رئیس سازمان دستور لازم را بدهد، امضا کند یا کاری انجام دهد، طبیعتا آن کارها متوقف می‌شود تا با تعیین شدن رئیس جدید، وی دستور دهد. روال کاری همه‌ی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی این است.

اما «سمیع‌الله حسینی مکارم»، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در توضیحاتش در این زمینه می‌گوید: «آقای سلطانی‌فر که هست، پنج‌شنبه و جمعه نیز که سازمان تعطیل است.»

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا «سلطانی‌فر» به عنوان وزیر ورزش امروز در سازمان میراث فرهنگی حضور دارد؟! سخن خود را این طور تکمیل می‌کند: «او به عنوان وزیر ورزش به اصفهان رفته، دو روز هم رئیس جمهور فرصت دارد تصمیم بگیرد. امروز معاونان هر کدام در حیطه‌ی خود کارهایی را انجام می‌دهند.»

وی سپس با لبخند  ادامه می‌دهد: «امروز که دو - سه ساعت دیگر تمام می‌شود.»

حسینی مکارم در ادامه و در پاسخ به این سوال که براساس قانون، آیا معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی تا زمان مشخص شدن رئیس جدید نباید کارهای او را انجام دهند؟ بدون تائید یا تکذیب این صحبت، تاکید می‌کند: همه معاونان در حیطه اختیارات خود وظایف خو د را انجام می‌دهد و طبیعی است همه کارها به نحو مطلوب پیش می‌رود.

او ادامه می‌دهد: در هر صورت زمانی همه‌ روسای سازمان‌ها به ماموریت کاری می‌روند، وضعیت امروز سازمان میراث فرهنگی مانند زمانی است که آقای سلطانی‌فر به یک ماموریت یا مسافرت رفته است، بنابراین معاونان وی کارها را انجام می‌دهند.

سلطانی‌فر که در طول دو سال و هشت ماهی که ریاست سازمان میراث فرهنگی را بر عهده داشت قول و قرارهای زیادی - به خصوص در حوزه گردشگری - مطرح کرد، اکنون نخستین روز کاری جدیدش را در خارج تهران می‌گذراند و با توجه به نامشخص بودن واگذاری جایگاه و مسئولیت‌هایش به فرد جدید، به نظر می‌رسد وضعیتی بلاتکلیف در این سازمان حکمفرماست.

هرچند سمیع‌الله حسینی مکارم در ابتدای صحبت‌هایش گفت، او همچنان سر جای خود است و به کارهایش رسیدگی می‌کند، اما در پایان تاکید کرد که سلطانی‌فر امروز به اصفهان رفته است! / ایسنا