راه بلد

"رسانه صنعت گردشگری و هتلداری"

۱۲ مطلب در اسفند ۱۳۹۵ ثبت شده است

پاسخ به ده پرسشِ رایجِ شما که قصد سفر به افغانستان را دارید.

در این چند ماه، در دل پیام‌هایی که مردم می‌فرستادند و نسبت به سفر به افغانستانِ پهناور و زیبا یا کار در این کشور ابراز علاقه می‌کردند، ده پرسش بیشتر از بقیه مطرح شده‌است. تصمیم گرفتم به این ده پرسش به شکل عمومی پاسخ دهم تا شاید به کار عده‌ی بیشتری بیاید. پاسخ من به این پرسش‌ها لزوماٌ تنها پاسخ یا بهترین پاسخِ ممکن نیست. بعضی پرسش‌ها جواب‌های مستقل از پاسخ‌دهنده دارد؛ مثل «قیمت نان و برنج در افغانستان چه‌قدر است؟» اما بعضی دیگر وابسته به پاسخ‌دهنده است؛ مثل «آیا می‌توان در کابل احساس امنیت کرد؟» به همین خاطر، اگر قصد سفر به افغانستان یا کار در این کشور را دارید، به پاسخ‌های من اکتفا نکنید و این یادداشت را به مثابه‌ی تنها یکی از چراغ‌هایی در نظر بگیرید که قرار است مسیر پیش‌ روی‌تان را روشن‌تر کند. امیدوارم که این یادداشت نه فقط به بخشی از ابهام‌هایی که ممکن است داشته باشید پاسخ دهد، بلکه سؤال‌های تازه‌ای را پیش آورد. خوشحال خواهم شد به سؤال‌های تازه یا سؤال‌هایی که فکر می‌کنید در بین این ده پرسش نیست در یادداشت دیگری پاسخ دهم. مطلب زیر در مارس ۲۰۱۷، اسفند ۱۳۹۵، منتشر می‌شود و ممکن است وقتی دیگر - و با تغییر شرایط افغانستان - نیاز به بازبینی داشته‌ باشد. برای نوشتن این یادداشت از مشورت تعدادی از دوستان خوبم در افغانستان بهره برده‌ام و از ایشان به خاطر توجهی که داشتند تشکر می‌کنم.

ادامه مطلب...
۲۴ اسفند ۹۵ ، ۱۶:۴۸ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

تعطیلات نوروز فقط ۴ روز/ تعطیلات زمستانی در خان آخر

«مرتضی رحمانی‌موحد» از انعطاف وزارت آموزش و پرورش نسبت به تعطیلات زمستانی خبر داد و تثبیت و یکسان‌سازی ۴ روز تعطیلی در نوروز مطابق تقویم رسمی کشور را پیشنهاد کرد.

معاون گردشگری کشور تاکید کرد: این پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به دولت ارائه شده، به منزله کاهش تعطیلات نوروزی نیست، بلکه تاکیدی بر رعایت اصول و یکسان‌سازی تعطیلات نوروزی برای همه است.

او در توضیحات بیشتر گفت: طبق تقویم، نوروز رسماً و فقط چهار روز تعطیل است، لازم نیست ما آن را کم کنیم، فقط باید آن را رعایت کنیم و همه تابع آن چند روز تعطیلی باشیم. چرا آن را اینطور بین بخش آموزشی و غیره تقسیم کرده‌ایم؟

وی تاکید کرد: برای اجرای این قاعده باید شجاع بود و درباره آن تصمیم گرفت.

ادامه مطلب...
۱۷ اسفند ۹۵ ، ۲۰:۱۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

سیستمی یا چارتر؟ آشنایی با روش های مختلف فروش بلیط ایرلاین ها

هنگامی که می خواهید بلیط هواپیما تهیه کنید، دو حالت برای آن وجود دارد؛ یکی خرید بلیط سیستمی یا همان بلیط پروازهای برنامه ریزی شده توسط ایرلاین ها ( scheduled flights ) و دیگری خرید بلیط پروازهای چارتر (chartered flights ) یا همان پرواز چارتر. 

اما معنی هر کدام از این اصطلاحات چیست و کدام پرواز برای شما مناسب تر است؟ این مسئله ای است که شما بایستی به آن آگاهی داشته باشید. برای روشن تر شدن موضوع ابتدا ماهیت پروازهای سیستمی (برنامه ای) را بررسی می کنیم و در ادامه به تعریف مزایا و معایب پروازهای چارتر خواهیم پرداخت؛

ادامه مطلب...
۱۷ اسفند ۹۵ ، ۱۹:۵۳ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

برخی، گردشگری را معادل لاابالی‌بازی و بی‌حیایی می‌دانند.

در نشست «اقتصاد مقاومتی و برجام» مطرح شد که برجام زمینه را برای همکاری‌های بین‌المللی افزایش داده، اما آفتاب آن هنوز کامل برنتابیده‌ است.

نشست تخصصی «اقتصاد مقاومتی و برجام» با تاکید بر موضوع اقتصاد گردشگری و مناطق آزاد ویژه اقتصادی در حالی عصر امروز برگزار شد که رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای شرکت در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری آلمان به برلین رفته و اکبر ترکان که قرار بود در پنل تخصصی این همایش شرکت کند، حضور نداشت. این دهمین نشست تخصصی از مجموع نشست‌های اقتصاد مقاومتی و برجام است که از اواسط سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شود و قرار است از شنبه، ۲۱ اسفندماه در حضور رئیس‌جمهور نتایج آن ارائه شود.


الگوی زیستن در این سرزمین را ترک کردیم


محمد بهشتی - رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در پنل تخصصی اقتصاد گردشگری، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این‌که برجام یکی از متفاوت‌ترین توافق‌های تاریخ معاصر ایران است، گفت: ما در برجام نسبت به سایر توافق‌ها در شرایط برابر به‌سر می‌بریم. خیلی‌ها تلاش می‌کنند نشان دهند در شرایط ضعف، این توافق‌نامه را پذیرفتیم. در حالی که این درست نیست، چون اگر چنین شرایطی حاکم بود، باید برجام به ایران ابلاغ می‌شد و اگر هم‌تراز نبودیم، نتیجه آن اینقدر طول نمی‌کشید.

ادامه مطلب...
۱۷ اسفند ۹۵ ، ۱۹:۲۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

اندر مصائب تنها اتوبوس دوطبقه گردشگری

 10 ماه پیش وارد گمرک ایران شد، تقریبا سه ماه آنجا خاک خورد تا مجوز ورود به کشور را دریافت کند. چندماه هم طول کشید تا وزارت صنعت تاییدیه فنی را صادر کند و حالا کار، دست پلیس راهور افتاده تا تنها اتوبوس دو طبقه گردشگری داخلِ ایران را شماره کند. محیط‌زیست هم باید مجوزهای خودش را بدهد که بعد از دو ماه هنوز خبری نشده. شهرداری هم باید ایستگاه و جایگاه‌های توقف را آماده کند که آن‌ها هم هنوز آماده نشده است. با این حال گفته‌اند، سر و کله این اتوبوس قرمزرنگِ دو طبقه، نوروز ۹۶ در خیابان‌های تهران پیدا می‌شود.

ادامه مطلب...
۱۶ اسفند ۹۵ ، ۲۰:۱۱ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

سفرهای نوروزی فاجعه است! / نقش آموزش و پرورش در سفر مردم

نقش برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش برای سفرهای مردم بسیار اهمیت دارد، زیرا بسیاری از خانواده ها به دلیل تحصیل فرزندانشان نمی توانند در تمام فصول سال، سفر کنند. "رئیس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان های استان تهران"

محمدعلی فرخ مهر درباره عواقب تعطیلات نوروزی بر فرهنگ گردشگری کشور اظهار داشت: سفرهای نوروزی به واقع با روند کنونی، فاجعه ای بیش نیست و هر سال شاهد مرگ تعداد زیادی از هموطنان مان هستیم و هیچ جای دنیا مردم به این صورت سفر نمی روند.

رئیس اتحادیه هتل ها و هتل آپارتمان های استان تهران در توضیحات بیشتر عنوان کرد: به هیج عنوان نمی توان تمرکز 100 درصدی جهت خدمات مطلوب از جمله اقامت برای مردم طی 15 روز تعطیلات نوروز داشت، درحالیکه در تمام دنیا برای سفر مردم برنامه ریزی و مدیریت گردشگری در طول سال می شود.

فرخ مهر ادامه داد: در قدیم هم ما در ایام نوروز اینگونه سفر نمی رفتیم بلکه بیشتر دید و بازدید در داخل شهرها بود نه بیرون شهر؛ و مردم در طول سال برای سفر رفتن برنامه ریزی می کردند، بنابراین یکی از جاهای که باید برای سفر مردم برنامه ریزی درستی داشته باشد اتفاقاً وزارت آموزش و پرورش است زیرا بسیاری از مردم به دلیل تحصیل فرزندانشان نمی توانند در تمام فصول سال به سفر بروند.

ادامه مطلب...
۱۴ اسفند ۹۵ ، ۲۰:۰۵ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

غواصی؛ یک تفریح هیجان انگیز

غواصی یکی از بهترین و هیجان انگیزترین تفریحات و ورزش های دریایی است. غواصی دریچه ای جدید از شگفتی های طبیعت را بروی علاقه مندان می گشاید که قابل وصف و شرح نیست و تجربه ی آنرا به همه ی گردشگران جزیره زیبای کیش توصیه می کنیم.

بخش اعظم پوشش مرجانی جزیره کیش در سواحل شرقی آن واقع گردیده که هر ساله مورد بازدید بسیاری از علاقه مندان غواصی قرار می گیرد. غواصی در جزیره کیش در تمامی طول سال امکان پذیر بوده و سایت های کم عمق این جزیره برای غواصی تمامی افراد حتی اشخاص مبتدی بسیار مناسب است. همچنین وجود مراکز آموزشی و تفریحی غواصی در کیش این جزیره را تبدیل به قطب غواصی کشور نموده است.

تور غواصی تفریحی همه روزه در سانس های مختلف برای خانم ها و آقایان برگزار می گردد. انجام غواصی برای افراد مبتدی و حتی کسانی که شنا بلد نیستند هم امکان پذیر است. لازم به ذکر است که پیش از شروع غواصی، آموزش های لازم در خصوص آشنایی با اصول اولیه، تجهیزات، علائم و موارد مهم داده می شود.

 

ادامه مطلب...
۰۹ اسفند ۹۵ ، ۱۸:۳۷ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

از متل قو تا کیش؛ سفرهای لاکچری ایرونی...

خیلی ها می گویند لاکچری یک مفهوم بی در و پیکری است. خیلی ها هم برای لاکچری حد و مرزهایی قائل هستند، اما همه این دو طیف روی سه ضلع اصلی لاکچری توافق دارند؛ گران ترین، باکیفیت ترین و کمیاب ترین.

در دنیا لاکچری، تبصره های فرهنگی و بومی اصل مهمی است، آن چیزی که در ایتالیا یا در خیابان های شانزه لیزه یک مفهوم لاکچری به حساب می آید شاید در نیویورک لاکچری نباشد. حتی احتمال دارد برخی مفاهیم لاکچری در برخی کشورها و اقلیم ها امکانش وجود نداشته باشد.

حالا سال هاست که شبکه های اجتماعی به کمک این مفهوم آمده و لاکچری بازهای جهان را روی مفاهیم خاصی متحد کرده است. سبک پوشش خاص، سبک سفرها، تعطیلات و تفریحات خاص، خانه و امکانات خاص، مهمانی ها و دورهمی ها، فضاهای کاری و اداری و... همه آن مصادیقی است که یک زندگی لاکچری را رقم می زند.

روی دیگر لاکچری دارای مفهومی و پایگاهی اجتماعی است. به ویژه در جوامع طبقات زده که افراد براساس دارایی، میزان ثروت و بهره بردن از امکانات ارزش گذاری می شوند. با این حال و خوب یا بد، مفاهیم لاکچری به عنوان یک خرده فرهنگی ارزشی وارد جامعه ایران شده و در پله ای بالاتر از رفاه، تمول و زندگی مرفه قرار می گیرد.

ادامه مطلب...
۰۸ اسفند ۹۵ ، ۱۸:۳۶ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

گردهمایی مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی در غیاب احمدی پور

نخستین گردهمایی مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی در حالی از صبح روز یکشنبه با حضور جمع گسترده فعالان بوم‌گردی در تهران آغاز شد که قرار بود رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن‌ها را همراهی کند، اما به بهانه طولانی شدن جلسات هیأت دولت در این مراسم حاضر نشد.

 این گردهمایی قرار بود از ساعت ۸:۳۰ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز شود، اما در حالی که مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی از نخستین ساعات اعلام شده در این سازمان حضور داشتند، اما همایش  به دلیل غیبت رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حدود یک ساعت و نیم تأخیر آغاز شد.

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور با عذرخواهی از بابت این تأخیر به جایگاه سازمان از نظر کمّی و کیفی در فعالیت‌های بوم‌گردی و همچنین دستورالعملی که برای این حوزه تعیین شده است، اشاره کرد و گفت: ما خیلی دل‌مان می‌خواهد آیین‌نامه‌های مربوط به این سازمان از سطوح زیرین کارشناسی مرتبط تنظیم شود، اما به شرطی که دارای جامع‌نگری باشد و بخش‌های تئوری و عملی آن به موازات یکدیگر دیده شود و حتی اگر اشکالاتی هم داشته باشد، چراغ راه و دستورالعمل ما قرار گیرد.

ادامه مطلب...
۰۸ اسفند ۹۵ ، ۱۶:۴۲ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد

هزینه های گزاف خانواده ترامپ برای تأمین امنیت و سفر

هزینه های سفر و تأمین امنیت دونالد ترامپ و خانواده اش همه رکورد های سابق در ریاست جمهوری ایالات متحده را شکست.

هزینه های سفر و تأمین امنیت دونالد ترامپ و خانواده اش همه رکورد های سابق در ریاست جمهوری ایالات متحده را شکست. این هزینه ها معادل هزینه های باراک اوباما در یک سال است. تنها یک ماه پس از حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، هزینه های او و خانواده اش به طرز سرسام آوری زیاد بوده و نگرانی هایی را برای آمریکا به وجود آورده است.

به گزارش واشنگتن پست، ترامپ از زمان آغاز به کار خود به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده، هزینه ای بالغ بر 11.3 میلیون دلار (معادل 10.6 میلیون یورو) به دولت این کشور تحمیل کرده است که این هزینه را مالیات دهندگان تأمین می کنند.

این هزینه تقریبا معادل هزینه صرف شده یک ساله در زمان ریاست جمهوری باراک اوباماست. اوباما در هشت سال ریاست جمهوری خود به طور متوسط هر سال هزینه ای معادل 12.1 میلیون دلار داشته که در مجموع در طول کل دوره خود 97 میلیون دلار هزینه کرده است.

ادامه مطلب...
۰۷ اسفند ۹۵ ، ۱۲:۴۰ ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
رسانه راه بلد