راه بلد

"رسانه صنعت گردشگری و هتلداری"

۱۹ مطلب در خرداد ۱۳۹۶ ثبت شده است

زرتشتیان آتش مقدس را کجا پنهان کردند؟

فصل نخست کاوش و گمانه زنی برج خاموشی با هدف آگاهی از آئین خاکسپاری زرتشتیان ایران در دوره ایلخانان مغول آغاز شد.

مهدی رهبر - سرپرست هیات فصل نخست کاوش و گمانه زنی برج خاموشی ترک آباد اظهار داشت: این دخمه بر خلاف سایر بناهای مشابه در  شهرستان یزد و نمونه هایی چون شریف آباد، تفت و غیره که با مصالح سنگ و گچ و بر فراز ارتفاعات ساخته شده اند، با گل و خشت در سطح دشت و در بین باغ های پسته قرار گرفته  است.

وی با اشاره به برخورداری این دخمه از پلانی مدور و دارای دو دیوار داخلی و خارجی گفت:  بر اساس منابع و شواهد موجود دخمه ترک آباد توسط زرتشتیان ساکن در این منطقه و در دورۀ ایلخانان مغول ساخته شده است.

ادامه مطلب...
۳۱ خرداد ۹۶ ، ۱۲:۲۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

پیشنهادهایی جذاب برای سفرهای تابستانی

تابستان که از راه می رسد، با تعطیلی مدارس، گرم شدن هوا و کاهش بارندگی مردم کوله بار سفر را می بندند و به نقاط مختلفی می روند.

مقاصد تابستانی سفر در ایران کم نیستند. ایران کشوری است که سلیقه و خواسته هر گردشگری را از سفری جذاب و خاطره انگیز برآورده می کند. جنگل های سرسبز، کویرهای سوزان، دشت و کوهستان، دریا و رودخانه، بناهای تاریخی، مناطق تفریحی و هر نوع جاذبه گردشگری در این کشور پهناور وجود دارد.

از طرف دیگر چهار فصل بودن ایران باعث شده است تا محدودیت های کمی برای مسافران وجود داشته باشد. در ایران در هر چهار فصل سال می توان از آفتابی گرم و طلایی لذت برد و یا با مناظری مثل کوه های برفی مواجه شد.

برای اکثر مردم تابستان در سفر کردن خلاصه می شود. رابطه سفر و تابستان به گونه ای است که شاید نتوان یکی را جدا از دیگری تصور کرد. تابستان که از راه می رسد، با تعطیلی مدارس، گرم شدن هوا و کاهش بارندگی مردم کوله بار سفر را می بندند و به نقاط مختلفی می روند.

ادامه مطلب...
۲۹ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

دریافت رسمی انعام برای کارکنان بخش خانه داری

گروه هتل های ماریوت با اجرای طرحی برای مهمانان خود به طور رسمی از ایشان برای کارمندان بخش خانه داری تقاضای انعام می کند.

شاید کمی عجیب به نظر برسد که هتلی به طور رسمی از مهمانان خود برای کارمندانش تقاضای انعام کند اما گروه هتل های ماریوت به تازگی این کار را با مشارکت 7500 تا یک هزار هتل خود در امریکا و کانادا به اجرا گذارده است.

ادامه مطلب...
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

ضرورت استفاده از کارت‌های بانکی بین‌المللی در کشور

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران بر ضرورت توسعه ارتباطات بین بانکی و تسهیل استفاده از کارت های بین المللی اعتباری در کشور تاکید کرد.

حسین محمد پور زرندی با اشاره به اینکه در حوزه اقتصادی و تمامی زیربخش های آن باید الگوی جامع اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری مورد توجه و تمرکز باشد، گفت: البته تلاش های خوبی طی چندسال اخیر در این زمینه انجام شده اما همه اذعان دارند تا رسیدن به آنچه مد نظر رهبری است فاصله بسیار است.

وی با اشاره به اینکه الگوی اقتصاد مقاومتی یک الگوی بومی و برآمده از اقتضائات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور ماست، افزود: از نظر تئوری و مدل نیز این الگو جامعیت ویژه ای دارد و به نوعی تمام بخش ها را پوشش می دهد.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه شهرها ظرفیت های گسترده ای برای تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی دارند با این حال کمتر از سوی مسئولان مورد توجه قرار می گیرند، افزود: تنها یکی از این ظرفیت ها توسعه گردشگری شهری است که می تواند در یک مدت زمان کوتاه سطح درآمدی کشور را بهبود بخشد و فرایند ورود سرمایه گذاری خارجی را تسهیل کند.

ادامه مطلب...
۲۸ خرداد ۹۶ ، ۲۰:۱۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

ایرانی ها مشتری بازار همسایه؛ عرضه صنایع‌دستی ایران در باکو

گردشگران ایرانی که به باکو سفر می‌کنند می گویند در بازارچه‌های صنایع دستی «ایچری شهر» صنایع دستی ایرانی زیادی دیده و حتی برخی افراد آنها را به عنوان سوغات آذربایجان خریداری می‌کنند.

بافت تاریخی باکو را «ایچری شهر» می‌گویند جایی که برخی از بناهای مهم و تاریخی آذربایجان در این مکان واقع شده و در واقع مرکز اصلی و مهم شهر به حساب می‌آید در این محدوده می‌توان چند اثر تاریخی را مشاهده کرد و در کنارش صنایع دستی متعددی را خرید.

صنایع دستی که اگر نگاهی دقیق‌تر به آنها داشته باشیم متوجه خواهیم شد که یا برگرفته از صنایع‌دستی ایرانی است و یا همان صنایع دستی مردم آذربایجان غربی و شرقی ایران است که به این مکان صادر شده و حالا در معرض فروش قرار گرفته است برخی دیگر از این صنایع دستی متعلق به شهر گنجه است. فرش و قالیچه‌هایی که نقش لچک و ترنج ایرانی را دارند به نام محصول شهر گنجه و باکو فروخته می‌شود.

ادامه مطلب...
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۹:۰۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

گردشگری؛ شاه کلید تحقق آرمان‌های اقتصاد مقاومتی

تاریخ بشریت از ابتدا تا کنون شاهد سه انقلاب بزرگ بوده است. از کشاورزی به عنوان نخستین انقلاب، شهرنشینی دومین انقلاب و انقلاب صنعتی به عنوان سومین دگرگونی و تحول بزرگ در زندگی ساکنان زمین نام برده می‌شود. در آستانه قرن 21 از گردشگری به عنوان چهارمین انقلاب بزرگ بشریت نام می‌برند که در ادامه بدان خواهیم پرداخت.

برای تحلیل بهتر موضوعات در هر حوزه‌ای بایستی به آمار و ارقام استناد کرد. بر اساس آمار اعلام شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، صنعت گردشگری در سال گذشته میلادی موفق به ایجاد بیش از 10 میلیون شغل در سراسر جهان شده و نزدیک به 12 درصد از تولید ناخالص ملی دنیا را به خود اختصاص داده است. همچنین بر اساس آمار موجود هر گردشگر با ورود خود به کشور میزبان به طور میانگین مبلغی بالغ بر 1200 دلار درآمد به همراه دارد و در ازای ورود هر شش گردشگر، یک شغل در آن کشور ایجاد خواهد شد.

تمامی آمارها نشان دهنده این نکته مهم است که گردشگری در تمامی کشورهای جهان ابزاری است برای تولید ثروت و اشتغال‌زایی. اما نکته اساسی اینجاست که سهم ایران از این بازار ارزشمند تنها نیم درصد است و این در حالیست که کشور عزیزمان در سال 2016 میلادی با اعلام رسمی مجمع جهانی اقتصاد و برای سومین سال پیاپی به عنوان ارزان‌ترین مقصد گردشگری جهان معرفی شده است که این خود به تنهایی می‌تواند در جذب گردشگران از اقصی نقاط جهان نقش بسزایی را ایفا کند.

گردشگری در سطح دنیا پس از صنعت خودروسازی و نفت سومین منبع اشتغال‌زا و درآمدزا محسوب می‌شود. در صنعت گردشگری می‌توان با صادرات فرهنگ و معرفی جاذبه‌های کشور به میهمانان، ثروت عظیمی را تولید و در پی آن زمینه ایجاد شغل و در نتیجه توسعه همه جانبه کشور را فراهم نمود.

ادامه مطلب...
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

دره ی “چاکرود” رحیم آباد؛ بهشت صخره نوردان در گیلان

زیبایی های بسیاری در جهان وجود دارند که شاید همه ی انسان نتوانند این شاهکار ها را لمس کنند و یا حتی از نزدیک ببینند. مناظری که فقط و فقط سهم گروه خاصی از انسان ها می شوند و کسانی که توانایی سفر و دست و پنجه نرم کردن با سختی های خاص این مناطق را داشته باشند می توانند از دست نخوردگی و زیبایی بکر آن لذت ببرند. کوه ها، صخره ها، دره ها و برخی از تنگه ها از جمله مکان هایی هستند که برای ورود به آن ها باید تجهیزات، هنر خاص و یک دل پر از جرات به همراه داشت.

کشورمان، ایران نیز از این مقاصد بهره برده و تعدادی از تماشایی ترین آنها را در خود جای داده است. تنگه های بسیاری جهت کوه نوردی و صخره نوردی وجود دارد که خاص خود را دارند.

ادامه مطلب...
۲۷ خرداد ۹۶ ، ۱۶:۵۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

نشانه های افت روحی کارمندان هتل خود را بشناسید

شناخت نشانه های افت روحی کارمندانتان به شما کمک خواهد کرد تا کیفیت خدمات دهی خود و میزان رضایت مندی مهمانانتان را افزایش دهید.

در باب اهمیت روحیه کارکنان هر صنعتی شاید تنها اشاره به آمار منتشره از سوی شرکت مشاوره ای Gallup کافی باشد که می گوید سالانه خسارت ناشی از افت روحی کارکنان که منجر به جابجایی و جذب نیروها و فقدان خلاقیت و کارایی در کارها و در نتیجه هدر رفتن زمان می شود رقمی در حدود 450 تا 550 میلیارد دلار است!

از این رو شناخت علائم افت روحی کارمندان هر بخش از سوی مدیران سبب می شود تا پیش از رسیدن به نقطه خسارت نهایی یعنی اجبار به جابجایی و یا جذب نیروی جدید در حالی که پیش تر این افت ها اثرات مخرب خود را بر روی تجربه مهمانان گذاشته است، بتوان مانع از این زیان دهی شد. در همین رابطه شرکت مشاوره ای Benbria در مقاله ای به چهار نشانه افت روحی کارکنان در صنعت هتل و مهمان نوازی چنین اشاره کرده است:

ادامه مطلب...
۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۷:۵۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

دستپخت این خانم، یک روستا را آباد کرده است

خاورخانم زنی کارآفرین است که با ایده ای ساده، یک روستا را آباد کرده و گردشگران زیادی را روانه محل زندگی اش کرده است.

خاورخانم را شاید خیلی از شماها نشناسید اما اگر برحسب اتفاق سری به روستای سرولات بزنید می بینید که کوچک و بزرگ او را می شناسند، او یک زن کارآفرین روستایی است؛ زنی مثل بقیه زن های روستا، دلش بیشتر از هر چیزی برای زادگاهش می تپد؛ برای وجب به وجب خاکی که هزار هزار خاطره ساخته برایش از کودکی تا همین بزرگسالی؛ زنی با روحیه مثال زدنی و پشتکاری عجیب که در نهایت به آبادانی روستای زادگاهش منجر شده است.

برای آبادانی یک روستا، چه کارهایی می توان انجام داد؟ چطور می شود کاری کرد که اهالی، یکی یکی به هوای شهر و امکانات ریز و درشتش، ترک خانه و کاشانه نکنند؟ ما جواب این سوال ها را از «خاور جربانیان» می پرسیم. او یک زن 48 ساله روستایی است؛ زنی کارآفرین که با یک ایده ساده، یک روستا را آباد کرده و گردشگران زیادی را روانه محل زندگی اش کرده است؛ گردشگرانی از گوشه و کنار ایران و حتی کشورهای خارجی. افرادی که آوازه دست پخت مثال زدنی این زن را شنیده و راهی روستای سرولات شده اند.

ادامه مطلب...
۲۵ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

750 خانه غیرمجاز، خوابگاه گردشگران شده‌اند.

رییس هیات مدیره جامعه هتلداران فارس از شناسایی حدود ۷۵۰ خانه مبله غیرمجاز در این استان که محل پذیرش مسافران شده خبر داد و گفت: تنها ۲۳ واحد از این خانه ها مجوز رسمی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته‌اند. رشد قارچ‌گونه خانه مسافرها ضربه مهلکی به گردشگری و صنعت هتلداری وارد کرده است.

سید حسن سیادتان وضعیت هتل‌های این استان را به لحاظ ظرفیت اشغال و قیمت ارزیابی کرد و افزود: امسال به نسبت سال گذشته ظرفیت هتل‌های این منطقه با ۱۰ درصد رشد در اسکان گردشگران خارجی روبرو بود که مطمئنا اگر تعداد هتل‌ها بیشتر بود، بیشتر هم پذیرش می‌شد، چون درخواست زیاد بود، ولی ظرفیتِ محدود، اجازه پاسخگویی نمی‌داد.

وی ادامه داد: ما از دولت درخواست کردیم زمان همایش‌های بین‌المللی و ملی را که همیشه با فصل ورود گردشگر تداخل داشت، جابجا کند که خوشبختانه امسال این اتفاق رخ داد و بیشتر ظرفیت هتل‌ها در اختیار مسافران و گردشگران قرار گرفت.

ادامه مطلب...
۲۳ خرداد ۹۶ ، ۱۴:۳۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد