انعام یا تیپ (Tip) در حوزه مشاغل خدماتی نوعی درآمد غیررسمی برای کارکنان می باشد، که میزان و نحوه پرداخت آن در فرهن گهای مختلف متفاوت است.در برخی کشورها و فرهنگ ها، مقدار انعام از قبل بر روی هزینه خدمات محاسبه گردیده و در برخی دیگر درصدی از قیمت صورتحساب بعنوان انعام می بایست پرداخت گردد. در برخی دیگر مانند کشور خودمان، میزان و نحوه پرداخت به خود فرد پرداخت کننده بستگی دارد؛ بعنوان مثال طی تحقیقات صورت گرفته در ایران خانم ها نسبت به آقایان در پرداخت انعام دست و دل بازتر هستند.

انعام اصولا" عامل مالی انگیزاننده ای است که در صورت مدیریت صحیح در نحوه دریافت و توزیع آن توسط کارکنان، می تواند به عنوان کمک مالی مناسبی در کنار حقوق و مزایای کارکنان دغدغه های مالی آنان را کاهش دهد. کاهش دغدغه های اقتصادی و مالی، خود باعث دقت و ارائه خدمات با کیفیت، در نتیجه بهره وری بیشتر کارکنان خواهد شد. اما از طرفی در صورت عدم مدیریت صحیح دریافت و توزیع انعام توسط کارکنان، این امر می تواند پاشنه آشیل اختلافات مجموعه گردد و واحد گردشگری (اقامتی یا پذیرایی) را به لحاظ اختلافات ایجاد شده بین کارکنان دچار مشکل نماید که اصولا و عموما" دامنه این اختلافات به میهمانان و مراجعین نیز تسری یافته و سبب ایجاد نارضایتی آنان می گردد.

یکی از مشکلات این روزهای دریافت انعام در واحدهای گردشگری، پرداخت صورتحساب های میهمانان از طریق کارت های اعتباری می باشد. از قدیم الایام مرسوم بوده که میهمانانی که قصد پرداخت انعام دارند، اصولا" الباقی هزینه صورتحساب خود را بعنوان انعام به کارکنان اختصاص می دادند، اما امروزه با پرداخت از طریق کارت های بانکی و دستگهای POS، دیگر مبلغی از صورتحساب باقی نمی ماند و گاها" همین کارت های اعتباری باعث گردیده تا ما پول نقد کمتری نیز همراه خود داشته باشیم تا پس از پرداخت الکترونیکی بتوانیم از آن طریق انعامی نیز پرداخت نماییم . به همین جهت در این سال ها با پیشرفت تکنولوژی، از آن بخش غیر رسمی درآمد کارکنان واحدهای گردشگری بشدت کاسته شده و حتی در برخی مواقع میهمانان از طریق همان کارت های بانکی مبلغی بیشتر از هزینه صورتحساب خود را جهت انعام پرداخت می نمایند، اما مشکلات نرم افزارهای مالی و همچنین رویه های اسنادی امور مالی در این مراکز یا قادر به بازگرداندن آن مبلغ به عنوان انعام به کارکنان نیستند و یا از پرداخت آن طفره می روند. از همین رو بنظر می رسد همپای پیشرفت تکنولوژی می بایست رویه ها و اصول و ضوابط دریافت و پرداخت انعام نیز مد نظر قرار گیرد تا این بخش انگیزاننده در امور خدماتی بخصوص در صنعت گردشگری و هتلداری، بتواند نقش خود را در ارتقاء سطح کیفی و کمی خدمات ایفا نماید.